PopulÊrt innlegg Lars Erik Moen Skrevet 1. januar 2021 PopulÊrt innlegg Skrevet 1. januar 2021 Hei. Jeg har laget et hjulsett-konsept til pulk som ser ut til Ä fungere greit. Kravene til denne lÞsningen har hovedsaklig vÊrt vekt og plass, deretter sÄ mÄ det vÊre funksjonelt og pulken mÄ kunne styres.  Jeg begynte Ä tenke pÄ dette da jeg planla Ä gÄ NPL fra nord til sÞr og trengte en lÞsning for Ä fÄ med meg pulken gjennom Nordkapptunellen. Etter Ä ha sett pÄ diverse andre forslag og lÞsninger sÄ bestemte jeg meg for Ä lage min egen variant. Lagde fÞrst noen prototyper fÞr jeg var fornÞyd. LÞsningen er tilpasset min egen pulk, og skal man bruke den pÄ andre modeller sÄ mÄ det tilpasses for den enkelte modell. Hjulsettet gjorde jobben sin og jeg kom meg greit gjennom tunellen. LÞsningen har ogsÄ vÊrt god Ä ha ved transport til/fra tog/buss/fly. Hjulsettet er laget av: - listverk i ask (solid materiale), kryssfiner, 100mm sparkesykkelhjul, svingbart nesehjul fra Clas Ohlson, diverse treskruer, hjulbolter som er borret inn i akslingen, epoxylim. - Lister og kryssfiner er skrudd og limt sammen med epoxylim, hele konstruksjonen er "malt" med epoxy lim og tynnet i rÞdsprit for Ä bli vanntett. Konseptet har noen svakheter som bÞr fikses men det kan kanskje forumet finne bedre lÞsninger pÄ. - Svingbart nesehjul er for dÄrlig. Hjulet holdt ut men all gummien pÄ hjulet ble spist opp. - Hvis de store hjulene kan tas av sÄ blir det enklere Ä pakke hele greia ned i pulken - Har ikke langtidstestet lÞsningen. Kravet var at den mÄtte fungere i ca 10 km med fullastet pulk og det gjorde den. - Har en drÞm om Ä lage alt i karbon.  God tur 10
ubernoob Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Lars Erik Moen skrev (PÄ 1.1.2021 den 14.04): - Svingbart nesehjul er for dÄrlig. Hjulet holdt ut men all gummien pÄ hjulet ble spist opp. - Hvis de store hjulene kan tas av sÄ blir det enklere Ä pakke hele greia ned i pulken Det der var kjempesmart! MÄ prÞve pÄ noe lignende. Min (generelle) erfaring er at smÄ hjul blir spist opp av grov asfalt nÄr man har litt tyngde over dem. De er laget for jevne betonggulv. Tror eneste lÞsningen er Ä gÄ opp i dimensjon. Hva med Ä feste planken med de store hjulene med vingemutter sÄ den enkelt kan demonteres? Risikoen er selvfÞlgelig at de lÞsner ved vibrasjonene av asfalten. Vet ikke om de kommer med gummipakning tilsvarende lÄsemutter. Evt bruke lÄsemutter og Leatherman som du sannsynligvis har med uansett. 1
+Marius Engelsen Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 (endret) Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nÄlelager som fungerer godt (smÞr fÞr bruk, sÄ holder de leeenge). Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte. Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett Ä demontere til smÄ kolli  Den Äpenbare mÄten Ä gjÞre det pÄ er Ä sette trallen omtrent pÄ balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett hÄndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som hÄndtak Men finnes nok andre smarte lÞsninger. Endret 17. januar 2021 av Marius Engelsen 1
Lars Erik Moen Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Skrevet 19. januar 2021 On 1/17/2021 at 9:45 PM, Marius Engelsen said: Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nĂ„lelager som fungerer godt (smĂžr fĂžr bruk, sĂ„ holder de leeenge). Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte. Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett Ă„ demontere til smĂ„ kolli  Den Ă„penbare mĂ„ten Ă„ gjĂžre det pĂ„ er Ă„ sette trallen omtrent pĂ„ balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett hĂ„ndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som hĂ„ndtak Men finnes nok andre smarte lĂžsninger. Jeg har vurdert kanotralle. Dette blir nok mer solid men jeg ville helst ha noe lettere og mindre.Â
+Espen Ărud Skrevet 19. januar 2021 Skrevet 19. januar 2021 Synes prinsippet den er bygget etter er god og enkel. Smart konstruert slik at den sitter godt pĂ„ pulken (minuset er at den da ikke nĂždvendigvis kan lĂ„nes til kompis med annen pulk), men om jeg skulle lage en sĂ„ er det MIN pulk jeg ogsĂ„ ville tilpasset den til.   Materialvalget her er ikke holdbart nok for meg her. Derfor bra det oppgis hva som sviktet etter hvor lenge slik at man kan pĂžnske ut alternativer.  Det hele blir en avveining mellom vekt og funksjon. Om man trenger den for transport til og fra turmĂ„l via f.eks tog/buss/asfalt og sĂ„ samme veien hjem igjen kan man f.eks gĂ„ opp i hjulstĂžrrelse til Nordmarka kanotralle. Skal man ha den med pĂ„ stĂžrre deler av turen ville jeg prioritert lavere vekt og laget den delvis sammenleggbar.  HĂ„per flere med tralleprosjekter ogsĂ„ legger erfaringene her...
Grynsmonnet Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Takk for alle svar og tips! đ kjĂžpte som sagt Biltema sin kanotralle i dag, men ser ulempen med slange i hjula, sĂ„ bytter kanskje til Jula sin med slangelĂžse. Selv om den visstnok tĂ„ler mindre vekt. I mitt tilfelle blir det Ă„ trekke den med meg pĂ„ grusvei oppover til jeg har snĂž under beina. HĂžrer noen foreslĂ„r en pinne Ă„ trekke etter pĂ„ kort etapper. Men jeg er som sagt avhengig av trekke den med et stykke. Jeg har jo da seff stivt pulkdrag? Ser jo ikke noen grunn til at det ikke skulle funke. Men er allikevel nysgjerrig: -Er det noen som har prĂžvd dette?? Litt rykking her og der blir det vel. đ
Omnilite Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Grynsmonnet skrev (34 minutter siden): Takk for alle svar og tips! đ kjĂžpte som sagt Biltema sin kanotralle i dag, men ser ulempen med slange i hjula, sĂ„ bytter kanskje til Jula sin med slangelĂžse. Selv om den visstnok tĂ„ler mindre vekt. I mitt tilfelle blir det Ă„ trekke den med meg pĂ„ grusvei oppover til jeg har snĂž under beina. HĂžrer noen foreslĂ„r en pinne Ă„ trekke etter pĂ„ kort etapper. Men jeg er som sagt avhengig av trekke den med et stykke. Jeg har jo da seff stivt pulkdrag? Ser jo ikke noen grunn til at det ikke skulle funke. Men er allikevel nysgjerrig: -Er det noen som har prĂžvd dette?? Litt rykking her og der blir det vel. đ Det er kanskje en risiko for at nesa pĂ„ pulken vipper ned i grusen om du hekter draget i sĂŠlen pĂ„ vanlig mĂ„te. Om du bretter draget og trekker ekvipasjen som en trillebĂ„r du har bak deg, vil du fĂ„ lĂžftet snuta mer opp. 1
Grynsmonnet Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Omnilite skrev (1 time siden): Det er kanskje en risiko for at nesa pĂ„ pulken vipper ned i grusen om du hekter draget i sĂŠlen pĂ„ vanlig mĂ„te. Om du bretter draget og trekker ekvipasjen som en trillebĂ„r du har bak deg, vil du fĂ„ lĂžftet snuta mer opp. Ja, det var akkurat det. Enkelte ting mĂ„ kanskje bare prĂžves. đ Men tralla er sĂ„pass hĂžy at det burde kunne gĂ„. Om jeg bare er litt obs og i dumper og humper. Blir tur i neste uke, sĂ„ skal komme med en oppdatering pĂ„ hvordan det gikk. đ€đŹđ€đ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ