Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå gjennom isen med ski og pulk


HallingFjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vel fordi få har overlevd for å fortelle hva man ikke bør gjøre.. ;) Hvis man først må over usikker is så er hovedregel alle spenner løse og hendene ute av stavene. 

Hvis man får tak i stavene rundt trinsa så funker de bra som ispigger, men det blir bortimot umulig å få av stavene og skifte grep mens man skal holde seg flytende. En ting som er veldig viktig når man går gjennom er ikke å prøve å dra seg rett opp. Da forsvinner beina innunder isen, og man blir dradd bakover. Eneste mulighet er å prøve å svømme alt man kan med beina mens man gradvis trekker overkroppen inn på isen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har gått igjennom isen kontrolert i Forsvaret med ski og pulk. På ski med ryggsekk også.
Der ble nettopp stavene brukt som ispigger så det fungerer.  
Pulkdraget kobles fra belte og man trekker pulken med armene. + at en mann går bak og dytter med stav bak på pulk.(Men først fikk man en dukkert i bare feltuniform for å lære hvordan kroppen reagerer på kuldesjokket.)
Både engelske og amerikanske styrker lærer dette her i Norge hvert år 😁
Sjekk:
U.S. Marines Freeze Their Asses Off While Norwegians Laugh - YouTube

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil gjøre mye for å unngå å gå gjennom isen med ski, pulk mm. Men som Lompa sir skal man svømme sig opp og pikke med stavene. Svømme som når man skal opp i en olle/gummibåt eller forsvinner man inn under. 

Jeg så you tube for moro skyld. Jeg ser nesten hver vinter Garden øve på det samme. De har telt med varme og varm kakao mv. i umiddelbart nærhet. Så er det jo ikke så ille.  

Finn "5" feil:

hvis man vil ha et hul i isen som er lettere å komme opp, så kutt en trekant!

Jeg ser at sikkerhetslinen bare bli lagt rundt om livet med en karabin, som bare er klipset på - altså "lasso" prinsipp. Særlig under svømmeøvelsen kan den være utsatt for å skli ned om beina - så er sikkerhetslinen borte. Man skal gjøre en snoing på linen, stikke karbinen igjennom og klipse på trekkende part. Da får man noe som ligner på et pålestikk som kan strammes om magen.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.