Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Gammel stekepanne med teflon? Muligens skadelige stoffer i den

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke av typen som hører på konspirasjonsteorier og lignende, men i helgen så jeg en interessant film, basert på virkeligheten, som heter

(Logg inn for å se skjult innhold)

. Den handler om hvilken skadelig effekt Teflon har hatt på miljø og personer fra begynnelsen.

Stoffet PFOA som er i eldre typer teflonpanner har nå blitt forbudt å selge i USA/EU.

Etter å ha sett denne filmen har jeg bestemt meg for å droppe de eldre pannene jeg har brukt på tur, som inneholder teflon..

Endret av Unknown_Uke
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ingen konspirasjonsteori nei. Langtidseffektene av disse fluorforbindelsene (PFOA, PFAS) er det ingen som har riktig oversikt over. 

Friluftsbransjen er også en versting. Veldig mange (de fleste) vanntette membraner inneholder slike fluorforbindelser. Det er i produksjonen utslippene skjer, så vi bør sørge for å bruke opp jakkene våre og kjøpe fluorfritt neste gang.. Ikke mer Goretex på meg før de kommer med en fluorfri membran! 

Norge har forøvrig hatt forbud mot PFOA siden 2014, og jobber (alt for sakte) for å få bort også andre prefluorforbindelser (PFAS)

Endret av Lompa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette det samme som BPA? I så fall så oppgis jo de aller fleste drikkeflasker, ol. å være BPA frie.

Og det er vel å spise/drikke det som er skadelig? Så om det er i jakka skulle vel ikke spille noen stor rolle?

Jeg leste også at det frigis MYE mer BPA fra en beholder som inneholder dette når den varmes opp. Og at den etter å ha vært varmet opp fortsetter å frigi mye mer BPA enn den gjorde før den har vært gjennom en oppvarming. Men det virker jo litt merkelig i og med at den jo ha blitt oppvarmet til smeltetemperatur når den ble produsert ved injeksjons støping.

Og et annet spørsmål: Jeg så på en tur stekepanne som hadde et keramisk non-stick belegg istedenfor Teflon / PTFE (som jo er plastikk) som da tåler mye høyere temperatur. Og på den stod det nederst en tekst om noe obligatorisk kreft advarsel i henhold til noe amerikanske helsemyndigheter. Kan keramiske belegg være kreft fremkallende? Eller er det bare standard amerikansk advarsel hysteri for å være på den sikre siden for å ikke kunne bli saksøkt?

Endret av Storm_Eagle
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Använd obehandlad AL eller rostfritt och låg temperatur och stora mängder smör på Trianglia spar ring och multi fuel lägsta inställning med stabil låga.

Om man vandrar korta sträckor kan mindre gjutjärns panna eller gryta  brukas på tex öppen eld och stabila vedkök.

Självklart använder man ej flour valla till tur skidor när du förr eller senare får detta i vatten och mat.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Storm_Eagle skrev (3 timer siden):

Er dette det samme som BPA? I så fall så oppgis jo de aller fleste drikkeflasker, ol. å være BPA frie.

Og det er vel å spise/drikke det som er skadelig? Så om det er i jakka skulle vel ikke spille noen stor rolle?

Jeg leste også at det frigis MYE mer BPA fra en beholder som inneholder dette når den varmes opp. Og at den etter å ha vært varmet opp fortsetter å frigi mye mer BPA enn den gjorde før den har vært gjennom en oppvarming. Men det virker jo litt merkelig i og med at den jo ha blitt oppvarmet til smeltetemperatur når den ble produsert ved injeksjons støping.

BPA ser ikke ut til å gjelde samme saken. 

Det stemmer at jakken med PFOA ikke er skadelig for deg som person om du har den på deg, men det er forurensingen den skaper når den produseres og når skal skal destrueres. Den brytes ikke ned i naturen, og kommer til syvende og sist tilbake i vannet/maten vi spiser. 

FHI Fakta om PFOS og PFOA

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rhesusminus skrev (1 time siden):

Det er ingen grunn til å ikke bruke pannen nå som du har den. Det er produksjonen og eventuelt håndtering av den når den er blitt avfall som er problemet.

Bare pass på å bruke den rett. Det er veldig høy varme og rask nedkjøling som får belegget til å slippe. Så ikke ta ei varm panne rett i bekken for å vaskes. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av zimwalker
      Fikk dette settet for noen dager siden: Firebox Ultra Cook Kit, 8"-utgaven:
      Ultra, blir litt skeptisk til slike produktbetegnelser. Men har nå brukt dette på en dagstur og er godt fornøyd. 
      Husk bare på å forbehandle stekepannen (for å få et herdet fettlag, naturlig non-stick, på samme måte som man behandler jernpanner) Jeg gjør det også med "pai pannen", da kan jeg også bruke den til steking ved behov.  Les  bruksanvisningen som det ligger link til nede på siden hos Bikeshop.  Eller man kan gå til Firebox sin web for produktet -  der man i tillegg til bruksanvisningen også finner (nederst) en "seasoning" video
      . Har jo tur-stekepanner fra før. Prøver alltid å finne en tallerken eller et fat  (stål eller titanium) som jeg kan bruke som "lokk" for å gjennomvarme/dampe (for eks. grønnsaker som jeg legger oppå kjøtt/fisk eller hva det nå er jeg steker). Falt da for dette settet, for der er det "rom under lokket". Litt dyrt kanskje, og ikke superlett, men men, (mere) god mat på  dags- og helgeturer skal det bli.
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( 
       ) Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( 
       ) Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
    • Av Tufsingen
      Har altså ikek handlet meg kjøkkenutstyr eller klær enda fordi jeg har dette fra før ( ikke UL ) altså kjøkken har jeg UL brenner og gass. titanium 550ml toaks potte og kan skaffe en steke panne på en 300gram.. men jeg har antagelig mulighet til å legge i noen tusenlapper i f.eks bra jakke og sånt etter hvert.. så om noen ser en genial løsning her som vil spare meg for en kilo + go som vil gi meg noe bra utstyr så er muligheten der.. 
    • Av heipipelerke
      Hei!
      Skal på langtur alene neste år, og leter etter det perfekte turkjøkkenet. Det jeg trenger er: Liten vannkjele, liten middagsgryte, liten steikepanne som kan fungere som lokk, og vindskjermer. Hvor finnes det? Eneste jeg finner er moderne jetboilere eller store stormkjøkken med diverse unødvendige ting. Etter erfaring vil jeg ha både vannkjele og matkjele (lite gøy at det smaker gryterett i teen). På forrige langtur plukket jeg ut det jeg trengte fra et gammelt stormkjøkkensett, men det ble veldig skranglete og tok mye volum. Finnes det noen gode alternativer for en langtur UTEN Real-turmat?
      Takk på forhånd.
    • Av tshansen

Kommer i 1.3 liter og 2.3 liter
      PRIMETECH Stove Set er det ultimate utekjøkken for ytelse-tenkende turgåere. Et stormkjøkken med lavt drivstofforbruk og jevn effekt, men med full ytelse. Et kompakt kokesett med integrert brenner som gjør det svært enkelt å bruke og transportere. Vinner av Outdoor award 2017.

Det finnes også et rimeligere alternativ, hvor det også følger med stekepanne, men min erfaring er at pannene fungerer like godt som stekepanner som panner!

Er det noen som har testet disse settene? Har den gamle utgaven at dette pannesettet og er utrolig fornøyd. Kjenner det klør litt i kjøpehånden når slike nye produkt kommer  Har hørt rykter om at panner med slike varmeutvekslere er litt verre å koke med inne i telt pga oppsamling av karbonmonoksid.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.