Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle til dame


Helene Paulsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke hvor du holder til i landet men anbefaler deg å reise til noen som er gode på tilpassing av børser først som sist. Det er mye (!) artigere å skyte med ei hagle som er godt tilpassa. Anbefaler også å kjøpe kaliber 12 hagle, mange damer som får anbefalt kaliber 20 hagler men begynner du å f.eks å skyte litt leirduer og reiser rundt på skytebanene er kaliber 12 ammunisjon stort sett både billigere og lettere tilgjengelig. 

tror forøvrig du får bedre våpenråd på kammeret.no :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes kal 12, 16 og 20. 12 er mest utbredt. 16 er ikke så populært i Norge, selv om det har svingt litt opp igjen, men stort i Sverige og Europa. 20 er det en del av her hjemme. Som regel er kal 12 tyngst og 20 lettest.
Selv har jeg 16 hagle, mest fordi det er arvegods og jeg bruker den ikke så mye. Det er en lett og fin sideligger. 

Spørs litt hva du skal jakta med hagla og. En 12 hagle er kraftigere enn 16 og 20.
Skal du skyte mye leirdue er 12 det vanlige. Bilig ammo. Om hagla kan skyte stål har og med borring i løpet å gjøre. Jeg kan ikke skyte stål med min. 
Er og mye brukt å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom du efterfrågar ett lätt vapen så är mitt tips en halvautomat, skulle tro att en automat är lite lättare än en dubbelpipig. Sen har en automat mindre rekyl, som gör det lättare/skönare att skjuta med. När det gäller kaliber så välj det samma som dom du skal jaga med, så kan en låna ammunition av varandra om en t.e.x.är till fjälls på ripjakt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både 16 og 12 kaliber hagler, og veldig fornøyd med de begge. Mye lettere å få tak i ammo til 12, enn 16. Jeg hadde lett tatt 16 fremfor 20 hvertfall. Ellers ang billige hagler så ville jeg sett på brukt, er mye billig og bra på finn. Og de fleste hagler som er for lange kan lett tilpasses deg, så det ville jeg ikke ha tenkt så mye på. Gå til børsemaker og han tilpasser den lett og greit til deg :) Børsemaker har forøvrig ofte litt brukte børser også, så du kan prøve de ulike på en gang for å sammenligne litt lettere. Min erfaring er atter jeg syns tyngre børser er lettere å håndtere, og sparker mindre enn de lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er nevnt her. For å oppsummere det jeg synes du skal fokusere på

Oppsøk en forhandler, gjerne en som er eller har børsemaker. Hagle må passe godt, så det er veldig greit å få prøvd litt i butikk, samtidig som du kan få litt forklaring og gode råd.
Kaliber 12 er nok en fordel. Først og fremst mtp. trening. Som nybegynner bør du skyte en del, og det er dumt hvis pris og tilgjengelighet på ammunisjon blir begrensende for treningsmengden din.
Fokuser på dobbeltløp. Det er veldig lite en halvautomat gjør bedre, og ganske mye den gjør dårligere. Bare noe så banalt som å enkelt kunne brekke våpnet ved forsering av hindringer eller vanskelig terreng er en kjempefordel.
Kjøp heller en brukt kvalitetshagle enn å falle for fristelsen å kjøpe ny (tyrkisk) budsjetthagle. Forskjellen er år og dag. Og verditapet på en kvalitetshagle fra en anerkjent produsent er mye mindre, i tilfelle du finner ut at dette ikke er noe for deg.

Som moderator på kammeret.no skal jeg være den første til å innrømme at det er vanskelig å søke i forumet. Her er ett google-søk på Kammeret.no hvis du vil gjøre mer research:
https://www.google.com/search?q=første+hagle+dame+site%3Akammeret.no&oq=første+hagle+dame+site%3Akammeret.no&aqs=chrome..69i57.7023j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.