Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hånden på en Optimus 111t som har stått ubrukt og lagret i snart 20 år. Ubetydelig brukt innen det. Jeg trenger tips på hva jeg må ta hensyn til før oppstart. Det er vel noen pakninger mm som har blitt for gamle? Er redd for å ødelegge noe, så har ikke prøvd den enda. Det er en oring på pumpa. Den er sotete under brenneren, men det er vel bare forvarming som er årsak til? Ingen bruksmerker eller synlige defekter og den ser helt ny ut. Takker for tips!

Endret av Vera Lien

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer 😊 Skal ikke se bort fra at den virker slik som den står nå. Ganske så holdbar de der. Du kan jo starte med;

- pakningen i tanklokket. Må holde tett for å få opp trykket.

- smøre litt fett/tynn olje på pakningen på pumpestangen.

- Vri på regulatoren og se at rensenålen kommer opp.

- Pumpe trykk på den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk). 

- Se etter lekkasjer i overganger, dysen, spindel, etc.

Om den holder tett og pakningene er myke og gjør jobben sin ville jeg forsøkt å fyre opp med parafin (som ikke er eksposivt som bensin);

Litt parafin i tanken og rødsprit i skålen. Tenn rødspriten og la denne brenne helt ut (kan pumpe opp litt trykk på tanken under forvarming. Pass på at ikke regulatoren står i når du pumper, og at brenneren er stengt). Når all rødsprit er brent opp åper du for drivstoff og tenner på nytt i toppen. Viktig at det ikke brenner under når du tenner selve brenneren!

Om du skal bruke bensin må du sjekke alt (og grundig) før du fyrer opp!!! Således er parafin en del mer tilgivende (og å foretrekke i min bok). Ved bruk av parafin kan du også slippe ut trykket i tanken om du synest det utvikler seg i feil retning 😊

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
esphojo skrev (7 timer siden):

- pakningen i tanklokket. Må holde tett for å få opp trykket.

- smøre litt fett/tynn olje på pakningen på pumpestangen.

- Vri på regulatoren og se at rensenålen kommer opp.

- Pumpe trykk på den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk).

For å sjekke at alt er tett, brukar eg å stenge regulatoren og tanklokk, og så pumpe opp litt trykk. Etter nokre timar kan ein åpne tanklokken, og høyre etter som det kjem ut luft. Dersom det ikkje gjer det, har lufta kome ut i mellomtida, mest truleg gjennom den gamle tanklokkpakninga eller sikkerhetsventilen i tanklokket som i så fall må fiksast.

Dersom pumpestanga har sige ut i løpet av desse timane, er einvegsventilen lekk, slik at lufta sig ut att i pumpa. Denne må i så fall fiksast.

Dette er også same test eg alltid gjer før tur.

Når denne tettheitsjekken er gjennomført, er det bare å prøvebrenne etter oppskrifta i innlegget over. Forhåpentlegvis er alt i orden. I så fall er kaffitesten neste trinn, altså oppkok av ein passe kjel til kaffi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, Scouthen said:

. Det er en oring på pumpa.

O-ringen kan være morken. Kjøp en pakke med 5 o-ringer på Biltema (art. 86-823) , koster kr 15.-. Smør den inn med silikonfett (36-592), ikke vanlig olje.
Ha med deg reservering på tur, de har det med å ryke plutselig.

Endret av Bjørn J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av AK74
      Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)
    • Av Børter
      Jeg har et par turkniver som jeg gjerne skulle fått litt skarpere. Jeg har jo slipt kniver mange ganger, men bare med enkle brynesteiner og med jukseslipere fra Øyo og Fiskars. Trenger noen tips til hvordan jeg skal komme meg til neste nivå, men uten å bruke for mange timer eller hundrelapper.  
    • Av Jonas1986
      Hei!
      Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (Skjult lenke - logg inn for å se den) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (Skjult lenke - logg inn for å se den).
      Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

      En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

      Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

      Og joda, ting roterer fint etterpå  :

      Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
    • Av snurrehaler
      Inspirert av tråden til Skjult lenke - logg inn for å se den tenkte jeg å lage en liten tråd om vår kano også.
      Denne saken fant vi på gårdsplassen til et hus vi overtok i fjor høst. Gammel og slitt med noen hull/sprekker som må fikses. Tanken er å få en kano vi kan kose oss med på Harestuavannet/Strykenvannet, så trenger ikke være noe supergode greier liksom.


      Nå skal den først få kose seg litt i sola så den blir tørr, så blir det en omgang sandpapir. Har vært på biltema i dag for å fikse greier til å tette sprekker med, så får vi se hvordan det blir.

      Så blir det en runde med ny, frisk grønnfarge til slutt. Vi har diskutert navn på "barnet" og kommet fram til at Elveblest passer fint.
      Så dette er vel mest for om noen har noen supre tips og slik at jeg om noen år kan sitte som gammel dame å trykke meg rundt inne på fjellforum og mimre over den gangen jeg trudde jeg kunne klare å fikse en kano.
       
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.