Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111t


Scouthen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hånden på en Optimus 111t som har stått ubrukt og lagret i snart 20 år. Ubetydelig brukt innen det. Jeg trenger tips på hva jeg må ta hensyn til før oppstart. Det er vel noen pakninger mm som har blitt for gamle? Er redd for å ødelegge noe, så har ikke prøvd den enda. Det er en oring på pumpa. Den er sotete under brenneren, men det er vel bare forvarming som er årsak til? Ingen bruksmerker eller synlige defekter og den ser helt ny ut. Takker for tips!

Endret av Vera Lien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer 😊 Skal ikke se bort fra at den virker slik som den står nå. Ganske så holdbar de der. Du kan jo starte med;

- pakningen i tanklokket. Må holde tett for å få opp trykket.

- smøre litt fett/tynn olje på pakningen på pumpestangen.

- Vri på regulatoren og se at rensenålen kommer opp.

- Pumpe trykk på den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk). 

- Se etter lekkasjer i overganger, dysen, spindel, etc.

Om den holder tett og pakningene er myke og gjør jobben sin ville jeg forsøkt å fyre opp med parafin (som ikke er eksposivt som bensin);

Litt parafin i tanken og rødsprit i skålen. Tenn rødspriten og la denne brenne helt ut (kan pumpe opp litt trykk på tanken under forvarming. Pass på at ikke regulatoren står i når du pumper, og at brenneren er stengt). Når all rødsprit er brent opp åper du for drivstoff og tenner på nytt i toppen. Viktig at det ikke brenner under når du tenner selve brenneren!

Om du skal bruke bensin må du sjekke alt (og grundig) før du fyrer opp!!! Således er parafin en del mer tilgivende (og å foretrekke i min bok). Ved bruk av parafin kan du også slippe ut trykket i tanken om du synest det utvikler seg i feil retning 😊

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (7 timer siden):

- pakningen i tanklokket. Må holde tett for å få opp trykket.

- smøre litt fett/tynn olje på pakningen på pumpestangen.

- Vri på regulatoren og se at rensenålen kommer opp.

- Pumpe trykk på den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk).

For å sjekke at alt er tett, brukar eg å stenge regulatoren og tanklokk, og så pumpe opp litt trykk. Etter nokre timar kan ein åpne tanklokken, og høyre etter som det kjem ut luft. Dersom det ikkje gjer det, har lufta kome ut i mellomtida, mest truleg gjennom den gamle tanklokkpakninga eller sikkerhetsventilen i tanklokket som i så fall må fiksast.

Dersom pumpestanga har sige ut i løpet av desse timane, er einvegsventilen lekk, slik at lufta sig ut att i pumpa. Denne må i så fall fiksast.

Dette er også same test eg alltid gjer før tur.

Når denne tettheitsjekken er gjennomført, er det bare å prøvebrenne etter oppskrifta i innlegget over. Forhåpentlegvis er alt i orden. I så fall er kaffitesten neste trinn, altså oppkok av ein passe kjel til kaffi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Scouthen said:

. Det er en oring på pumpa.

O-ringen kan være morken. Kjøp en pakke med 5 o-ringer på Biltema (art. 86-823) , koster kr 15.-. Smør den inn med silikonfett (36-592), ikke vanlig olje.
Ha med deg reservering på tur, de har det med å ryke plutselig.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.