Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

DJI Mavic Pro 2 - Active tracking Mode


Anbefalte innlegg

Ser at det er flere på forumet som filmer med drone.
Kjøpte en DJI Mavic Pro 2 for et drøyt år siden. Har relativt lite flytid, og har stort sett brukt drone til foto.
Sist vinter testet jeg Active Tracking mode på en topptur. Jeg har forstått det slik at Mavic Pro 2 (i motsetning til forgjengeren) skal holde samme høyde i forhold til objektet den følger.
Dette fungerte ikke i praksis når jeg testet funksjonen. Prøvde å la den følge meg på tur ned fra fjellet.
Har jeg misforstått noe?
Legger ved en link til filmsnutt. 

(Logg inn for å se skjult innhold)

 

Endret av Aurivillii
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

Hvor i lovteksten finner du dette? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Fjellfilmeren skrev:

Active Track er ulovlig innen norsk regelverk da. Det står i lovverket du forplikter deg til å lese før du tar i bruk dronen ;-)

Har derfor aldri brukt det. Men kommer regelendring når EU reglene kommer. Da skal alle registrere seg, og Active track e.l. blir lov under gitte forutsetninger.

Takk for at du gjør meg oppmerksom på dette!

Har studert reglene, men har ikke funnet dette. 

En annen ting som er litt uheldig for oss her i nord er at dronen bare kan opereres mellom soloppgang og -nedgang.
Litt vrient i mørketiden..

Har du en link til de nye reglene som blir innført til sommeren?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig er maks høyde mellom drone og bakke 120 meter, så her gjelder det å følge høydekotene på kartet. Over 120 meter over bakken er kontrollert luftrom. Da skal man ha en del sertifikater før man får tillatelse per søknad. 

Mange bryter disse lovene. Luftfartstilsynet har ansatt en god del nye personer for å få nok ressurser til å utstede alle bøtene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Www.dronelek.no

 

Anders_G: I paragrafen som sier at du skal ha kontrolleren i hendene og øynene på drona! Du skal også ha en person med deg som ser på drona hvis du vil se på skjermen mens du filmer.

Står ingenting om at du må ha kontrollen i hendene på dronelek, men det er mulig jeg har oversett noe? Har også forsøkt å lese lovteksten, men finner det heller ikke der. Kanskje du kan sakse ut delen fra lovteksten og lime det inn her? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, Anders_G skrev:

Kanskje du kan sakse ut delen fra lovteksten og lime det inn her? 

Tror det siktes til denne paragrafen i "

(Logg inn for å se skjult innhold)

"

Kapittel 2. Flyging med modellfly

§ 6.Begrensninger for flygingen [mine uthevinger]

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke

a)høyere enn 120 meter over bakken eller vannet

b)nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing

Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer i regi av modellflyklubb med sikkerhetssystem godkjent av Luftfartstilsynet.

Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view)."

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

Tror det siktes til denne paragrafen i "

(Logg inn for å se skjult innhold)

"

Kapittel 2. Flyging med modellfly

§ 6.Begrensninger for flygingen [mine uthevinger]

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke

a)høyere enn 120 meter over bakken eller vannet

b)nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing

Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer i regi av modellflyklubb med sikkerhetssystem godkjent av Luftfartstilsynet.

Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view)."

 

Ja dette har jeg lest, men jeg har aldri før lest eller hørt tolkninger av denne paragrafen som medfører at funksjoner som for eksempel active track er forbudt. Det finnes argumenter både for og i mot "full kontroll" over modellflyet når active track er aktivert. Det finnes sikkert også forskjellige definisjoner av "full kontroll" 

Så lenge det ikke finnes en tolkning publisert av fagpersoner der det klart og tydelig blir sagt at funksjoner som active track er ulovlig vil jeg nok ikke bry meg om fjellforumbrukeres egne tolkninger av loven.

Funskjoner som active track finnes på de fleste droner og om det er ulovlig for bruk i Norge er det utrolig merkelig at dronelek ikke spesifikt nevner dette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må inn i forarbeidene til loven for å finne ut hvordan reglene skal tolkes. Men hvis du ser hvor rigid reglen er for å kunne fly med å se gjennom kameraet, altså at du må ha en person ved siden av deg som ser på drona samtidig, så tviler jeg på at det vil være rom for å f. eks. fly drona med ryggen til. Men det er altså bare slik jeg tolker paragrafen slik den står i sin helhet.

Bare for å ha sagt det også: Slik filmen det er lenket til viser er du jo helt alene langt oppe i fjellheimen. Jeg tviler på at noen ville ha reagert på at drona ble fløyet med "active track" i et sånt tilfelle. Ofte vil det vel helst være i etterkant av et uhell at tolkningen av regler kommer inn. Hvis det da sannsynliggjøres at uhellet kunne vært unngått hvis man hadde sett på drona mens man fløy den, så vil fort konklusjonen bli at man ikke hadde "full kontroll" og at det var en vesentlig del av årsaken til uhellet. Fremdeles bare mine tolkninger. Det er nå ikke jeg som bestemmer da selvsagt.

Endret av Skogens Stønn
La til andre avsnitt
Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

46 minutter siden, Anders_G skrev:

Så lenge det ikke finnes en tolkning publisert av fagpersoner der det klart og tydelig blir sagt at funksjoner som active track er ulovlig vil jeg nok ikke bry meg om fjellforumbrukeres egne tolkninger av loven.

Synes det er ganske tydelig at man ikke kan sette dronen i active track når man er alene og kjører på ski nedover. Hvor god kontroll har du når du står på ski nedover, og dronen flyr bak deg? (Eller har den styrtet, kollidert med en fugl, er på feil vei?) 🤷‍♂️

Du verken ser eller hører den når den går på autopilot bak deg og du er alene på ski ned fjellsiden, langt i fra full kontroll vil jeg si.

—————————————————

Jeg tolker det slik at active track ikke er direkte ulovlig, men det kreves at en annen person følger med på dronen og har kontrollen, eller at du følger med selv mens du har «full kontroll» slik at du umiddelbart kan foreta korrigeringer/unnamøanøver etc.

Eller er du av den oppfatningen at lovverket tillater at når man er alene, så kan man sette dronen i active track og kjøre ned fjellsiden med skistaver og votter på hendene?

Dette blir litt som å kjøre Tesla med autopilot. Du kan gjøre det, men du skal ha hendene på rattet og ha full kontroll til enhver tid.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Her er screenshot fra operasjonsmanualen til dronepiloter. Utarbeidet av Luftfartstilsynet. 

Det er overhodet ikke mulighet for individuell tolkning. Du skal se dronen og ha kontrolleren i hendene. Screenshot_20200123-121712_Word.jpg.8fc2c5e42e705bff176411f82d958439.jpg

 

Jeg kjenner ikke så mye til operasjonsmanualen, (jeg har ikke drone engang.) Men er det en veiledning som er utarbeidet med hensikt å beskrive hvordan man i praksis overholder kravene i «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv.»?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner.

Manualer, veiledninger og normer er ikke bindende. De kan brukes som en standard for å oppfylle kravene i forskrift, men man kan bruke andre tilsvarende løsninger med samme sikkerhetsnivå for å tilfredstille forskriften/loven som manualen er tiltenkt å tilfredstille.

Manualer, veiledninger og normer oppdateres vanligvis ofte i forhold til forskriften.

I praksis følger man vanligvis en norm, manual eller veiledning, dersom noe slikt er utarbeidet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lovlig å bruke de autonome løsningene til DJI. Men da skal man ha kontrolleren i hånden.

Å begi seg ut på kollisjonskurs med Luftfartstilsynet... Tja, hvis man ønsker å fly drone også i fremtiden så er det kanskje ikke så lurt. Men veldig mange gjør det.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for ordens skyld: Støtter agumemtet ift active track når du filmer deg selv. I mitt tilfelle har en andreperson controlleren, og fullt oppsyn med drona. Kunne bare ikke finne noen regel som nevnte active track. Ellers er reglene tydelige. Drone piloten skal til enhver tid ha drona i øyesyn. 

Ellers har jeg alt av manualer på mobilen. Makshøyde (120m) og ytterbegrensninger har jeg stilt inn på forhånd. 

Er obs på å følge reglene. Cowboyflyging gjør bare at kravene skjerpes ytterligere.. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Active track blir lovlig under EU reglene. Det vil også bli endringer slik at man kan fly utenfor Preikestolen og andre fjellklipper lovlig. Pdd. er det strengt forbudt å fly utenfor Preikestolen, men mange velger å gjøre det likevel for Instagram-likes. Man har likevel begrensninger på avstand fra tilfeldig forbipasserende, så dette gjelder kun profesjonelle operatører med nødvendig sertifisering.

EU reglene som kommer til sommeren:

Sitat

 

(14) ‘follow-me mode’ means a mode of operation of a UAS where the unmanned aircraft constantly follows the remote pilot within a predetermined radius;

 

Sitat

 

Article 4

‘Open’ category of UAS operations

(d) the remote pilot keeps the unmanned aircraft in VLOS at all times except when flying in follow-me mode or when using an unmanned aircraft observer as specified in Part A of the Annex;

 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Lignende innhold

    • Av Borge_Oslo
      Hei!
      En kompis og jeg skal neste helg til Vrådal i Telemark. Har noen turtips til oss?
      Vi ser for oss å ha en basecamp og så legger vi inn to gode dagsturer til fots i området rundt Vrådalen. Varighet på dagsturene kan være 4-8 timer t-r, tenker jeg
      Takknemlig for alle tips!
    • Av saander
      Hei,
      Har alltid vært veldig glad i å være ute og på fjellet, men alltid på føttene. Men jeg har den siste tiden fått en drøm om å skaffe meg randoneski og begynne å dra mer nytte av vinteren vi har i Norge. Har aldri vært noe glad i langrenn, men tenker at dette er kanskje noe for meg. Har tidligere stått mye på ski i skianlegg, og synes det er kjempegøy, problemet ligger i at jeg har alltid slitt med å finne gode sko. Har strengt tatt aldri hatt gode sko, og har måtte tatt mange pauser for å hvile føttene under en dag i bakken.
      Er veldig plattfot og har brede føtter, så må finne noe som passer til mine føtter. Prisen er ikke så nøye, da jeg vet at dårlige sko ødelegger hele opplevelsen. Tenker heller at jeg kan spare litt på ski/binding og heller legge mest i skoene. 
      Noen andre som har slitt med samme problemer og funnet en løsning? Hva vil dere anbefale av utstyr? Spesiallagde sko? Er det stor forskjell på vanlige alpinstøvler og toppturstøvler? Har også et annet spørsmål. Dere som har hund og drar på toppturer på ski, har dere med hunden? Isåfall hvordan løser dere dette? Har selv en hund på 45kg og tenker at det kan fort bli skummelt med tanke på stålkantene på skiene og dyp snø, derfor tenker jeg at den må da være hjemme.
       
      Takk på forhånd!
    • Av Terka
      Det har vært en del etterlysning av turraporter i det siste. Mine tanker er at det er jo litt opp til hver og en og bidra med å skrive turraporter selv av den typen man selv liker å lese, ...så her er min turrapport nr 2.
       
      Det hele begynte med denne meldingen tirsdag kveld:
       

      Hvem? Hvor? Topptur eller skiheis? Litt pinging att og frem så var jeg i utgangspunktet med, gitt at jeg fikk tatt fri fredag og vi kjørte litt lavbudsett ift  bolig og mat.
       
      Torsdag kl 17 fikk vi avklart hvem som kjørte og ca 17:15 var vi på vei. Det var strake veien til Sognda,  og etter fem og en halv time inklusiv handling på Nesbyen så var vi fremme der vi skulle bo rundt elleve på kvelden. 
      (Logg inn for å se skjult innhold)
       har forøvrig fine leiligheter og vi fikk en god pris. Etter en kjapp inkvartering så var det litt mat og vurdering av fredagens tur.
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      , vindretning og temperatur ble vurdert og kart studert.   Valget falt på Frudalshesten: Ca 10 km t/r,  1000 høydemeter, og fornuftig terreng (iflg besrkivelsen så skulle det være mulig å unngå terreng over 30 grader helling.), 10 m/s vind og -10 grader meldt på toppen.

      Turen torsdag starta fra parkeing li ke ved innkjøringa før Frudalstunellen, deretter var det bare å labbe bortover. Ferdig tråkka spor et stykke gjorde at det gikk lett og raskt innover Frudalen. 

      Etterhvert ble det mer og mer flatt lys, og dårlig sikt og kart og kompass var fremme jevnlig. Bratthet på terreng ble også vurdert og vi gikk i 25-35 gradeders terreng opp fra Frudalsbotn.

      Etter litt leting så fant vi til slutt toppen (tror vi), og det var på tide å kjøre ned igjen.

      Flatt lys gjorde at det var null sikt ift terrengvariasjoner og helling, så vi fulgte mer eller mindre det vi så av sporene våre fra vi gikk opp. 
      "Jeg blir jo sjøsjuk av dette!" "Jeg følte jeg skeld nedover med underlaget, men så stod jeg jo ihelt i ro" Flatt lys og snø gjørt mye med skifølelsen, og bildet nedenfor er etter at terrenget forsvant under skituppene og jeg stupte fremmover og landa med hodet nederst 😄

      Nede igjen etter fire og en halv time på tur var de to andre klar for ny tur, mens jeg kjente det var nok for i dag. Kjapp matpause på i leiligheten så rakk de en tur i skogen og i ei glenne med 40-45 graders helling oppunder Torstadnakken og ned igjen før det ble mørkt.
       
      Etter ny runde med vurdering av
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      , og vær ble lørdagens turvalg ble Eggi (Sogndalseggi) med 1100 høydemeter stigning og start rett fra leiligheten. 
      Nydelig vær i starten, gav håp for en fin tur denne dagen.


      Desverre så merka jeg at en influensa som ble avrunda tidligere i uken pluss gårsddagens tur gjorde at det reiv godt i lungene for min del. Og etter ca 5 km valgte jeg å returnere før vi kom inn i skredfarlig terreng slik at de andre to kunne fortsette. Jeg kunne ha fortsatt, men følte meg usikker på egen kapasitet denne dagen, og da var det greit å gjøre denne vurderingen før terreng, forhold og vær ville medføre at alle tre måtte snu samtidig pga meg.
      De to and fortsatte opp. Fint vær opp, tåke på toppen, flatt lys ned igjen, og en time senere så var det fint vær igjen. Det var to slitne karer som kom tilbake til leiligheten. Snøen oppover var mye tyngre å tråkke spor i denne dagen.
       
      Søndagen var det meldt regn nede i Selseng, storm på fjellet og enten stengte fjelloverganger eller kollonekjøring. Vi avventa derfor å beslutte hva vi skulle gjøre til vi våkna søndag.
      Søndagsmorgenen våkna vi til våt og tung snø som ramla ned, og det ble klart at vi måtte ha en kjapp tur til. En telefon til utleier og vi fikk beholde leiligheten til kl 14 i stedet for 11:30 som man egentlig skal være ute før. Ny runde med vurdering av
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      og vær, og vi beslutta at vi skulle holde oss i stor grad i leside og ikke veldig langt opp over tregrensa. Valget falt på Soleisete og opp mot Svarteholten.

      Vi var først på parkeringa, og mens vi gikk oppover så så vi at det kom flere biler. De fleste snudde og dro igjen, men etterhvert kom det flere som parkerte og dro ut. (Vi møtte flere av dem mens vi kjørte ned igjen.) Det var våt og tung snø nederst, tung snø med gjennombruddsskare oppå og nysnø oppå der igjen i midre parti, og jevnt lag med løssnø med vindpakka topplag/crust øverst i terrenget.

      Finfin nedkjøring denne dagen, dog litt smale ski for føret. "Alle de lokale har jo ski som er dobbelt så breie som våre!" ble litt syrlig kommentert fra en av de i turfølget. Og det stempte jo ift mine vurderinge også. Jeg valgte å ha med lett utstyr for å kunne henge på de andre oppover, mens plankene ble liggende igjen hjemme. Dårlig valg ift snømengde og snøtype! 😄
      Detetter bar det rett tilbake til leiligheten for å skifte og vaske ut før vi heiv oss i bilen hjemmover. Å statrte søndagen med en skitur gjorde at vi passerte over Hemsedalsfjellet etter at kollonekjøringa var avslutta, og det gikk strake veien til vi var østpå kl 18 søndag kveld.
       
      Oversiktsbilde over turene vi valgte denne helga, Sogndalen skal definitivt besøkes igjen.

       
      En liten obs til slutt:

      (Logg inn for å se skjult innhold)
       gir fin informasjon for plannlegging før tur, men vurder alltid snøskedfare lokalt underveis på selve turen. Det kan være store lokale forskjeller.  
       
       
    • Av Daniel Hillergren
      En underbart fin tur jag och mina bröder gjorde i början av oktober i år. 😊
    • Av Jørn Magne Bjerkvoll
      Hei!
      Har kjøpt et par Salomon Quest (toppturski) og lurer på om binding er feilmontert. Butikken (Fjellsport.no) har plassert binding slik at midtmerke på sko er 7mm bak midtmerke på ski. I tillegg er justeringsmulighet på bakbinding dobbelt så lang bakover som fremover når den er innstilt til å passe støvelen.   Noen som har peiling?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.