GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har erfaring pÄ nÄr/hvor fort det legger seg trygg is pÄ Olefjorden?

VÊrhistorikken viser stabilt minusgrader siden starten av November og en del kuldeperioder i Oktober. 

20191213_154710.thumb.jpg.0443c2ba11216f4ac1861578eb8679f9.jpg

(Historikken pÄ BeitostÞlen mÄlestasjon er det som kommer opp pÄ Olefjorden (som ligger ca 40 meter hÞyere).)

Endret av Terka
Annonse
Skrevet

Vet ikke om isstatus pÄ Olefjorden, men vindstille og kulde tidlig pÄ vinteren er ikke noen garantist for at isen legger seg. Er vannet dypt vil ikke isen legge seg fÞr hele vannmassen er "omrÞrt" slik at det kaldeste vannet ligger igjen Þverst.

Tyin f.eks er pr. i dag isfritt, det er selvsagt et mye stÞrre vann og litt dypere (81m mot 62 i Olefjorden). Du kan muligens ogsÄ skimte status pÄ Bygdin ved Ä se pÄ webkameraet pÄ Eidsbugarden.

SÄ du kan dessverre ikke med sikkerhet gÄ ut fra at Olefjorden har farbare isforhold ut fra vÊrstatistikken.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar @Omnilite! Bygdin er fortsatt Äpen og trenger en del mer tid.

Du mener disse to vannene er sÄpass like at de fÞlger noenlunde samme "fremdrift" ift islegging?

https://www.varsom.no/isskolen/istyper/hva-ma-til-for-at-isen-kan-legge-seg/?ref=mainmenu

Lite/lav vind i kombinasjon med kulde bÞr da altsÄ vÊre positivt ift  "hÞstfullsirkulasjon"?

20191213_192246.thumb.jpg.4e80f767911b9b8c0be19c74cf83a3f6.jpg

Skrevet

Bygdin er litt lunefull med tanke pÄ islegging, sÄ jeg er ikke overrasket over at den er isfri. Men jeg ble litt overrasket over at Tyin var isfri, trodde den lange perioden med tilnÊrmet vindstille og lav temperatur skulle fÄ isen til Ä legge seg der tidligere. Normalt legger isen seg pÄ Tyin rundt jul/nyttÄrshelgen, men pÄ grunn av vÊret i november trodde jeg det skulle vÊre tidligere i Är. Olefjorden er en god del mindre og grunnere, men fortsatt ikke liten. Jeg vet ikke hvordan isleggingen pleier Ä vÊre pÄ Olefjorden, sÄ det er godt mulig det er is der. Men vÊret i november betyr ikke nÞdvendigvis at isleggingen har vÊrt tidligere enn normalt. SÄ du bÞr ogsÄ vÊre forberedt pÄ at det ikke er is.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, RAS skrev:

Yes. Jeg vet om den. Og dette er det den sier per i dag:

image.png.09607c2e90f2307dd93ce47154a4d47e.png

Og tekstbasert: 

Isen i lavlandet har svekket seg sist uke, og det meste er ikke farbart. HÞy vannfÞring har smeltet isen fra undersiden og gitt store variasjoner i istykkelsen og dÄrlig is langs land. VannfÞringen er nÄ pÄ vei ned. MildvÊr har gitt en del overvann pÄ allerede islagte vann opp til ca 700 moh. Over ca. 900 moh har det stort sett vÊrt kuldegrader og mange mellomstore vann har islagt seg. SnÞ pÄ isen forsinker isveksten, og gir overvann mange steder.

De stÞrste vannene er ennÄ stort sett isfrie, men i fjellet er mange grunne store vann islagt allerede. Det er stor variasjon i isdekningen da dype vann islegges senere enn grunne. Dette betyr ogsÄ at du pÄ samme vann kan ha farbar is pÄ grunne deler av innsjÞen, for sÄ Ä gÄ gjennom nÄr du kommer pÄ et dypt p
arti.

Dvs denne infoen over er utganspunktet for at jeg spÞr, om noen som har efaring/info pÄ akkurat Olefjorden siden jeg regner med at vi er litt tidlig ute enda. ;) 

image.png.af256c17ec2dea1f1e71fadf5d28b6f4.png

(https://www.iskart.no/)

Skrevet

Olefjorden legger seg nok fÞr Bygdin, men den er kraftig regulert, med overfÞring av vann fra Sendebottjernet og videre ned i Flensendin. De rÞde omrÄdene er alltid greit Ä holde seg unna. SÊrlig ved dammen. Har ikke vÊrt der inne i vinter. Hvis du skal inn til Yksendalsbu sÄ gÄr det greit Ä gÄ hele veien pÄ sÞrsiden uten Ä gÄ pÄ vannet. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Lompa skrev:

Hvis du skal inn til Yksendalsbu sÄ gÄr det greit Ä gÄ hele veien pÄ sÞrsiden uten Ä gÄ pÄ vannet. 

Greit terreng Ä gÄ med pulk mtp sidehelling ned mot vannet?

Skrevet
PĂ„ 16.12.2019 den 10.30, Terka skrev:

Greit terreng Ä gÄ med pulk mtp sidehelling ned mot vannet?

Tja, det var det da. Jeg har gÄtt der med sekk og det er ganske slakt, men det er mulig det er litt bratt akkurat rundt en odde. TÞr ikke gi noen garantier. Det er uansett brattere pÄ andre siden. Det blir nok litt slit i lÞs snÞ pÄ denne tiden. Hvor gÄr dere fra? 

Skrevet
1 time siden, Lompa skrev:

Det blir nok litt slit i lÞs snÞ pÄ denne tiden. Hvor gÄr dere fra? 

Bygdin Fjellhotell, nÊr MugnestÞlen, eller Tyinkrysset. Startsted og rute avhenger avhenger forholda. Har Äpning mellom 20. og 27.desember til Ä utforske omrÄdet sÞr for Bygdin.

Skrevet

Det er et fint fjellomrÄde. Du kan nok ikke kjÞre opp til MugnestÞlen pÄ denne tiden av Äret. Parkering ved bommen nede ved HeenstÞlen i Rauddalen. Kan fort risikere Ä bli svett pÄ ryggen opp kleivene.. :)

Jeg skal vÊre pÄ hytta i Þstenden av Slettefjell den samme perioden, men jeg nÄr ikke sÄ langt innover pÄ mine dagsturer.

Skrevet

Takk @Lompa 👍 Var HeenstĂžlen jeg tenkte pĂ„. Da blir nok antagelig  Tyinkrysset utgangspunktet denne gangen.

Har vĂŠrt mange andre steder i Jotunheimen, men ikke i dette omrĂ„det fĂžr, sĂ„ det er pĂ„ tide Ă„ sjekke det litt ut. 🙂

Skrevet

Tyinkrysset er jo et fint utgangspunkt. Alternativt gÄr det an Ä starte i enden av Slettefjell (Bomvei opp fra sÞlvsmia til sirkel pÄ kartet). Derfra kan man gÄ i oppkjÞrt lÞype til man er oppe pÄ Slettefjellet. Da tar man stigningen veldig jevnt. Alternativt parkere ved skiheisen i Rauddalen (X) og ta trekket opp 300 hÞydemeter. Kan jo bli artig med pulken i rÞd lÞype ned igjen.. :)

Slettefjell.JPG.c22592daa805101ef87b95123edc88d7.JPG

• Takk 1
Skrevet

Dette er i alle fall innenfor rekkevidde pÄ en dag t/r uten pulk nÄr det ikke blir tidlig mÞrkt.. Avstandene er fra @18km til Thomashelleren og @23 til Eidsbugarden, sÄ har du en pekepinn.360914447_Screenshot_20191219-153647_Norgeskartoutdoors.thumb.jpg.048abc56fc854fb07d410f753ecc4dca.jpg

Skrevet

Ruta til Yksendalsbu er pÄ sommeren (har ikke logg pÄ vinteren). Det er normalt tÞrt mellom SteinbusjÞen og Øyangen, sÄ fÞlges sporet langs kanten, er det mulig Ä krysse der den ruta krysser. Det er skutt/gravd ut to renner mellom de to "sjÞene", de er kanskje max 2m brede, de ligger omtrent ved det sÞndre sporet.

Eidsiva Energi setter opp merking rundt den Äpne rÄka som normalt er i Øyangen vinteren igjennom. Har de satt opp merkingen er isen trygg utenfor den.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.