Jump to content
IGNORED

Optimus 111 - Ønsker erfaringer


MrRover75
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Optimus 111(T?) som har vært med på flyttelasset i 21år. Jeg fikk den til jul i en alder av 19 år :)Denne har vel aldri fått den behandlingen den fortjenner. Stort sett bare pakket sammen og stuet vekk så snart den har blitt kald etter hver bruk og aldri fått noe som helst form for vedlikehold. Likevel fungert 100% hver gang den har blitt dratt frem og jeg oppfatter denne som bunnsolid. Den ble brukt i nyttårshelga under et strømbrudd for koking av kaffi, fungerte igjen tilfredsstillende, men jeg oppdaget en liten dam av parafin der den hadde stått lagret på høykant. Jeg har vel aldri sluppet ut trykket av tanken når denne har vært stuet vekk, så jeg antar at trykkforandringer har presset parafin ut korken når den har stått lagret på høykant med full tank. 

Det som slår meg, at jeg bør gjerne tenke på å gjøre litt vedlikehold og gjerne ha litt deler liggende. Hva anbefaler dere? Jeg har i alle år brukt lampeolje og tenkt dette er OK, men leser flere steder at jeg bør holde meg til ren parafin.

Tenker nå at jeg bør ta et skritt videre som skjødesløs bruker og sørge for at ting er helt i orden, eller ihvertfall ikke virker etterhvert. Alle råd om bruk, vedlikehold og lagring mottaes med stor takk :)

P.S.

Denne var opprinnelig blå, men etter flere års lagring i en trebåt så fikk denne et rask omgang med svart hammerslagslakk for å skjule rusten :)

IMG_20190101_212230139.jpg

IMG_20190101_212236389.jpg

IMG_20190101_212240234.jpg

Edited by MrRover75
Link to comment
Share on other sites

Det forteller viser jo hvor bunnsolid den er. 
Vanskelig å si hvor parafinen kom fra, og liten grunn til å reparere på noe som virker.
En grundig vask av flatene du ser med en klut med zalo og varmt vann er jo en grei start. 
Pakningen i lokket kan bli hard og sprø, pakningen rundt spindelen kan kanskje lekke, og i såfall må den strammes bitte litte grann.  Det siste er jo å sjekke om tilbakeslagsventilen i puma holder tett.

Gjør den litt reinere, fyll opp til maks 2/3 full tank, pump skikkelig trykk, og inspiser for lekkasjer.  Ser du ingen ting så la den stå over natta, for så å se etter hvor det evt. blir vått.  Har den fortsatt fullt trykk så fyr opp, la den bli god og varm og hold en lighter/fyrstikk i nærheten av der spindelen kommer ut, (mens den brenner,) blir det stikkflamme så stram mutteren til flammen blir borte, det er antagelig nok med inntil 30-90grader. (så lite som mulig)

Manualer for 111:  

Hidden Content

 

dsk

Link to comment
Share on other sites

Du har fått gode tips fra dsk, jeg vil bare kommentere litt angående lampeolje kontra ren parafin.
Problemet med lampeolje er du ikke vet hva den er tilsatt - noen slike oljer er renere enn andre, mens visse varianter kan være tilsatt stoffer som får primusen til å kokse lettere.
Forskjellige produsenter tilsetter forskjellige ting.
Jeg vil sterkt anbefale å bruke parafin beregnet på kokeapparater. Jeg bruker Kemetyl fritidsparafin, en 4 liter på Felleskjøpet koster ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det som allerede er nevnt.

På sidene av tanken er det to skruer. Skrur du ut disse kommer tank med brenner av.

På toppen av brenneren er det ett skall, dette kan du ta av, og skallet innunder også.

Og da ble rengjøringen mye enklere :)

Skallene kan vaskes i vasken, gjerne med gryteskrubb/stålull.

Hvis alt er helt tett, kan du holde i tanken, senke brenneren ned i zalovann og vaske med en børste. Se om du klarer å vaske/skrubbe litt rundt dysen og deromkring. Skyll godt etterpå, og la tørke fullstendig. Brenner den fint uten lekkasjer er det vel ikke så mye mer man trenger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

OK. Da sitter jeg igjen med inntrykk at sjekk/test + rengjøring er alt som bør gjøres for et videre liv for denne. Kan det likevel anbefales å i rep. kit liggende eller varer pakningene nesten evig ved normal bruk?

Tenker jeg tar å svinger kassa innom sandblåseren på jobb og gir den et strøk med grunning og hammerslagslakk etterpå. Bør bli en god shinings det :)

Edited by MrRover75
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, MrRover75 skrev:

OK. Da sitter jeg igjen med inntrykk at sjekk/test + rengjøring er alt som bør gjøres for et videre liv for denne. Kan det likevel anbefales å i rep. kit liggende eller varer pakningene nesten evig ved normal bruk?

Tenker jeg tar å svinger kassa innom sandblåseren på jobb og gir den et strøk med grunning og hammerslagslakk etterpå. Bør bli en god shinings det :)

En ekstra dyse, pumpelær, grafittpakning, returventil, og tanklokkpakning, så tenker jeg du har det ;)

Min erfaring er at pumpelær, tanklokkpakning og returventilpakning blir hard om det ligger bensin på tanken. Lampeolje og parafin går helt fint 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy