Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til en lang mann.


tolsen87

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.  sitter og vurderer og handle nytt telt, eventuelt ta det på Black Friday så i mellomtiden for jeg klare meg med det jeg har. selv om det gir litt bein utfordringer i enden. 

er et Mckinley Compact 2 noe jeg ikke vil anbefale til en lang person, ellers er teltet helt greit. har testet det i ganske grei bris og regn på Lifjell i Bø i Telemark og Teltet taklet det uten problem,  kommer til og selge det så hyl ut om noen kunne tenke seg det. 

Jeg med mine 1.92 leiter etter et telt der hvor beina mine ikke kommer i veldig stor komflinkt med duken, Vuderer Helsport Ringstad 2 siden det er bare meg som skal bruke det og vekta på teltet er innenfor hva jeg ser etter, helst 2 kg eller max 2,2Kg  

kom gjerne med innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, tolsen87 skrev:

 

Jeg har tre Ringstind telt, en eldre modell PRO 1, SL 1-2 og Pro 2, Dette kjøpte jeg i sommer fordi jeg ønsket mer plass hvis jeg ble liggende værfast noen dager. For meg med mine 187 er PRO 2 et stort en manns telt som du kan bo i over tid uten å måtte sitte i senga hele tiden, det er god plass ved siden. For deg hvis du skal bruke en ca 9 cm "luftmadrass" så kan det være på grensen før soveposen tar oppi inne teltet. Du kan jo høre med Helsport. De er greie å prate med. Ringstind med den ene stangbuen er et gjennomprøvd konsept, mange produsenter har denne konstruksjonen, våre svenske venner Hilleberg har to varianter. PRO 2 kjøpte jeg på outlet siden til Helsport for 2.999..Jeg har sendt et ønske til Helsport om å lage en inngang til, større bruksverdi og mye bedre lufting på varme sommerdager som i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jeg har tre Ringstind telt, en eldre modell PRO 1, SL 1-2 og Pro 2, Dette kjøpte jeg i sommer fordi jeg ønsket mer plass hvis jeg ble liggende værfast noen dager. For meg med mine 187 er PRO 2 et stort en manns telt som du kan bo i over tid uten å måtte sitte i senga hele tiden, det er god plass ved siden. For deg hvis du skal bruke en ca 9 cm "luftmadrass" så kan det være på grensen før soveposen tar oppi inne teltet. Du kan jo høre med Helsport. De er greie å prate med. Ringstind med den ene stangbuen er et gjennomprøvd konsept, mange produsenter har denne konstruksjonen, våre svenske venner Hilleberg har to varianter. PRO 2 kjøpte jeg på outlet siden til Helsport for 2.999..Jeg har sendt et ønske til Helsport om å lage en inngang til, større bruksverdi og mye bedre lufting på varme sommerdager som i år. 

Liggeunderlag så bruker jeg 7cm :)  det hjelper kanskje litt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190cm og ny med Ringstind pro 2. Har lånt et 7cm underlag på en del overnattinger nå og det går sånn ganske akkurat med innerduken. Du blir vant til å ha den noen cm over hodet. :)

Synes det er et vanskelig telt å få satt opp med stramme vegger på ytterduk og forsåvidt innerduk og vil være forsiktig med å anbefale det. Det går mye tid på å fikle med det. Fort smålei blafring og ser meg allerede om etter telt med bedre løsninger på dette. Reinsfjell og tilsvarende telt er jo veldig populære av flere grunner. 

Som over så fikk jeg demotelt fra Helsport outlet til 2990 og det har det vært verdt. Mitt var ikke synlig brukt på noen måte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Hvilke bruk? 3 eller 4 sesongers? Høyfjellet eller marka?

Spiller pris noen rolle? 

Hvor høy er du når du sitter oppå liggeunderlaget?

Skal du lage mat  slik at du trenger et lite fortelt? 

tenker 3 sesongs, kanskje 4. litt usikker enda.

jeg tenkte og legge 2 til 3 lapper ca i det. kanskje opp mot 4. 

skulle være så uheldig og ligge værfast på en tur så hadde det med og lage mat i teltet vært kjekt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et Ringstind 2 på Finn til 2000kr, og et til 2500kr, men du må nok regne med å få både hode og beina i duken på det. Telt med bare en stang er ikke spesielt vindstabile, og store rette flater er heller ikke det beste.  

Jeg ville ha prøvd å finne et brukt Hilleberg Nallo 2, de finner du på finn.no nå på høsten ned i 3500kr. Da har du et telt med riktig plass, står bra og tåler litt vinter. Har hatt det selv og jeg er 194 cm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 minutter siden, tolsen87 skrev:

tenker 3 sesongs, kanskje 4. litt usikker enda.

jeg tenkte og legge 2 til 3 lapper ca i det. kanskje opp mot 4. 

skulle være så uheldig og ligge værfast på en tur så hadde det med og lage mat i teltet vært kjekt ja. 

Jeg lager mat i forteltet til Ringstind PRO 2, og og så SL 1-2, men her er det liten plass så det blir bare vannkoking. Som alltid, matlaging i fortelt må gjøres med forsiktighet. Det eneste Ringstind telte mitt jeg har vært ute med i skikkelig dårlig vær er SL-1-2. Jeg ble så lei alle kommentarene om at det kun var et god værs telt så jeg dro avgårde. Det var meldt 18 m/s. Det ble en slitsom natt, men teltet klarte seg bra. På veien tilbake var vindkastene så kraftige at jeg måtte stoppe og holde i mot.Så mye vind har jeg ikke opplevd siden jeg jobbet på Andøya flystasjon. PRO 2 er nok ennå litt mer solid.I Nordmarka bruker jeg bare Hilleberg Tarp 5 og Mesh tent 1.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.