Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei! Jeg er netop kommet hjem fra en tur hvor min nye multifuelbrenner ikke fungerede. Nu har jeg forsøgt igjen etter jeg er kommet hjem, og problemet er der stadig.

Jeg har læst at miljøbensin er bra (Shell 4-takt). I instruktionerne til brenneren står at man må bruke 0,32 mm dyse til bensin.

Jeg forsøker at forvarme utstyret  (jeg har også prøvet at forvarme med sprit. Når flammen fra forvarmingen bliver liten åpner jeg igjen for bensinen, men det eneste som kommer er en liten flamme, ca 1 cm høy.

Dernest forsøker jeg at slukke flammen. Det gjør jeg ved at venne flasken så "off" peker ok. Men flammen bliver der i minimum 10 minutter. Dernest bliver jeg nødt til at slukke ved at slukke for ventilen. Dette virker ikke umiddelbart - der  går 10 minutter.

Der er lidt under 5 minus, så det er ikke ekstreme forhold. Jeg har også forsøkt at pumpe 35 gange i stedet for 20 (20 er anbefalte i instruktionerne, flere hvis særlig kaldt) og med forvarmning med sprit synes jeg at jeg har forsøkt alt.

Utstyret er Trangia 750001.

Er der nogen som har gode råd at give?

Hilsen Jonas

Edited by JonasJensen
feil
Annonse
Posted

Er du sikker på at du får trykk på flasken? Ettersom du ikke får noe trykk ut av ventilen så er eneste måte å finne det ut å stå ute på egnet sted og forsiktig forsøke å løsne pumpe fra flaske. Du skal ikke skru mye før du hører om trykk siver ut om det er bra med trykk på. 

Jeg hadde tilsvarende problem med en brenner for noen år siden og trodde dyse eller lignende var tett, men fant ut at det ikke ble trykk på flasken til tross for at pumpen kjentes riktig ut ved bruk. Først ble ventilen i bunn av pumpehuset sjekket ut men så ut til å fungere ok, så fant vi ut at det var pumpepakningen likevel som var for liten og ikke klarte å lage trykk...

Er du kjent med begrepene for delene jeg beskriver? Om ikke skal jeg se om vi kan få ordnet en tegning og sette navn på..

 

  • Like 1
Posted

Litt usikker på hvordan pumpe det er på den. På min er det en stamme av metall som er selve pumpa og så er den en liten slange på siden av den som trekker inn drivsroffet. På min er det slik at den lille slangen må være bøyd så,den er litt vekk fra selve pumpen. Når den da ligger i ON så vil slangen ligge nærme veggen på flaska å suge opp drivstoff. Når den ligger i OFF så vil slangen komme over drivstoffet slik at den trekker luft og da etterhvert gjør at brenner slukker. Også da viktig og ikke fylle flaska for full.

Posted
40 minutter siden, JonasJensen skrev:

Jeg forsøkte med halvfull flaske - jeg hadde den fyldt ca til max-grænsen som er skrevet på flaska - nu virker den!

Hei, tror nok ikke du har funnet ut hva som er feil. Om du har full flaske til Max merke eller halvfull flaske har overhode ikke noe å si i forhold til det du skriver.

Tre mulighet for feil etter det jeg kan. 

Dysa kan ha vært tett. 

Skrur du ikke koblingen ved krana helt sammen blir det krøll.

Strupedelen som er merket kan fort tette seg. Se vedlagt bilde. 

Vil foreslå at du ta ut dysa, og struperen (ringet rundt på bilde) og pumper trykk på flaska. Åpne krana og skyld gjennom et par spiseskjeer med bensin. Skru inn den rengjorte struperen, og gjenta skyllingen. Du vet da at det kommer bensin frem. Rengjør dysa. Skru den inn. Åpne for trykket og se at den spruter jevnt å fint. (Hold brenneren opp ned slik at du samler bensinen i et kar. )

Sett på flammesprederen igjen og test på ny. 

Destruer bensinen du har skyldt med. Jeg har den i en liten hermetikkboks og brenner den opp. Den er som regel full av små partikler.

Ikke reis på tur med den før du vet at den fungerer 100%. Brenn gjerne opp en hel flaske med drivstoff. Da blir alt skikkelig varmt. 

Det er også flere muligheter, men dette er di mest vanlige. 

667DFF7F-1A07-4F05-B41B-BA9E697EA2FB.jpeg

  • Thanks 2
Posted

Takk for fiffet. Jeg har forsøkt to gange nu og begge gange fungerer det veldig bra og helt etter bokan. Med tanke på dette tenker jeg "if it ain't broken, don't fix it".

Jeg tror forøvrigt det er sandt at det er nemmere at skabe tryk om flasken ikke er for fuld.

Guest Mareng
Posted
4 minutter siden, JonasJensen skrev:

Takk for fiffet. Jeg har forsøkt to gange nu og begge gange fungerer det veldig bra og helt etter bokan. Med tanke på dette tenker jeg "if it ain't broken, don't fix it".

Jeg tror forøvrigt det er sandt at det er nemmere at skabe tryk om flasken ikke er for fuld.

Hvis flasken er så full at det ikke er plass til noe luft i flasken kan det bli vanskelig å skape nok trykk som ikke forsvinner i løpet av noen sekunder etter åpning. Har du fylt til max flasken (ca til der en vanlig fuelflaske smalner), er det ikke noe problem å pumpe trykk.

Jeg tror Memento Mori er inne på noe!

Posted

Men selv om Memento Mori skulle have ret i at årsaken, er en annen, så må vi vel konstatere at systemet nu virker. Jeg har fået 2 liter vand til at koke uten problemer. Og systemet slukker nu som det skal når flasken vennes.

Det skal nevnes at jeg også har prikket i dysa med nålen i multitool så dette kan også være årsaken.

Guest Mareng
Posted
1 time siden, JonasJensen skrev:

Men selv om Memento Mori skulle have ret i at årsaken, er en annen, så må vi vel konstatere at systemet nu virker. Jeg har fået 2 liter vand til at koke uten problemer. Og systemet slukker nu som det skal når flasken vennes.

Det skal nevnes at jeg også har prikket i dysa med nålen i multitool så dette kan også være årsaken.

Akkurat derfor bør du få skylt gjennom systemet, i tilfelle rusket i dysen ligger nedi enda og kan blokkere ved neste anledning.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy