north003 Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Regner med at folk i denne gruppen trasker i skog og fjell landet over. Hvor har dere observert mest ryper i år? Quote
Timmey78 Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 I frysedisken på Meny. Lite i fjella iallfall Quote
+Espen Ørud Posted September 15, 2017 Posted September 15, 2017 Som alltid første uken i jakta: Inne i busker/kratt og inne i steinrøysa, og det skal en del til for å få de på vingene 1 Quote
Lompa Posted September 15, 2017 Posted September 15, 2017 Tellingene sier at det blir oppgang sørpå og nedgang i nord, men det er selvsagt variasjoner innen det igjen. Jeg drar til fjells i dag og jakter i Jotunheimen. Det sitter alltid en skarv eller to på en topp, så har en fått en fin tur i samme slengen.. http://fjellstyrene.no/siste_nytt/arkiv/ryperapporten_for_sor_norge_far_du_her_/content_1/text_26e874a6-0102-492b-88be-e4b2d08017cf/1403680645490/pressemelding_ryperapporten.pdf Quote
Guest Mareng Posted September 16, 2017 Posted September 16, 2017 Gikk 4 dager i bergsdalen, bodde i telt. Ikke ÈN rype 😱 Men så flere ørn, og vipe. Quote
+Espen Ørud Posted September 16, 2017 Posted September 16, 2017 Men da er man i hvert fall i gang..... 7 Quote
+Espen Ørud Posted September 28, 2017 Posted September 28, 2017 På øyene i Vest-Finnmark har det vært kurant. I innlandet: Not so much, for å si det pent. Begge steder slik jeg oppfatter det. Betraktelig dårligere enn normalen. Det slenger likevel en og annen når man er nok ute og går. I og med at kvoten er 1 pr døgn så er det også kurant å la enkeltfugl fly og heller ta ut en når man finner kurante kull. I løpet av en dag vil man normalt likevel å fuglen sin. (Dvs kvota er 1+1 på li-/fjellfugl eller 2 fjellfugl) Quote
Lompa Posted September 28, 2017 Posted September 28, 2017 Ikke så gæli i Jotunheimen, men jeg var uheldig med jaktværet, så fjellrypa hadde flokket seg. Så minst 100 fugl i en flokk. Håpløst å komme innpå.. Prøver igjen til helga. Quote
Veidemannsblod Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Elendig i Kvænangen i år. Knapt fugl å se i de traktene jeg vandret, og det var ikke innsatsen det stod på for å si det sånn. Mer positivt i de delene av indre Troms som jeg besøkte ihvertfall. Quote
+Boggabogg Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Tromsøya har normalt en kraftig rypebestand (intet jaktpress unntatt et par barnehager med dispensasjon til å sette snarer). På høsten flokker rypene seg på universitetsområdet i Breivika og vi pleier å kunne nyte synet fra kafferommet på jobb (med dertil hørende nesemerker på vinduene). På det beste har vi talt opp mot 30 ryper på en gang. I år har vi ikke sett ei eineste. Quote
Lompa Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 I Jotunheimen var det som i fjor, som var en kraftig oppgang fra året før. Det er greit med fugl, men ikke opp mot slik det var for en del år siden. Godt med skogsfugl her sørpå. Quote
Recommended Posts