Jump to content
Kbmk

Tips til helgetur med kollektivtrafikk

Recommended Posts

Hei! 
Dette er mitt første innlegg på Fjellforum etter over ett år med lesing! Nå har lurer jeg litt på hva vi skal finne på, ut.no ga meg ikke så mange gode tips dessverre. 

Jeg og min mann bor i Oslo og vi har ikke bil. Vi ønsker å komme oss vekk og til fjells i helgen, med buss eller tog. 

Vi har tidligere tatt buss til Rondane, men det blir litt i lengste laget for en helgetur. Håper noen av dere har noen gode tips til hva vi kan finne på. 

Vi ønsker oss; Ved tregrensa eller over tregrensa, enkel adkomst med kollektivtrafikk og nokså greit terreng å gå i :)  Vi planlegger å telte, men en koselig DNT-hytte er heller ikke å forakte. 

Noen med erfaringer/tips der ute? 

Hva med bussen til Haukeliseter (Haukeli Expressen), kunne det vært noe? Bakken opp de første to km er ganske tung, (ganske ille egentlig) men det er flott når du kommer opp. Dere kan jo legge opp turen tilbake slik at dere spiser middag på Haukeliseter, de vant jo en pris i sommer for beste veimaten. Haukeliseter har forskjellige overnattingstilbud så om dere ikke skal telte så kan dere jo bo her og gå turer herfra. Den siste turen min var her og jeg dro med bussen fra Høvik/Bærum. 

Telt3.thumb.JPG.5ebe702313eb3de7394e52d62d8ca6fb.JPG

Tipset om Haukeliekspressen er toppers! Flott bilde! Akkurat sånn terreng vi ønsker oss :) Dette skal jeg sjekke opp 🤓 

Husk at du kan gå på den andre siden av veien ved Haukeli også. Turen over Turistskaret til Holmevann (DnT-hytte) er fin og ikke så bratt som på nordsiden. En rundtur opp til varden på Vassdalseggi (eller Kistenuten) er også fin. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Anders P
      Hei. 
      Her om sommeren har eg hatt nokon teltturer inne i Oslomarka. Her er det mange trær, ganske varmt og relativt lite vind. I den samanheng lurte eg på om det kunne vere på sin plass å ha eit lett sommertelt med berre ein duk ? Har folk prøvd dette ? Blei det veldig mykje fukt inne i teltet ? 

Eg lurte også om folk har erfaring med dette Black Diamond teltet ? 

https://www.addnature.no/black-diamond-distance-tent-with-adapter-distance-blue-995201.html?gclid=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL6OYGmtAwtvZDY6lvULw9PuAr2rNpvlIKtOC4EX6fVtOfKc7Wl81iRoCLiwQAvD_BwE&_cid=21_1_-1_9_2253_995201_330732752285_pla&ef_id=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL6OYGmtAwtvZDY6lvULw9PuAr2rNpvlIKtOC4EX6fVtOfKc7Wl81iRoCLiwQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping

Å ha eit telt som berre veg 725 gram pluss gåstaver høyres svært forlokkande ut. 
      Kva trur folk ? 

• By Lisecat
      Hei!
      Er det noen som har erfaring med Norrøna Cotton jacket? 
      Jeg vurderer denne for turer utover høsten. I følge salgsreklamen  er den vindtett, og tåler lette regnskurer.. Veier 580g
      Har ikke så lyst til å kjøpe gore-tex da det ofte blir  både varmt og vått innenfra også når det ikke regner. Tenker at det kanskje er bedre med denne, og et lett regnsett eller poncho i sekken i tilfelle regn. Jeg skal på en lengre tur i september 4-5 dager over Varangerhalvøya. Planen er å overnatte i hytter, men tar med telt da men ikke på forhånd vet om det er plass i hyttene.
      Hva sier dere erfarne fjellfolk?
    • By Barlind
      Hei!!
      Jeg ønsker å selge mitt favoritt-telt of all times. 
      Kort historie, jeg ble syk. Teltet er helt nytt og bare åpnet for å sjekke at alle parter er på plass. 

Kjøpepris: 8999
      Pris(teltet er ubrukt): 7000,-
    • By Fjellfinne
      Hei! Etter endel telting med junior rett fra bil, ønsker vi å kunne vandre mer med sekk og telt. 

Vi skal kjøpe nytt telt, og ønsker gjerne litt tips. Junior er vant til telting, men da uten å vandre før oppsett av telt. Så vi er ute etter et lett telt for oss to små mennesker, men med plass til sekker. Er selv knapt over 1.50 så digert trenger det ikke å være. Men gjerne så lett som mulig, da jeg skal bære teltet alene. 

Teltet skal brukes kombinert med telting i nærheten av strender og i fjell/mark. Og rimelig langt nord. Noen som har gode tips til oss? Helst et telt som ikke ruinerer en alenemor. 
    • By turpetterl
      Hei 

Tenkte å gå besseggen i august, og for å slippe å gå i kø er planen å telte ved memurubu. Ser at turisthytten der skal ta 150 kr pr pers for teltplass uten at man får tilgang til sanitær/tørkerom. Det gidder jeg rett og slett ikke når vi er 2 voksne. 

Har noen tips eller erfaringer om telting i ormådet? Hvor langt unna turisthytten og deres teltplasser bør jeg legge meg for at de ikke blir sure? Skal sende sekken med båt dagen etter, så helst ikke mer enn kilometeren fra kaia. Er forresten toalettene ved kaia åpne hele døgnet? 

På forhånd takk! 
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy