Gå til innhold
Prebb

Steder med trær som er øst for fjellene i Sør-Norge

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å planlegger backup-planer for turen i sommer. Utgangspunktet er Bergen, men vi kjører til der det er fint vært. Plan A er områder i relativ nærhet av Bergen, men om været er dårlig så kjører vi over fjellet. Sannsynligheten for at det er finere vær på Østlandet er definitivt høyere.

Trenger derfor tips til områder som er f.eks. i nærheten av E16, E134, RV7, etc, på østsiden av fjellene. Vi er i utgangspunktet ikke på utkikk etter høyfjell, men områder der det er nok trær til at vi finner ved til å fyre i bål. 

Vi skal sove i telt.

Jeg er ikke kjent i det hele tatt, men på satellittbilder så er jo det mye skog og lignende øst for Hardangervidden. Har hørt lovord om både Trillemarka, og områder i Telemark. Har tenkt på skogområdene i Hallingdal, og til og med vurdert Femunden (har kano). Problemet er bare at det er så mye å ta av at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne, hvor turen eventuelt starter/slutter og hvor vi skal gå. Planen er ikke å vandre hver dag, men vi kan godt forflytte oss. Har 5-7 dager til rådighet. Det ideelle er jo kortest mulig kjøredistanse før turen begynner så Femunden er i lengste laget. Vi har forsåvidt heller ingen problemer med å kjøre sør-østover til Setesdal, Ryfylkeheiene eller tilsvarende. Så lenge det ikke er snaufjell er det bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel et generelt bålforbud fram til 15. september? 

For tiden så er det skogbrannfare på store deler av østlandet fordi det har regnet så lite. Det begynner sikkert å regne 15. juli, første dagen av ferien min, så da kan du trygt tenne opp bål. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tipse om områder på østlandet hvor jeg er litt kjent. 

Eggedalsfjella og Haglebuområdet har både fjell og skogsterreng. Kommer en vestfra kjører en via Gol til Bromma og tar av opp på fjellet der på vegen mot Eggedal. Her ligger Hallingnatten/Reinsjøen fjellområde med både skog og fjell. I samme området (litt lengre sør) er Tempelseter, Høgevarde og Norefjell. Begge disse områdene har stabilt "østlandsvær" uten at jeg skal utstede noen værgaranti.

Et annet fint område er Vassfaret. Et sagnomsust område der Mikkjel Fønhus hentet inspirasjon fra. Masse litteratur om bjørnejakt og Berte Skrukkefyllehaugen osv om en er interessert i historie og vil lese seg litt opp på det. Både skogsterreng og fjellterreng med Manfjellet, Vikerfjell og Sørbølfjell rundt selve skogsdalen Vassfaret. Var her senest for et par uker siden. Tørt og fint, myrene var ganske tørre så en kan gå "tørrskodd nesten over alt". Det har ikke falt mye regn siden jeg var der, så forholdene er vel likens. Skogsbilveier for sykling, fiskemuligheter, kano-område etc.

Områdene rundt Blefjell, men her er jeg ikke kjent. Kjør E134 til Kongsberg og opp Nummedalen.

Skrimfjella sør om Kongsberg og Lifjell ved Seljord er også muligheter. Ikke kjent her.

Alle disse områdene jeg har nevnt har fine skogsterreng beliggende rundt et fjellområde, så en kan velge velge bort snaufjell om en vil det eller kanskje ta en tur på fjellet om været er fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Lisecat
      Hei!
      Vi planlegger å krysse Varangerhalvøya fra Komagvær til Båtsfjord i september. Planen er å gå fra linjehytte til linjehytte, men tar med telt i tilfelle det ikke er plass i hyttene. Veldig usikker på hvor lange dagsetapper man bør legge opp til, den første etappen kan se ut til å bli på 24k til Bjørnskaret, de andre noe kortere. Vi tenker å følge Komagdalen opp til Bjørnskaret. Så Heimdal via Ragnarokk, og videre til Helheim. Rundt Ourdo eller krysse Syltefjordelva hvis det er mulig? Hvis ikke må vi gå rundt vannet. Derfra tenker vi gå til riksvei 891(?) og ta buss eller noe til Båtsfjord
      Er det noen her som har gått i denne turen eller deler av den? 

• Av Hans-Rasmus Breistein
      Hei.
      Jeg planlegger en 14 dagers fottur på Finnmarksvidda i september med stor oppakning og hund. Tenker å fly til Lakselv, Karasjokk eller Alta for å starte turen der. Ønsker å ende opp i nærheten av en flyplass slik at jeg slipper timer i buss/taxi.
      Jeg er veldig usikker på avstandene på vidda og ønsker at turen skal ligge på det nivået at jeg ikke absolutt MÅ gå langt hver dag for å nå frem til målet i tide. Jeg ser for meg mellom 10-20 km pr dag. God tid til camp og fiske er ønskelig. Å ta inn på en åpen hytte en gang imellom hadde jo vært fint.

Har sett litt på Lakselv (fra nasjonalparksenteret), ned gjennom Stabbursdalen og videre til Alta. Er  dette en fin tur på 14 dager?
      Tar gjerne imot tips om  "flyplass" til "flyplass"- turer på finnmarksvidda, hvis noen vil dele. Gjerne med mulighet å sove over på en hytte/gamme noen ganger iløpet av turen.
      Håper at noen kan dele noen erfaringer.
      Mvh
      Hans-Rasmus
    • Av Kuolseie
      Hei lurer på om det er noen her som har noen tips til gode tur muligheter  i Agder. 
      Skal noen dager til Setesdal vesthei i sommer, men kunne gjerne hatt noen tips til andre plasser. Gjerne i lavlandet. 
      Helt topp vis det er fiskemuligheter også 
    • Av Marita Gløpstad Olsen
      Jeg er på let etter gode tips ang. Steder å slå opp telt i Rogaland. Jeg har vært på telttur med venner før, men har nå satt meg som mål å ta en tur alene. Ønsker så klart tips til storslåtte fjellturer, men utsikt og idyll, men ser meg nok nødt til å starte noe lette første gangen. Ser derfor etter ideer til steder som gjerne er lett tilgjengelige, og ikke krever for mye vandring fra bil (ser for meg det fort blir overpakking og tung sekk første gangene). Gjerne ved et vann eller i en Skog, hvor en kan få noe privatliv. Har også med hund. Setter stor pris på alle tips! 😊
    • Av Bendikb
      På lørdag gikk turen til et sted jeg aldri har vært før, et lite vann med navnet oppjø i Sarpsborg. Jeg har tidligere satt meg et mål om å sove ute minst en gang i måneden i år. Det målet har jeg ikke fått gjennomført, da jeg har måtte prioritere andre ting først. Derfor var gleden stor når jeg fikk på den nye sekken, pakket med ny fiskestang og på vei på eventyr
      Det tok ca 40 minutter å kjøre til parkeringsplassen nær skyteklubben ved oppsjø, derifra til vannet tar det ca 15-20 minutter å gå. (om man følger stien). 
      Stien tar en til en flott åpen campplass med to gapahuker på vestsiden av vannet og går videre nordover. 
      Men jeg som hadde lyst å campe på østsiden av vannet, valgte å gå motsatt vei og det lille som var av sti forsvant fort i gjengrodd skog og mark. 
      Etter rundt 50 minutter gange, våt fra låra og ned kom jeg endelig frem, fikk hengt opp køya og dratt ut fiskestanga. 

Jeg hadde ikke med meg noen powerbank og batteriet på mobilen var kun ladet 70% når jeg dro ut, så jeg fikk ikke tatt så mange bilder som jeg ønsket da jeg måtte spare strøm. 

Været var heller ikke det beste, var stort sett regn hele dagen, med små opphold av sol. Fisket derfor ikke så mye som jeg hadde ønsket, og det ble endel dødtid i køya. 

Det ble ikke noe fisk dessverre, det var stille på vannet. Jeg prøvde litt forskjellig sluk etter mange god råd og tips her på forumet. Møreungen Nordlys Gul, var den eneste som jeg kjente napp på. 
      Men det kan ha vært tilfeldigheter også, merker jeg må ut med stanga mye mer for å bygge opp erfaringer. 

Litt utover dagen, så kom det kar bort bærende på en sykkel med 2 hunder, han hadde syklet i et kjempe stort området og hadde endt opp her. 
      Stien var forsvunnet for lenge siden, og jeg tror han hadde vært ute en stund. Jeg måtte humre litt, da han spurte forhåpningsfullt om jeg var lokalkjent. 
      Det var jeg ikke, men jeg kunne ihvertfall vise han hvor jeg hadde gått og rettningen til skytterhuset/parkering. Synes litt synd han på, fordi det var ikke noen vei med sykkel.. 

Det var nokså idyllisk å stå der på fjellet, nesten helt alene og få besøk av noen ender som kom å hilste på. Jeg savnet en kikkert, det er noe jeg skal begynne å ta med. 

Skoene måtte tørkes! 

Det ble som sagt ikke noe fisk, litt synd da jeg hadde med mel, salt og pepper til panering, en sitron og noen fedd hvitløk. Dette sammen med villris kokt i hønsebuljong hadde smakt helt nydelig!
      Til middag, sendt på kvelden ble det derfor en Real pose, med oksegryte. Jeg supplerte med en terning hønsebuljong, et knust hvitløksfedd og en god skje med meierismør. 
      Må ha vært den beste real posen jeg har spist.. 

Bruker vanligvis toggles til dette formålet, men fikk lyst å prøve med noen små karabinkroker, noe som forenklet prosessen endel, men var ikke helt trygg.
      Det blåste en del i løpet av nattan, og krokene holdt Totalt 4 kroker som holdt tarpen oppe. 

Dagen etter lå jeg en stund i køya, regnet og blåste frem til rundt 13-14 tiden, så orker ikke å begynne å pakke ned før. 
      Det ble egg og bacon til frokost, deilig å kunne kokkelere fra køya

Strømmen på mobilen forsvant rundt 1500, måtte derfor gå hjem uten strøm. Noe som gjorde jeg meg litt mer oppmerksom på veivalget, da det som sagt ikke var noen stier å gå på. 
      gjennomgrodd terreng gjorde det vanskelig å navigere, men jeg viste at jeg skulle vestover, og hadde heldigvis kompass. Så jeg fant frem uten problemer

Alt i alt, en velykket tur, jeg kom meg ut, fikk testet stanga, sov tørt og varmt i køya og fikk litt "meg tid". 
      Ting jeg savnet: Kikkert, skrivesaker, lesesaker og lerka.. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.