Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111T soter under forvarming med rødsprit


Humle

Anbefalte innlegg

I helgen tok jeg storrengjøring på min Optimus 111T etter vintersesongen. 

Det vil si pellet den fra hverandre, rengjorde med primusvaskevann, byttet blypakning, smurte over alle pakninger, gjorde ren drivstoffilteret, dysa osv osv.

Men da jeg skulle testbrenne etterpå så begynner den å sote noe jævlig på slutten av forvarmingen. Jeg forvarmner med rødsprit, så det må være parafin som lekker ned i forvbarningskåla når jeg pumper trykk på tanken. Noen som kan stille en diagnose?

Kan det være at den nye blypakningen ikke har satt seg skikkelig?





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Blypakningen pleier jeg å bruke om igjen til det ikke er mer igjen av den, den varer jo veldig lenge og kan remonteres etter demontering. Prøv å stramme den. Eller så er det vel en messingskive som står inntil blypakningen, om jeg ikke husker feil, står denne rett vei?

Eller så kan det være litt vann/såpe igjen i brenner/veke? Kanskje nålen er feiljustert slik at det lekker ut litt når det blir varmt/mer trykk?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei den blypakningen som stod i var det ca 2mm igjen av, så den var nok moden for utskifting :-)

Får prøve å mikle litt med justering av nålen..pleier å få dette ganske bra til...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
28 minutter siden, Humle skrev:

øh...hva er det som er riktig vei på den messingskiven intil blypakningen?
Har satt den med flatsida mot blypakningen.

 

Husker ikke, dessverre, har ikke 111 foran meg.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så vil det se litt "gale ut" om den står feil vei? Lurer på om spindelen er skrå/konet, og dette passer mot messingskiven, og da blir den flate siden mot pakningen?

Tar du 4-5 "knepp" tilbake på rensenålen når du justerer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vårpuss på en 111 her om dagen, byttet dyse, blypakning, spindel, rensenål osv. Og etter å ha lest denne tråden kom jeg på at jeg hadde glemt å montere den messingskiven (390) som er inntil blypakningen. Rart hvordan hodet fungerer :)
Jeg monterer messingskiven med den flate delen mot blypakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Har vært borti det samme selv etter å ha skiftet rensenål, parafin lakk ut gjennom dysa og det sotet voldsomt på slutten av forvarmingen :)

Fikk du fikset det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet løsningen. Testbrant rødspriten min og den brant helty fint i trangiabrenneren, uten nevneverdig røyk. Så helt på slutten flammet det plutselig mer opp, og svart røyk kommer. Brenenren er nedsotet i løpet av sekunder. 

Rødspriten min kjøper jeg i 5 literdunker, sp jeg pleier å fylle min på ei lita brenselflaske som ikke er gjennomsiktig. Denne må ha blitt forusenset en gang, og jeg kan svakt minnes at jeg engang fylte den med tadaa...parafin fra tanken på en annen 111 jeg har for å tømme denne til rengjøring. Det kan altså ha vært noen dråper parafin igjen da jeg fylte den med rødsprit. Npr jeg så tømmr ut rødpriten på ei tom brusflaske ser jeg en oljeaktig film, og rødspriten er uklar. 
Tror rett oglsett at oljen eller parafinen er det siste som brenner opp og det ble en nærmset tjæreaktig film i bunnen av brenneren...

Avsted for å kjøpe ny rødsrput for å bekrfte dette i morra...i mellomtiden skal jeg gi meg selv en omgang juling :-)

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist slik at oilje ikke flyter på toppen av alkohol, slik den gjør i vann, men synker i alkohol. Noe som kan forklare at det ikke ble noe røyk før det meste av rødspriten brant opp, utenat jeg går god for den kjemiske analysen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2017 den 20.34, Bjørn J skrev:

Jeg hadde vårpuss på en 111 her om dagen, byttet dyse, blypakning, spindel, rensenål osv. Og etter å ha lest denne tråden kom jeg på at jeg hadde glemt å montere den messingskiven (390) som er inntil blypakningen. Rart hvordan hodet fungerer :)
Jeg monterer messingskiven med den flate delen mot blypakningen.

Tar jeg ikke helt feil så skal den kone siden mot grafittpakningen. Dvs motsatt av hva du monterer nå. Det er forøvrig ikke en blypakning, men den er laget i grafitt som er skjørere enn bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, rbhelle said:

Tar jeg ikke helt feil så skal den kone siden mot grafittpakningen. Dvs motsatt av hva du monterer nå. Det er forøvrig ikke en blypakning, men den er laget i grafitt som er skjørere enn bly.

Stemmer, det er grafitt :) . Da jeg monterte syntes jeg det så mest naturlig ut å ha den flate siden mot pakningen, men jeg skal undersøke det litt mer. Første oppfyring etter montering gikk fint, men regulering av flammen ble mer følsom enn normalt. Fra full guffe til laveste nivå krever en nennsom hånd for at den ikke slukker.
Jeg har et par ubrukte 111, kanskje jeg åpner en av dem og ser hvordan det er montert fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har montert min slik den stod fra fabrikken, og jeg mener det er flat side mot pakningen, og at pakningen presser mot en kon del på motsatt side. Jeg synes å huske at spindelen som messigskiven hviler mot er kon for å passe perfekt mot den kone siden av messingskiven.

For å være helt sikker må jeg demontere og sjekke, det frister ikke så mye nå 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Bjørn J skrev:

Stemmer, det er grafitt :) . Da jeg monterte syntes jeg det så mest naturlig ut å ha den flate siden mot pakningen, men jeg skal undersøke det litt mer. Første oppfyring etter montering gikk fint, men regulering av flammen ble mer følsom enn normalt. Fra full guffe til laveste nivå krever en nennsom hånd for at den ikke slukker.
Jeg har et par ubrukte 111, kanskje jeg åpner en av dem og ser hvordan det er montert fra fabrikken.

Om regulering av flammen er følsom kan det være justeringen av nålen som må gjøres noe med. Med 4 knepp på min ble vandringen fra stengt til rensenålen var oppe veldig liten i forhold til fabrikkinstillingen. 5 knepp kjentes helt riktig ut og flammekontrollen er helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Jeg har montert min slik den stod fra fabrikken, og jeg mener det er flat side mot pakningen, og at pakningen presser mot en kon del på motsatt side. Jeg synes å huske at spindelen som messigskiven hviler mot er kon for å passe perfekt mot den kone siden av messingskiven. 1f61d.png

Jeg sjekket nettopp, og beskrivelsen din stemmer med det jeg så. Den kone delen av spindelen passer mot den kone delen på messingskiva. Grafittpakninga er flat i enden, og den setter jeg mot den flate enden av messingskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Om regulering av flammen er følsom kan det være justeringen av nålen som må gjøres noe med. Med 4 knepp på min ble vandringen fra stengt til rensenålen var oppe veldig liten i forhold til fabrikkinstillingen. 5 knepp kjentes helt riktig ut og flammekontrollen er helt perfekt.

Jeg brukte 4 knepp, skal åpne den og remontere den med 5 knepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kone siden skal vende mot grafittpakningen lærte jeg på primusrepkurs i 1992 hos Forsvaret. Måtte nå sjekke om dette var "vranglære" eller om æ huska feil, men i bruksanvisningen på 111 står det også dette.

BRÄNNARSERVICE
Det fi nns färdiga reservdelssatser som innehåller alla slitdelar till Hiker-kökets brännare. Vid behov kan delar därför med
enkelhet bytas ut. Alla åtgärder kan göras med hjälp av den medföljande multinyckeln. Demontering av brännarens spindel
görs på följande sätt.
1. Tillse att köket svalnat. Töm bränsletanken.
2. Avlägsna ytterhuven (2183) (bajonettfattning).
3. Avlägsna brännarens munstycke med hjälp av multinyckeln.
4. Sätt multinyckeln på spindeln (2191) igen och vrid nyckeln åt vänster till dess att rensnålen (2457) släpper från spindeln.
Plocka med en pincett eller skaka ur den gamla rensnålen.
5. Skruva loss packboxen (2194) med hjälp av den fasta nyckeln i multinyckelns ‘rattända’.
6. Vrid spindeln åt vänster till den lossnar ur sina gängor. Dra ut spindeln med grafi tpackning (2094) och spindelbricka
(2193).
7. Sätt in den nya spindeln med ny spindelbricka (innerst, försänkningen vänd mot grafi tpackningen) och ny grafi tpackning
(ytterst). Skruva in spindeln i sina gängor till stopp.
8. Skruva in den nya packboxen.
9. Vrid spindeln åt höger till stopp.
10. Fäst en ny rensnål på en trästicka eller liknande och för ner den nya rensnålen genom brännarens luftrör och ner i
spindeihuset. Nålens kuggar skall möta spindelns kuggar.
11. Tryck rensnålen helt lätt (använd ej våld) mot spindelns kuggar samtidigt som spindeln/multinyckeln sakta vrids knappt
ett halvt varv åt vänster (kuggarna bör ‘hoppa över” 4-5 snäpp).
12. Vrid sedan multinyckeln åt höger till stopp och kontrollera att rensnålen följer med ner i spindelhuset.
13. Montera tillbaka munstycket och ytterhuven. Se till att ytterhuven sitter fast (bajonettfattning).
14. Vrid multinyckeln åt vänster till stopp och kontrollera att rensnåien syns i munstycksöppningen. Vrid multinyckeln helt
åt höger igen. Kontrollera att spindeln stänger (går i botten) t.ex. genom att pumpa upp ett ordentligt tryck i tanken - ingen
luft får passera genom munstycket. Om luft sipprar igenom måste rensnålens läge justeras. Följ punkt 11 ovan men minska
antalet överhoppade snäpp med 1

 

Se punkt 7....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det har så innmari mye å si...tja si det. Jeg har reparert utallige primuser som har fungert bra med den flate siden mot grafittpakningen, så tror egentlig ikke det betyr så mye for funksjon, men muligens mer for slitasje av grafittpakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg kjøpte min ny på Obs Lagunen for 17 år siden. Jeg har sjekket manualen, det står det samme der som i @rbhelle sitt inlegg.

Min har blitt en del brukt til sammen. Aldri en eneste lekkasje og grafittpakningen har blitt tatt av og remontert èn gang, den originale står fortsatt i. Har aldri strammet pakkboksen engang. Skiven står ihvertfall en vei som er gunstig mtp. lekkasje og holdbarhet. Kan det være avvik mellom bruksanvisning og fabrikkmonteringen?

Det blir for mye styr å demontere for å sjekke, men jeg føler meg ganake sikker på at spindelen (2191) passer perfekt inn i den koniske delen på skiven (2193), og da ble den flate siden mot pakningen. Pakkboksens (2194) innside er konisk, vil ikke pakningen bli veldig fort slitt med to koniske sider som presser den sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, rbhelle said:

Den kone siden skal vende mot grafittpakningen lærte jeg på primusrepkurs i 1992 hos Forsvaret. Måtte nå sjekke om dette var "vranglære" eller om æ huska feil, men i bruksanvisningen på 111 står det også dette.

BRÄNNARSERVICE
Det fi nns färdiga reservdelssatser som innehåller alla slitdelar till Hiker-kökets brännare. Vid behov kan delar därför med
enkelhet bytas ut. Alla åtgärder kan göras med hjälp av den medföljande multinyckeln. Demontering av brännarens spindel
görs på följande sätt.
1. Tillse att köket svalnat. Töm bränsletanken.
2. Avlägsna ytterhuven (2183) (bajonettfattning).
3. Avlägsna brännarens munstycke med hjälp av multinyckeln.
4. Sätt multinyckeln på spindeln (2191) igen och vrid nyckeln åt vänster till dess att rensnålen (2457) släpper från spindeln.
Plocka med en pincett eller skaka ur den gamla rensnålen.
5. Skruva loss packboxen (2194) med hjälp av den fasta nyckeln i multinyckelns ‘rattända’.
6. Vrid spindeln åt vänster till den lossnar ur sina gängor. Dra ut spindeln med grafi tpackning (2094) och spindelbricka
(2193).
7. Sätt in den nya spindeln med ny spindelbricka (innerst, försänkningen vänd mot grafi tpackningen) och ny grafi tpackning
(ytterst). Skruva in spindeln i sina gängor till stopp.
8. Skruva in den nya packboxen.
9. Vrid spindeln åt höger till stopp.
10. Fäst en ny rensnål på en trästicka eller liknande och för ner den nya rensnålen genom brännarens luftrör och ner i
spindeihuset. Nålens kuggar skall möta spindelns kuggar.
11. Tryck rensnålen helt lätt (använd ej våld) mot spindelns kuggar samtidigt som spindeln/multinyckeln sakta vrids knappt
ett halvt varv åt vänster (kuggarna bör ‘hoppa över” 4-5 snäpp).
12. Vrid sedan multinyckeln åt höger till stopp och kontrollera att rensnålen följer med ner i spindelhuset.
13. Montera tillbaka munstycket och ytterhuven. Se till att ytterhuven sitter fast (bajonettfattning).
14. Vrid multinyckeln åt vänster till stopp och kontrollera att rensnåien syns i munstycksöppningen. Vrid multinyckeln helt
åt höger igen. Kontrollera att spindeln stänger (går i botten) t.ex. genom att pumpa upp ett ordentligt tryck i tanken - ingen
luft får passera genom munstycket. Om luft sipprar igenom måste rensnålens läge justeras. Följ punkt 11 ovan men minska
antalet överhoppade snäpp med 1

 

Se punkt 7....

Takk for denne. Jeg ser det står svart på hvitt at den koniske siden skal vende mot grafittpakningen, men jeg synes fortsatt det virker ulogisk. Likevel, jeg får anta at Optimus vet best, og at det er en mening bak det, så heretter skal jeg gjøre som de sier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bjørn J skrev:

Takk for denne. Jeg ser det står svart på hvitt at den koniske siden skal vende mot grafittpakningen, men jeg synes fortsatt det virker ulogisk. Likevel, jeg får anta at Optimus vet best, og at det er en mening bak det, så heretter skal jeg gjøre som de sier :)

Det kan være at den kone siden skal medvirke til å presse pakningen ut mot sidene for at det skal bli helt tett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.