Gå til innhold
Sirin

Tursko / fjellstøvler til barn

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen her har anbefalinger om tursko/fjellstøvler til barn?   Det er mange tester og mye god informasjon å finne på nett om fjellstøvler og tursko til voksne, men finner liksom ikke noe for barn..

Vi tenker oss noen teltturer i sommer, dermed er jeg på leting etter gode sko til junior. Det er til dels vanskelig terreng her, mye steinur.   Jeg har sett på (blant annet) disse:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Erfaringer? Anbefalinger? Tips? :)

Vennlig hilsen en mamma som blir mer og mer turglad for hvert år som går! ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Mammut Nova GTX fungerer veldig bra og vurderer å kjøpe disse på nytt til tiåringen. Har vært mye brukt også i vintervær og i marka og på fjellet. Lette nok, ikke for stiv såle og så vanntette som man kan forvente av Gore-tex sko. 

Endret av RoyN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen lette Salewa sko tili barna som brukes når joggesko ikke er passende, disse har vi vært veldig fornøyd med. (Generelt så virker det som om barna er fornøyde bare skoene er lette nok og de ikke får rusk eller fukt inn)

De skal over på Salewa Alp Player Mid GTX ila sesongen. Disse wr litt mer "fjellsko" og jeg har trua på at dem skal fungere veldig bra på steinete stier

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Sirin skrev:

Hei, takk for svar! :)  De ser veldig gode ut!

Har sett de på G-sport og det ser også ut til Speider-sport har de i de fleste størrelser. :)  

Endret av RoyN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Anders Eriksen
      Kjøpte Crispi Briksdalen fjellsko for ca ett år siden, dette er jo sko med en ganske høy pris. Nå ser jeg at gummitupoen begynner å løsne på begge skoa. Har ikke blitt brukt så mye, og heller ikke blitt båltørket eller lignende. Opplevde samme problemene med Crispi skarven skoa jeg hadde tidligere. Kjenner den slitestyrken til Crispi begynner å irritere meg. Bør jeg reklamere på dette, eller prøve å lime selv? I så fall hvilken lim bruker jeg på noe sånt? Legger med bilde
      Noen andre som har Briksdalen skoa og opplevd det samme?

• Av Hjulsund
      Hei
      Trenger litt råd og tips fra erfarne fjell- og turfolk.

I sommer har vi tenkt til å bli med svigers på tur i fjellet. De brukte to uker i fjor på å gå på Hardangervidda og ble skikkelig bitt av basillen, men har ikke så mye erfaring med fjellturer bortsett fra det. Min samboer og jeg har lite erfaring med turer både på fjellet og i skogen. Men det vil vi endre på.

Planen er å lage en camp i Jotunheimen og veksle på å gå litt turer og toppturer. Jr får nok ingen toppturer i år. Jeg tipper campen blir liggende på rundt 1300-1400 meter. Det vi er mest usikre på er hva han skal sove i. Det kan jo fort bli minusgrader på nettene, så han må ha noe varmt. I barnevogna ligger han i en sovepose av dun, og har sovet ute hele vinteren. Det har da vært temperaturer ned mot -10. Men da har vi masse klær på han samtidig. Holder det med en slik vognpose, eller burde vi investere i en sovepose. Hvilken sovepose kan anbefales i så fall? Har lest litt om Isbjørn, men de har en til barn som er 170 lang. Jr er ca 90 lang nå, kan jeg da i tilfelle snurpe igjen resten av posen hans? 

Mvh
      Hans
    • Av kepiblanc
      Var i dag og prøvde et par av Skjult lenke - logg inn for å se den etter å ha researchet litt. Det var egentlig helt fantastisk flotte sko, og hælen satt dønn på plass uten å kippe noe, men jeg følte de var litt smale i lesten. Slik at jeg fryktet smerter i beina ved lang tids gåing og gjerne med sekk. Jeg har litt sære bein og må alltid bytte ut originaler såler med mine egne spesialsåler/fotsenger i tillegg.
      Jeg prøvde også et par merrell som var mer behagelige på, men som ikke overbeviste helt.
      Har dere noen tips til lignende sko som disse Salomon, men med bredere lest? De må gjerne være like billige som disse er akkurat nå, men det er vel fort mye å håpe på.
      Bruk: hikes i skog og mark, med og uten sekk. Trenger ikke være vintersko. Lite forventet klatring i steinur med dem, så ikke viktigste målestokk. Mid high ønskes, typ ca 6".

• Av AASEDAASE
      Hei. 
      Til sommeren blir det norgesferie på oss. Tenker bilferie fra sør til nord men med kombinasjin av telting og turer i områdene vi kjører gjennom. Kona spurte meg her forleden dag om guttungen som forøvrig er 9 måneder nå kan ha vanlig myggspray? Det vet jeg ikke men da foreslo hun å høre med dere her inne 🙏
      Så kan man bruke vanlig myggspray på så små unger eller må de ha noe speisa tilregnet småbarn? 
    • Av REJOHN
      Jeg bruker hovedsaklig å gå "korte" turer med lett (8-10 kilo) sekk. I mange år har jeg brukt ALFA Walk King, og har mye erfaring med disse. Walk King holder ikke spesielt lenge før de lekker, og de lekker før sålen er utslitt. Impact er jo ikke høye, men for meg har det gått greit selv med full opp-pakning. Det vi si 20 kilo.
      Impact skoen har samme lest som Walk King, og passer meg bra. (det er først og fremt grunnen til at jeg brukte Walk King og nå bruker Impact.). De "virker" noe "bløtere" i læret (overdelen). Det tror jeg henger sammen med at læret har høyere kvalitet. (det har noe med prisen å gjøre.) Skoen virker med "solid" enn Walk King. På grunn av kvaliteten på læret, var det ikke nødvendig å "gå" skoene inn. De ble brukt på vanlig måte fra første gang jeg tok de i bruk.
      Det som har overrasket positivt, er sålen (ikke slitestyrken, det gjenstår å se.), men hvor bra den henger på vått fjell. Sålen er etter min mening vesentlig bedre enn den på Walk King når det gjelder dette.
      En liten detalj, som ofte er ganske irriterende på andre sko, er at snorene går opp. For omtrent første gang, har jeg ikke problemer med dette på Impact skoene.
      Jeg skulle mene at skoene er solide nok til å tåle temmelig hardt bruk med lange dager og tung sekk. Mange mener at høye støvler er bedre, fordi de gir støtte til anklene.  Disse gir god nok støtte der, men kan være for korte til å vade dype elver tørrskodd. (Jeg bruker Gore-Tex bukser,med snøring nederst, og klare som regel å komme over uten å bli våt, selv om vannet egentlig går over støvleskaftet....)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.