Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjører Norge på langs (med scooter)


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg klikket meg inn på en etappe, og det var jo ikke mye optimal retning på den NPL det var jo en gedigen rundtur som endte omtrent samme sted som de tok fatt på dagen.

Norge på kryss og tvers og langs og lengs er vel en bedre betegnelse. Lurer litt på en NPL med ny bil en sommer jeg, lurer på om jeg får noen sponsorer til det prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kunne godt tenkt meg å kjørt Norge på langs..... med Snøskuter.

Bare det er sne nokk.

Må nok investere i en del kart og GPS da :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro å prøve. Det vil nok helt klart være en utfordring å komme seg helt ned til lindesnes med snøscooter, men du skal vel ikke så langt inn i landet før det er stabile snøforhold. Men nordover er det ihvertfall mulig å velge en snødekt rute. Må holde seg oppe i høyden så man slipper tett skog, bebyggelse og åpne vann/elver. Bratte skråninger blir også fort en utfordring, spesielt der det er skog og berg.

I Finland er det vel mulig å kjøre snøscooter på langs (lovlig!), mulig sverige også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Lovlig så sliter du!

En av de større utfordringer vil være bensin. Du må ha med slede med bensin. Og hvor får du fyllt?

Kan neppekjøre til pompa!

En annen ting er å finne en brukbar løype, med ymse sneforhold samt fjell og daler som må forseres.

Kansje høre medt DNT om de vet hvor man burde kjøre :?:

Man må være flere på ern sånn tur, og telt / ovn må man ha.

Kan fort bli rimelig tung slede, og da må man ha planlagt løypa utenom krevende tereng.

Men hadde vært artig og prøvd ja, tipper man burde kjørt helt inn mot finske / svenske grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en del kontakt med disse scooterne tidligere i år. De var fast bestemt på å reise 1 april. Da jeg fortalte dem at det var stor sannsynlighet for snødekte veier i mesteparten av landet, tok de heldigvis til fornuft og utsatte det en måned. De hadde hørt at i Norge var det "mosqitos" og det var deres 1 prioritet å unngå. Vår kommunikasjon stoppet da jeg prøvde å gi dem noen hint om steder å besøke. :D Her var nok ruten lagt opp på forhånd, og råd og vink var ikke med i planen. De skal bruke 1.5 måned og skal nord i Norge for så å reise over til Sverige gjennom Finland, så gjennom de baltiske land før de ender opp i Frankrike igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde hørt at i Norge var det "mosqitos" og det var deres 1 prioritet å unngå.

Med den ruten de har foran seg skjønner jeg godt de bekymrer seg for "mosqitos"! :D

Kan selvsagt snu det andre veien og si at de ikke trenger bekymre seg for lunchen.. Bare å åpne kjeften når man ligger der i 60... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ike alle enige om dette a? Se på søringa og myggnettingene di kjører med. Jeg veit de holder myggene utafor o sånn men det blir jo ikke bra forde.

You assume too much, som det heter.

Nei, vi er ikke enige, men kos deg med myggen du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.