Gå til innhold
Snublefot

Hva har skjedd med Holmeslet Taiga?

Anbefalte innlegg

Titter på store familetelt og blitt betatt av Holmeslet. I det jeg tror jeg har funnet det perfektet teltet (Skjult lenke - logg inn for å se den) oppdager jeg at dette er på vei ut og skal erstattes av Skjult lenke - logg inn for å se den, beskrevet som "et helt nytt design, men vi har tatt vare på hovedelementene". Ser også at vekten er satt ned fra 13 kg til 11 kg for den nye modellen, mens takhøyden er satt ned fra 2,15 til 2,10/2,00 m for 2017 avhengig av referanse.

• Hva har skjedd med Holmeslet?
  • Hva betyr det for kvalitet og funksjon at Frisport nå ser ut til å ha tatt over produksjonen og laget sitt eget telt?
  • Bør jeg hive meg rundt og få tak i et Holmeslet Taiga mens jeg ennå kan, eller bør jeg vente på det nye, og muligens forbedrede, Skjult lenke - logg inn for å se den?

Se også vedlagte bilder av prototyp for Frisport Taiga 2017 (sakset fra Skjult lenke - logg inn for å se den)

14369926_897585347040013_8019711774502589089_n.jpg

14695308_908001429331738_7637905528714739275_n.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ogå veldig glad for erfaringer med Homleslet Taiga, og generelle erfaringer med Holmeslet og Frisport produkter. Er ellers takknemlig for tanker og innspill rundt gode alternative familietelt for 5-8 personer med ståhøyde (for personer opptil 180 cm), og mulighet for innertelt og ovn. Helst uten midtstang, men lavvo/wiglo er ikke helt utelukket. Vil nok ikke bli båret veldig langt og mye, men lav vekt er ingen ulempe og bør gjerne tåle litt vær og vind - har ligger i lavvo hvor midtstangen blåste ned og det var ikke superartig.

Har blant annet tittet på følgende alternativ:

• Helsport Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Helsport Skjult lenke - logg inn for å se den (minus for midtstang og skråvegger)
  • Helsport Skjult lenke - logg inn for å se den (minus for midtstang og skråvegger)
  • Bergans Skjult lenke - logg inn for å se den (minus for midtstang)
  • Hilleberg Skjult lenke - logg inn for å se den  (i dyreste laget)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da kontaktet Frisport direkte og fått svar på mye av det jeg lurte på i posten min. Deler her, da jeg regner med det kan være av interesse for flere.

Holmeslet ble opprinnelig drevet av Skjult lenke - logg inn for å se den. Frisport kjøpte opp merket for noen år tilbake og forrige produksjon var merket Frisport, men Holmeslet var beholdt i modellnavnet. På de nye 2017-modellene (Taiga og Explorer) vil de fase ut Holmeslet-navnet helt for å markere at dette faktisk er Frisport produkter.

Jeg vet ikke hvilke endringer som blir gjort på Explorer, men Taiga får altså et helt nytt design, og beholder kun grunntankene fra den gamle modellen. Det blir fortsatt et stort, solid og værstabilt helårstelt med selvbærende konstruksjon og ståhøyde, tilrettelagt for bruk av vedovn med innertelt i flammehemmende materiale og åpning i bunnduk og i toppen for pipe.

Gamle Taiga var et relativt rundt 8-kantet telt, noe som skal ha gitt noe innvendig dødplass langs kantene. I den nye modellen skal teltet være dratt ut slik at plassutnyttelsen blir bedre. I tillegg har man erstattet det gamle forteltet med den lave hovedinngangen med et stort fortelt en stor panoramainngang i bue. Så vidt jeg skjønner blir det da ingen bakre "direkteutgang" som tidligere. Panoramainngangen får en makshøyde på 1,6 meter og en bredde på 2,5 meter. Ingen myggnetting i selve panoramainngangen, men stor korresponderende inngang i innerteltet med myggnett. Det skal også være lagt til et lite tørkeloft for klær. Teltet skal ha like mange stenger som tidligere.

Takhøyden har blitt litt redusert til rundt 2 meter og det benyttes et annet ytterstoff, slik at man vekten presses ned fra 13,5 til ca. 11 kg.

Bilder og mer info skal publiseres i løpet av noen uker, og teltet skal slippes i februar/mars 2017.

Alt i alt virker nye Taiga som et veldig spennende telt, med noen klare forbedringer fra tidligere modell.

Jeg tror jeg har funnet mitt drømmetelt for min familie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Skjult lenke - logg inn for å se den sluppet tegninger av de nye teltene (Explorer og Taiga).

Regner med det kommer mer info, "plantegninger" og bilder i tiden framover.

expl3.jpg

taiga.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Snublefot skrev:

Salg på Taiga til 5999,- på Fjellsport.no og Hektapåtur.no nå 🙈

Gikk på en teltsmell igjen 😝 Ja ja, får iallefall nok plass fremover 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt et taigatelt med vedovn i ca 5 år, og det er det ultimate hotell etter våre begreper.  ( vi er som regel 2-3 personer). Eneste ulempe er at det ikke er egnet for lang bæring. Er imidlertid det foretrukne når turen går på vann, med en eller annen slags farkost. Ekstremt vindstabilt pga alle barduner. (det kan blåse kraftig i skjærgården). Jeg har ikke hørt om det nye teltet, men ut fra tegninger og bilder ser det spennende ut. Synes imidlertid det ser mindre ut? Det er godt å ha litt fri plass rundt vedovnen, som kan bli veldig varm, og det er ikke så lett å regulere varmen trinnløst med en slik ovn (etter min erfaring). Lykke til! Hører gjerne om erfaringer!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.12.2019 den 21.31, Trond Monkvik skrev:

Har hatt et taigatelt med vedovn i ca 5 år, og det er det ultimate hotell etter våre begreper.  ( vi er som regel 2-3 personer). Eneste ulempe er at det ikke er egnet for lang bæring. Er imidlertid det foretrukne når turen går på vann, med en eller annen slags farkost. Ekstremt vindstabilt pga alle barduner. (det kan blåse kraftig i skjærgården). Jeg har ikke hørt om det nye teltet, men ut fra tegninger og bilder ser det spennende ut. Synes imidlertid det ser mindre ut? Det er godt å ha litt fri plass rundt vedovnen, som kan bli veldig varm, og det er ikke så lett å regulere varmen trinnløst med en slik ovn (etter min erfaring). Lykke til! Hører gjerne om erfaringer!!

Jeg gleder meg veldig til å teste det ut. Hvordan er det med pipegjennomføringen med topphetta? Får du nedbør inn? Har dere testet vanlig primus inni Taigaen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Gjennomføringen er en aluminiumsplate med hull i. Det er en tight fit, og vi har ikke vært plaget av vannintrenging. Det er svært gode luftemuligheter, og ikke noe problem med primus.

Tight fit sier du...Hmm. Er det meningen å bruke pipegjennomføringsrør eller skal man bruke uten? Jeg har Gstove med 12 cm gjennomføringsrør

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.