Gå til innhold
  • Bli medlem

Bakepulver er redningen


Tom42

Anbefalte innlegg

Intet nytt trix, men det virker.  Her forleden fant jeg ikke drikkeflasken min og måtte ta en tom colaflaske.  Men selv om jeg skylte den godt og helte på vann så smakte vannet av cola.  Da husket jeg et gammelt kjerringråd:  Bakepulver!  Tok et dypdykk i konas "den som rommer alt" skuffen og fant bakepulveret.  En teskje var nok.  Fylte på varmt vann og ristet litt.  Dermed var det bare å helle ut blandingen, skylle, og helle på vann - som smakte vann.  Voila.

Endret av steingrd
Rettet skrivefeil i emnetittel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikkeflaske (el. system) har jeg aldri kjøpt og kommer nok ikke til å gjøre det heller. De få gangene jeg gidder å bære på vann, duger cola flaska greit, også uten skylling. Smak av cola etter skylling med vann? Tja... myrvann smaker værre, men jeg drikker det også når jeg er tørrst. :)

Cola er relativt reint og det blir heller ikke mugg, eller anndre ulumskheter, som det kan bli i en del andre mineralvanns flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Det er interessent å se at en god ide utøser flere.  Er det flere som har et enkelt kjerringråd å komme med?

Siden du nevner bakepulver så er dette også effektivt til å fjerne fastbrent forkullet mat i bunnen på en kjele, men vanlig pulver som brukes i oppvaskmaskinen gjør samme jobben.

10 timer siden, Tiur3 skrev:

Drikkeflaske (el. system) har jeg aldri kjøpt og kommer nok ikke til å gjøre det heller. De få gangene jeg gidder å bære på vann, duger cola flaska greit, også uten skylling. Smak av cola etter skylling med vann? Tja... myrvann smaker værre, men jeg drikker det også når jeg er tørrst. :)

Cola er relativt reint og det blir heller ikke mugg, eller anndre ulumskheter, som det kan bli i en del andre mineralvanns flasker.

Et av problemene de store oppdagerne hadde når de seilte over verdenshavene og også jorden rundt i sine små seilskuter, var at vannet som de oppbevarte i tretønner ble råttent og udrikkelig i tropevarmen. Vikingene oppbevarte vann i skinnposer eller magesekker fra dyr og de brukte ofte myrvann på lengre reiser. Myrvann er ofte veldig surt og holder derfor mye lenger. Smaken går det vel å vende seg til.

"Cola er relativt reint . . . " ?

Vi kjøper nesten alt det vi bruker av saft og syltetøy fra Hervik, http://hervik.com/produkt , og det gjør vi fordi det ikke inneholder konserveringsmidler og så blir det levert på døren. Men da mygler det også lettere enn andre produkter som f.eks. syltetøy som kan stå i en skål på bordet i et år uten at det mygler. Det bare tørker inn. Konserveringsmidler i maten kan forstyrre eller ødelegge den naturlige bakteriefloraen i tarmen, og når dette enkelt kan unngås så velger vi å gjøre det.

Jeg husker da min mor laget saft og syltetøy hjemme så ble en bomullsdott dyppet i 7% eddik og hengt over kanten på flasker og glass før lokket / korken ble satt på. Dette gjorde at innholdet ikke myglet. Så enkelt kan det faktisk gjøres. 

Coca Cola nekter å opplyse om hva drikken deres inneholder selv om det er en kjensgjerning at mange som drikker Cola blir hekta på denne drikken. At den heller ikke mygler er for meg enda en grunn til ikke å drikke dette. Det skal vist være et godt middel for å løse opp rust, men det har jeg aldri forsøkt. Jeg husker at jeg en gang la en melketann som jeg hadde mistet i et glass med Cola. Emaljen ble helt brun i løpet av en natt.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.