Gå til innhold
Tor-Erik-L-77

Quilts - potensielt kaldt ?

Anbefalte innlegg

Har lest og sett litt på type quilts den siste tiden og sett at mange her på forumet har erfaringer med slike. Jeg selv har null erfaring og må derfor spørre litt...

Jeg har lest at quilt kan bli kaldt om du er en person som sover urolig. Altså når man vrir seg rundt i søvne så kan man eksponere den åpne delen av quilten eller at quilten i seg selv vrir seg. Ergo man kan våkne flere ganger ila natten fordi kroppen pluttselig er eksponert mot elementene. Er dette en reel problemstilling eller er det en marginal problemstilling ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En problemstilling på lik linje med å ligge under dyna i senga tenker jeg. I løpet av en vanlig natt justerer jeg isolasjonslaget mitt flere ganger ved å endre på hvor mye av kroppen som ligger under dyna og det går helt av seg selv til og med i søvne. I telt ligger jeg også ofte med soveposen over meg som dyne/quilt i stedet for å dra den helt igjen. Å zippe igjen gjør jeg bare på de skikkelig sure nettene der soveposen egentlig er for tynn. Vil tro en tilstrekkelig godt isolert quilt fungerer helt utmerket i de fleste tilfeller men det er noen netter som blir ekstra kalde og da setter i alle fall jeg pris på å kunne dra igjen en glidelås så jeg ligger i en vindtett kokong som lekker minimalt med varmluft ut til omgivelsene uansett hvor mye jeg vrir og vender på meg i løpet av natta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse quiltene kan festes med medfølgende stropper under underlaget, så de vil ikke følge kroppen din når du vrir deg ser det ut til. Har ikke testet selv enda, men er på nippet til å bestille quilt fra cumulus. Enten quilt eller en "comforter" som kan brukes som en dyne, eller som quilt.

grunnen til at jeg vil bort fra sovepose, er flrst og framst det at jeg får klaus i sovepose... En uke i stabbursdalen krevde ett brett med sovetabeletter :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en enlightened equipment quilt. Den har en fotboks som kan zippes opp, samt 4 sett med knapper slik at en kan kneppe den nesten sammen som en sovepose (bare uten hette). Disse knappene kan også brukes til de 2 medfølgende stroppene som man bruker til å feste quilten til liggeunderlaget. Jeg har opplevd at det kommer små kuldehull, men det er lett å fikse dette selv om man snur seg ofte. Jeg fester ofte quilten i øverste knappen og strammer til stroppen slik at den sitter fast over skuldrene som en kappe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av SunnivaS
      Hei

Jeg er på utkikk etter en ultralett sovepose eller en quilt. Planen er en tur til Hardangervidda og å gå deler av Kungsleden til sommeren (ca. juli og august). Men planen er også å kunne bruke soveposen eller quilten mellom mai og slutten av august i marka rundt Oslo og i Østfold da jeg er her mest. Jeg er da litt usikker på hva slags temperatur jeg burde gå for. Jeg har sett på noe rundt -4 til -6 men lurer på om det vil holde. De jeg har sett på er soveposen Sea to Summit Flame FMIII (for damer, -4) og en quilt fra UGQ (bandit, -6), hvis jeg går for denne tenker jeg å legge til litt ekstra fyll. Begge to er ganske lette (ca.700g +/-).

Hva tenker dere andre her på forumet om disse alternativene? burde jeg gå for quilt eller sovepose, og er tempeaturen grei eller bør jeg gå for et hakk varmere?

Link til soveposen: Skjult lenke - logg inn for å se den 
      UGQ sin hjemmeside: Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av eriblist
      Hei
      Skal skaffe ny sovepose til min kone for vinterbruk, det er jo et et hav å velge i mellom.
      Tenker på noe som koster max 6000,-
      har sett litt på  dun poser Helsport, Warmpeace og Rab.
      Håper noen med litt mere vinter erfaring enn oss kan komme med tips til en god sovepose, 
    • Av Rogavel
      Jo, jeg har sovet mine netter i telt, og vet hvordan😄
      Det jeg undrer på, er hvordan dere som er over 180cm sover i telt uten å komme nær duken i fot/hode ende? ..Det går selvfølgelig ann å legge sekken i enden slik at man får en tørr «vegg» å ligge mot (gitt at sekken har holdt seg tørr til en legger seg i posen). En annen ting er jo å droppe luftmadrassen slik at man kommer lenger ned og vinner litt plass pga skråtaket i telt. Jeg synes dog det er veldig komfortabelt å sove på bamse + luftmadrass.
      Jeg er selv 178 cm og sover i et Unna telt. Dette teltet er lengre med sine 230cm. Dersom mannfolk «flest» ofte er rundt 180-185cm og telt flest er 220cm vil det si det blir fort effektive 12-17cm kortere på lengden en det jeg opplever når jeg sover. Hos meg våkner jeg på morgenen med litt fuktig/damp fotenden i yttermatialet på soveposen. Skal jeg sove ute flere netter, spesielt om jeg går til innkjøp av en dun-pose, vil ikke da dunen kollapse og hode -og fotende bli våt og kald uten overdreven lufting og tørking? For tiden bruker jeg syntetisk Lamina Z Blaze eller TYIN MTI Winter (sist nevnte har faktisk vanntett fot og hode ende), så har ikke merket noe til noe kulde, enda.
      Har forumet noen smarte triks på lur her?:)

• Av Hege Myhre
      Vintersesongen er her! 😃
      Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.
      Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr
    • Av groeve
      Heisann! 
      Jeg og kjæresten kunne tenke oss noe litt større enn mitt 2-manns MHW Drifter 2 telt. Forrige tur hadde vi med en gammel lavvo, og fant ut at vi egentlig likte det konseptet ganske bra. 
      Lengde på etapper blir gjerne et sted mellom 1-3t, men vil ha mulighet for å bruke det på lengre turer også, så lavvo opp mot 7-10kg utgår. 
      Kom over dette teltet fra Robens og lurte på om noen har erfaring med det? 
      Green Cone: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Tenker 5kg fordelt på 2 pers burde være innafor. 
      Er det andre alternativer vi kan se på? Rundt 3-5000,- Jeg er oppunder 2m høy, så det burde være god liggelengde i teltet/rette vegger. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.