Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til barn


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte mammut-sovepose til min 7-åring i fjor. Men 10-åringen fikk en dunpose i gave - voksenstr. Den er jo mindre komprimert og lettere, men varmer like godt som mammutposen, så jeg lurer på om ikke minstemann også skal få en sånn om det blir så vi skal gå noen lengre turer i sommer. Da har han sovepose til han får slitt den ut også, i stedet for å vokse ut av den. Så kan mammutposen heller bli brukt til kortere turer der vekt ikke spiller noen rolle, overnattingsturer hos venner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe nye poser til barna snart. Allerede når de er åtte-ni passerer de 140, som er makslengden på mange barneposer, så jeg vurderer voksenposer i kort lengde. Jeg går for kunstfiber. Håper de skal dra på turer alene etter hvert, med speideren eller liknende, og da er det greit å ha noe som varmer også om man blir liggende inntil en våt teltduk eller under et hull i tarpen.

Mountain Hardwear har noen fiber-poser som virker veldig bra: http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-torch, og  http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame. Mye varme per gram her! Posen som har T-limit på -15 er like lett som Mammuts kompakt-pose som går til rundt null, og vesentlig lettere enn Helsport Alta som går til -5. Det jeg er usikker på er hvordan MH-posene funker på barn, de har jo lagt på ekstra isolasjon der man trenger det mest, men blir dette et problem de årene man er for kort for posen og får isolasjonen på feil sted? Disse posene skal også være ekstra romslige, noe som kan by på problemer. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.