Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på varepulk og ekspedisjonspulk


SveNor

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i faget og skal kjøpe min første pulk som skal brukes på aleneturer i fjellet. Så ser jeg at det føres varepulker og ekspedisjonspulker, men jeg har ikke anelse om forskjellen på dem. Bortsett fra prisen da, jeg ser jo at førstnevnte er mye rimeligere. Kan jeg spørre litt naivt om hva jeg bør se etter i en pulk, og om en varepulk kan tjene formålet?  Jeg skal ha plass til telt, mat og sovepose selvsagt, kan det gå bra med de mindre størrelsene? Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enklest og billigst er parispulk, et søk på forumet gir deg mye info.  Ekspedisjonspulker til Fjellpulken er for forsterket med aluminiumslist rundt innfestingen av trekket, ut og innvendige lastesikringsfester, ekstra dragfeste slik at det blir tre stk og utskifbare meier på en del modeller. Så har du forskjellige drag, ekspedisjon til Fjellpulken er stivt og ikke sammenleggbart,  ekspedisjonsselen er kraftigere og bedre. Viktig med pulk er å få all vekt ned, slik at den ikke velter så mye. Skal du gå i oppkjørte løyper og ikke skal ha med så mye går også de mindre variantene. Har selv en Fjellpulken ekspedisjon på 144 cm med ekspedisjonsdrag og et sammenleggbart. Har også en parispulk til "grus" bruk.

Det er en tråd som ligner litt.

 

Endret av Radiosugge
Lagt til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SveNor skrev:

Jeg er ny i faget og skal kjøpe min første pulk som skal brukes på aleneturer i fjellet. Så ser jeg at det føres varepulker og ekspedisjonspulker, men jeg har ikke anelse om forskjellen på dem. Bortsett fra prisen da, jeg ser jo at førstnevnte er mye rimeligere. Kan jeg spørre litt naivt om hva jeg bør se etter i en pulk, og om en varepulk kan tjene formålet?  Jeg skal ha plass til telt, mat og sovepose selvsagt, kan det gå bra med de mindre størrelsene? Tusen takk for svar.

Det er veldig mange som klarer seg fint med varepulk. Som en start er det noe som de fleste klarer seg fint med en ukes tid eller to. Parisbrettet fungerer ikke så veldig bra om det er mye løs snø - er min erfaring.

Det kan uansett være lurt å ha litt kustus på pakkingen. Mange som går fra sekk til pulk på vinteren - fyller jo opp pulken med mye stæsj som man egentlig ikke trenger. Så en viss edruelighet mhp hva man tar med seg er på sin plass. En annen ting (som kan være lett å glemme), er at de minste pulkene er lettere å få inn i en bil. De største må man ha henger til - eller ha på taket, noe som i seg selv sliter på pulkene.

Det som uansett er kjekt med pulk er at annenhåndsverdien er ganske stor - det er ganske lett å bli kvitt på Finn - om man ønsker å bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggskommentar. 

Jeg har dratt mye pulk, den typen som hjelpekorpsene bruker og som det ligger en person oppi. På disse pulkene er det bare fire tau, to foran og to bak. I oppoverbakke så trekker alle fire, men i utforkjøringer må de som går bak bremse for å holde pulken på plass. I utforkjøringer kan også en skiløper kjøre alene hvis han kjører på skrå av fallretningen og står på nedsiden av pulken og holder i tauene fremme. 

Jeg har også dratt en del fjellpulk med barn i. Disse har stive drag og oppfører seg helt fint, også i utforkjøringer. 

Jeg ser at parispulken leveres med to tauer til å trekke den med, noe som sikkert fungerer på flatmark, men i utforkjøringene vil nok ikke dette fungere særlig bra.

Stive drag må vel være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, REs skrev:

En liten tilleggskommentar. 

Jeg ser at parispulken leveres med to tauer til å trekke den med, noe som sikkert fungerer på flatmark, men i utforkjøringene vil nok ikke dette fungere særlig bra.

Stive drag må vel være det beste.

Parispulken leveres i utgangspunktet bare som et tomt brett, uten noe som helst. Jeg har kjøpt på tau til å lage taudrag, og fant en side med tips til parispulken hvor de hadde laget brems av et tau som gikk under pulken (kan sikkert også være nyttig om man trenger en bak til å holde eller løfte). Har fått låne stivt sammenleggbart drag da, så har ikke fått testa ut taudrag, men tenker det er fordeler og ulemper med begge? Ser absolutt fordelen med stivt drag i nedoverbakker, men når pulken velter er det bare mas å måtte ta av draget for å få gått bak og rettet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, REs said:

En liten tilleggskommentar. 

Jeg har dratt mye pulk, den typen som hjelpekorpsene bruker og som det ligger en person oppi. På disse pulkene er det bare fire tau, to foran og to bak. I oppoverbakke så trekker alle fire, men i utforkjøringer må de som går bak bremse for å holde pulken på plass. I utforkjøringer kan også en skiløper kjøre alene hvis han kjører på skrå av fallretningen og står på nedsiden av pulken og holder i tauene fremme. 

Jeg har også dratt en del fjellpulk med barn i. Disse har stive drag og oppfører seg helt fint, også i utforkjøringer. 

Jeg ser at parispulken leveres med to tauer til å trekke den med, noe som sikkert fungerer på flatmark, men i utforkjøringene vil nok ikke dette fungere særlig bra.

Stive drag må vel være det beste.

Å kjøre med taudrag i nedoverbakke er i utgangspunktet vel så uproblematisk som med stivt drag. 

Eneste gangene det kan bli vanskelig, er hvis det er mye folk eller trær rundt deg. Folk er i grunn verst, for de kan man skade. Med trær er det motsatt ;)

Er oppskrifter på YouTube for hvordan man kan sette opp et godt taudrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I områder hvor taudrag ikke passer, er et stivt drag som ikke er sammenleggbart best. Blir stivere, litt mindre velt. Men er veldig upraktiskt å frakte, og å lagre. Har du en sele som er rask å ta av, kan det være lettere enn å koble av og på, spesielt om pulken er veldig tung. Prøv om du kan få lånt deg en eller flere pulker, gjerne under litt forskjellige forhold, last med ca det du skal ha med deg, da får du raskt et svar på hva som passer deg og dine turer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Å kjøre med taudrag i nedoverbakke er i utgangspunktet vel så uproblematisk som med stivt drag. 

Eneste gangene det kan bli vanskelig, er hvis det er mye folk eller trær rundt deg. Folk er i grunn verst, for de kan man skade. Med trær er det motsatt ;)

Er oppskrifter på YouTube for hvordan man kan sette opp et godt taudrag. 

Min erfaring er at med tau i nedoverbakker så har pulken bak en lei tendens til enten å ta meg igjen eller så finner den sin egen vei inn mellom busker og kratt. Jeg dro en gang sønnen min på en pulk som lignet på denne parispulken og i en forholdsvis slak, men lang bakke så satte jeg bare utfor som vanlig. Halvveis i bakken var det noen folk på vei oppover og jeg begynte å bremse litt på farten for å unngå kollisjon. Da så pulken sitt snitt til å kjøre forbi meg og enden på visa ble at både pulken, sønnen min og jeg ble liggende sånn passe jevnt fordelt nedover i bakken. Jeg klarte meg bra, men det var siste gang at junior ville sitte i denne pulken.

1 time siden, Radiosugge skrev:

I områder hvor taudrag ikke passer, er et stivt drag som ikke er sammenleggbart best. Blir stivere, litt mindre velt. Men er veldig upraktiskt å frakte, og å lagre. Har du en sele som er rask å ta av, kan det være lettere enn å koble av og på, spesielt om pulken er veldig tung. Prøv om du kan få lånt deg en eller flere pulker, gjerne under litt forskjellige forhold, last med ca det du skal ha med deg, da får du raskt et svar på hva som passer deg og dine turer best.

Jeg har også brukt Fjellpulken når barna var så små at de ikke kunne gå på ski og har ikke merket noen problemer med stivt drag. Det er vanligvis ikke nødvendig å ta av selen hvis det skjer noe, det er bare å huke av karabin-krokene som er festet i løkkene på hver side. Dette er ekstra greit hvis du går med både sekk og pulk.

Standard-sele_4948.jpg.57792cd4ca2c77051original.500x292t.jpg.6dd87509e21700a496

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ekspedisjonspulk kan være veldig mye forskjellig. Noen ekspedisjonspulker er nokså tilsvarende en vanlig varepulk, mens andre  er spesialdesignet for spesielle turer, eller spesielle varianter av turer. I grove trekk vil en ekspedisjonspulk kanskje være laget av litt lettere og stivere materialer, samt ha større lastekapasitet, men igjen dette kommer helt an på. En varepulk kan like så godt brukes til ekspedisjoner, og motsatt. Som nevnt over er jo et typisk, og rimelig eksempel på en varepulk den oransje paris pulken. Dersom du benytter taudrag på denne vil jeg anbefale å bruke et bremsetau i de nedoverbakker det kan være behov for det, som i praksis bare er et ca. 40-50 cm som tres under pulken, og klippes fast i pulkens lastereimer. Jeg har brukt dette på flere langturer, og er svært tilfreds med denne løsningen. Dersom du har behov for en pulk med virkelig stort volum, vil jeg heller anbefale en glassfiber eller Kevlar/carbon-pulk. Acapulka Scandic Tour eller Expedition Tour er gode modeller. Fjellpulken har også gode pulker, og et litt stivere drag. Man kommer også veldig langt med en paris pulk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til ukesturer vil parisbrett/eller pulk på 144 cm være fint ved edruelig pakking for norske fjell i full vinter. Går du mye i løssnø "dukker" parisbrettet litt mye. Går du mye kupert er ett drag å foretrekke. Skal du gå områder med lite snø og trekke på grus, er det fint med en billig pariser. Tenker du på ekspedisjon NPL, Grønland, Svalbard kan en dyrere ekspedisjonspulk være ett fornuftig valg. Skal du kite vil standard pulk eller modifiserte løsninger være en mulighet, f.eks to pariser ved siden av hverandre eller breiere spesialdesigna pulker. Taudrag er fint for å styre pulker litt i svinger og deilig å gå med, stivt drag låser bevegelsen litt. Min erfaring er at vanlige pulker duger lenge for vanlige vinterforhold. F.eks på Svalbard turer har vi brukt barnepulker (lavt budsjett) på ukestur, og det var uproblematisk. Har brukt pariser på ukesturer i norske fjell, f.eks siste tur Hjerkinn-Lillehammer. Har også en Fjellpulk 144 som pakker veldig fint, bra stroppesytem, mens en pariser krever litt mer modding, ved å bruke pakkposer, lage trekk eller bruke stor bag og stropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.