Gå til innhold
  • Bli medlem

God natt ..


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Første bildet likte jeg veldig godt, Storekopptindane og den 1112-toppen ved Risaskaret utgjør ei flott egg. Romedalstinden blir ikke rettferdiggjort her... Fuglene var prikken over i'en :)

Svinetind 1125 har ei ganske fin helling mot Fossane, ikke noen som har gått denne på ski vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Borgund...

Med fare for å starte en navnediskusjon.. :)

Borgund, selv bruker jeg aldri dette navnet, hva er Borgund?

Tidligere var vel Borgund egen kommune før den ble sammenslått med Ålesund. Gamle "Borgundbanken" vet "alle" hvor lå, kalles vel nå Borgundbankbygget. Er dette Borgund?

Jeg kaller dette Nørvasundet (selv om det strengt tatt ligger 100m lenger nord), som grenser mot Borgundgavlen og Klokkersundet. Noen hundre meter lenger øst blir det Gåseid før det blir Ratvika, Hatlane, Lerstad osv.

Er Borgund fellesbetegnelse på et større område fortsatt kanskje? Borgundveien, Ålesunds lengste vei, starter på toppen av Røysebakken og ender i Spjelkavika. Uten at det nødvendigvis trenger å bety noe...

Bare litt nysgjerrig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å starte en navnediskusjon.. :)

Borgund, selv bruker jeg aldri dette navnet, hva er Borgund?

På kartet stod det "Borgund" som jeg tolket som betegnelse for den lille halvøya ved sundet. Men la det ligge foreløpig. Jeg skal prøve å få skrevet litt rundt det historiske på denne plassen.

ps; Om du har sendt meg email i dag, så får jeg ikke lest det. Ser ut som mail til home.no går rett i bøtta.

Vi kan snakkes på fonen i kveld.

Hvis noen flere har home.no email account hadde det vært OK å høre om flere har problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgundveien, Ålesunds lengste vei, starter på toppen av Røysebakken og ender i Spjelkavika.

Starter riktig nok på toppen av Røysebakken, men stopper leeeenge :) før Spjelkavika, den stopper ved rundkjøringen på sørsiden av tunellen under Hatlaåsen.

En har jo borgundfjorden også da, der det pågående Borgundfjordfisket foregår akkurat no, med masse deilig torsk som kommer inn. Desverre fiskes det for mye av den, men men det er ikke noe vi kan gjøre med no...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter riktig nok på toppen av Røysebakken, men stopper leeeenge 8) før Spjelkavika, den stopper ved rundkjøringen på sørsiden av tunellen under Hatlaåsen.

......

ew

Hmmm... da har jeg levd i en villfarelse.. mente at den gikk over i Brusdalsvegen.. jaja.. lengste veien i by'n i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.. sjekket kartet i ditt distrikt nettopp. Borgundvegen går over i Brusdalsvegen laaaaaaaaangt innafor Hatlatunnelen :roll: Rundkjøringa ved EssoHans :wink:

Hmmm, ja må bare gi meg der ser det ut som. Men siste husnummer med Borgundvegen stopper her i området, rett ovenfor "gamle" buss stoppet ved sykehuset... nr 767 eller noe...

Trodde den stoppet ute med rundkjøringen, for de husene som ligger på sørsiden av veien etter rundkjøringen har adresse Åsesvingen...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje Borgund eigen kommune for mange år sidan, med Spjelkavika som kommunesenter? Nokon som veit?

Helsing Stuttjukken.

Wikipedia er kjekk å ha :roll:

Borgund kommune, opprettet i 1837.

1847, Skodje ble skilt ut fra Borgund som egen kommune.

1908, Giske ble skilt ut fra Borgund som egen kommune.

1916-1965, flere grensereguleringer mot Haram, Vatne og Hareid.

1968, Borgund (resten) ble sammenslått med Ålesund kommune.

1977, Sula ble skilt ut fra Ålesund som egen kommune.

Jeg var bare klar over de 2 siste, så dette var nyttig å slå opp på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.