Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilken type ull


Tengm

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Ikke bli våt i utgangspunktet tror jeg er regel nummer en. Skal man jobbe hardt i kulden bør man fryse når man starter og åpne for lufting hele tiden så man ikke blir svett.

Blir man våt er det bare å henge til tørk  det tørker i kulden også, men tregt..

 

Er totalt uaktuelt for meg å ikke bli svett på tur. Og hvis jeg skulle valgt mellom svette eller å gå iskald hele turen så må jeg velge svette. Men hvis du hypotetisk ble våt ville du hengt opp klærne til tørk? Stivfrosne klær dagen etter høres ikke veldig behagelig ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange typer ull, noe som for så vidt er nevnt ovenfor. Problemet er at en del av disse ulltypene ikke brukes i friluftstøy..kanskje mye basert på slitestyrke..Men jeg bruker gjerne type "gubbegensere" fra loppemarked ol på tur om de er i en god ull. For eksempel cashmere. Andre typer er alpakka, mohair, angora..

Disse genserene varer kanskje ikke så lenge, men det er utrolig mye bedre enn å bli "kald-svett" i syntetstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

 

Er totalt uaktuelt for meg å ikke bli svett på tur. Og hvis jeg skulle valgt mellom svette eller å gå iskald hele turen så må jeg velge svette. Men hvis du hypotetisk ble våt ville du hengt opp klærne til tørk? Stivfrosne klær dagen etter høres ikke veldig behagelig ut.. 

Litt svett blir man uansett. Poenget var at om man skal på langtur i kulda er det smart å prøve å ikke gå seg svettere enn nødvendig.

Om du har telt med tørkeloft og bruker brenner i teltet er det mulig å få en viss tørk men det tar lang tid. Et annet alternativ er å putte dem i soveposen, men da flytter du i utgangspunktet bare fuktigheten til soveposen. Jeg er ikke særlig fan av den løsningen, men på korte turer kan det jo fungere.

Brynje har også en woolnet-variant jeg syntes fungerer meget godt til aktivitet, så er det nevnt ;-)

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg på tur har jeg ikke noe valg i forhold til svetting. Når man har passert en viss alder så svetter man.. Det er ikke til å unngå at undertøy blir vått. Jeg pleier å tørke det på kroppen ved å ta på en tørr netting innerst og det våte utenpå der igjen. Jeg prøver å la være å ta på dunjakke eller tette klær ytterst, for da er det vanskeligere å bli kvitt vanndamp fra klærne. Heller flere lag med ull og fleece som trekker fukt utover og bort fra kroppen.

Er undertøyet helt klissvått så kan det hjelpe å rulle det i tørr snø før man rister det og tar det på seg igjen. Det trekker ut fuktighet.

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.