Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode ski til barn


Hammer

Anbefalte innlegg

Datteren på 4 år (blir i Januar) gikk en del på ski i fjor og var kjapt ute med å finne skiene når de første snøfillene kom i år også. I og med at hun synes det er veldig stas, så tenkte vi å investere i noen skikkelig ski til henne.  Er ikke så mange varianter jeg klare å finne, så spør derfor etter litt råd her.

Vi ser etter ski med god innsving og som er stødig. Vi har hytte i et området der det er veldig få oppkjørte skiløyper, og går mest turer i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren din på 4 vil sannsynligvis ikke klare å utnytte fordelene som en turski med god innsving gir og jeg vil derfor tro at du vil ha problemer med å finne barneski som tilfredsstiller de kravene du beskriver. Da må du nok se på alpinski.

Se etter en litt bred ski og spander litt penger på sko og bindinger. En stødig sko og en stødig binding er viktigere enn innsving på skiene. Bindingen bør også være slik at barnet klarer å ta skiene av og på selv. Det vil nok spare både deg og barnet for en hel del frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Frem til 6-7 årsalderen har unga best av å gå på barneskia til de store racingfabrikatene. Disse er breiere enn konkurranseskia og har kraftig innsving, minner litt i form om moderne godt innsvingte fjellski, bare i miniatyr og uten stålkanter. De er lette med sintret såle. Kjøp den smørbare varianten. Fischer Sprint/Madshus Superkid og Rottefella Dino binding. Rossignol har også samme type ski. De selges ofte i prisgunstige pakker med sko. Dinobindingen er prisbelønt for design som er enkel å bruke. Det er viktig med stødig utstyr, men skimotorikken til så små unger utvikles ikke noe særlig av å gå med tyngre utstyr som det du finner i det voksne fjellski-/topptursegmentet. Derfor finnes det omtrent ikke å få kjøpt heller. Åsnes har noen lette barneski som er litt bredere, Snømann tror jeg de het før, men også de benytter Dino og vanlige NNN Rottefellasko til disse. Disse er igjen litt for brede til å gå i løyper og sålen glir ikke like bra som Madshus/Fischer/Rossignol-skia. Det kan fort bli en gledesdreper i løyper når de møter unger på raskere ski. Det viktigste i en slik innstegsfase er at utstyret er enkelt å bruke og anvendelig. Med de ovennevnte skia kan man base i løssnø, hoppe, gå i løyper.  Spesialiseringen kan komme når skigleden og motorikken en godt igang på et senere stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Ser nå at Åsnes har slutta å produsere Snømann, og har en turski som starter på 140 cm istedet, altså noe større barn. Dino fra Rottefella har også endra navn til Start. Anbefaler Alfa sine sko om du får pakke med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. desember 2015 kl. 02.17.54, Landsem skrev:

Frem til 6-7 årsalderen har unga best av å gå på barneskia til de store racingfabrikatene. Disse er breiere enn konkurranseskia og har kraftig innsving, minner litt i form om moderne godt innsvingte fjellski, bare i miniatyr og uten stålkanter. De er lette med sintret såle. Kjøp den smørbare varianten. Fischer Sprint/Madshus Superkid og Rottefella Dino binding. Rossignol har også samme type ski. De selges ofte i prisgunstige pakker med sko. Dinobindingen er prisbelønt for design som er enkel å bruke. Det er viktig med stødig utstyr, men skimotorikken til så små unger utvikles ikke noe særlig av å gå med tyngre utstyr som det du finner i det voksne fjellski-/topptursegmentet. Derfor finnes det omtrent ikke å få kjøpt heller. Åsnes har noen lette barneski som er litt bredere, Snømann tror jeg de het før, men også de benytter Dino og vanlige NNN Rottefellasko til disse. Disse er igjen litt for brede til å gå i løyper og sålen glir ikke like bra som Madshus/Fischer/Rossignol-skia. Det kan fort bli en gledesdreper i løyper når de møter unger på raskere ski. Det viktigste i en slik innstegsfase er at utstyret er enkelt å bruke og anvendelig. Med de ovennevnte skia kan man base i løssnø, hoppe, gå i løyper.  Spesialiseringen kan komme når skigleden og motorikken en godt igang på et senere stadium.

Har undersøkt litt mer. Ser de superkid skia du viser til ikke har noe innsving, men Madshus Butterfly derimot har en del innsving. Om jeg ikke har observert helt feil, så tror jeg de Åsnes skia du viser til (som er utgått) er akkurat de samme skia som Madshus Butterfly.

Blir en liten runde på noen sportsbutikker for å prøve litt til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. desember 2015 kl. 23.59.23, REs skrev:

Datteren din på 4 vil sannsynligvis ikke klare å utnytte fordelene som en turski med god innsving gir og jeg vil derfor tro at du vil ha problemer med å finne barneski som tilfredsstiller de kravene du beskriver. Da må du nok se på alpinski.

Se etter en litt bred ski og spander litt penger på sko og bindinger. En stødig sko og en stødig binding er viktigere enn innsving på skiene. Bindingen bør også være slik at barnet klarer å ta skiene av og på selv. Det vil nok spare både deg og barnet for en hel del frustrasjon. 

Hei,

Takk for svar. Grunnen til at jeg ønsker ski med innsving er at de er lettere å svinge/styre/kontrollere enn de uten. Helt klart at sko og bindinger er minst like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hammer skrev:

Har undersøkt litt mer. Ser de superkid skia du viser til ikke har noe innsving, men Madshus Butterfly derimot har en del innsving. Om jeg ikke har observert helt feil, så tror jeg de Åsnes skia du viser til (som er utgått) er akkurat de samme skia som Madshus Butterfly.

Blir en liten runde på noen sportsbutikker for å prøve litt til uken.

rettelse, Frost skiene er de samme som Åsnes hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.