Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke til skogstur m/sekk


Magj

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte for alvor å ta meg noen turer i skog og mark i år, og jeg har virkelig blitt bitt av basillen. Vært en del turer med telt i sommer og høst, og det skal bli mange flere. Så langt har jeg klart meg greit på klesfronten med det jeg hadde, men jeg merker at jeg nok burde hatt en ny jakke. Det blir fort ganske klamt under den jakken jeg bruker nå, den er nok best egnet for bruk på regnfulle dager her i byen.

Så jeg har kikket på en del jakker, men det er ikke så lett å orientere seg i denne jungelen når man er temmelig fersk. Jeg fikk veldig god hjelp her inne tidligere i år, så da prøver jeg igjen. Når jeg går i skog og mark er nok det aller viktigste at jakken tåler både slitasje fra sekk og de buskene og kvistene man dulter borti her og der. Det er også viktig at jeg ikke svetter i stykker under jakken, det er tross alt mye av grunnen til jakkekjøpet. Jeg har til gode å fryse mens jeg er i bevegelse på tur med mindre jeg er søkkvåt. Skal neppe ut midtvinters i metervis med snø, så det mest ekstreme været blir det neppe snakk om, men vil gjerne få med meg høstsesongen. Vindtetthet er også et poeng, men de fleste jakker som oppfyller de andre kravene er vel fort vindtette eller bortimot vindtette uansett. Skader heller ikke om jakken passer til bruk her i byen om høsten også, men veldig viktig er det ikke. Den kjøpes for tur i skog og på fjell, så får andre bruksområder være en bonus.

Lurer egentlig på om jeg er tjent med å sikte på en softshelljakke (og ha en syltynn vanntett jakke i sekken) eller å kjøpe en skalljakke/hardshell som ventilerer godt? Eller noe helt annet, for den saks skyld? Ser det er delte meninger om softshell som "standardjakke" på tur, og selv er jeg temmelig blank. Og når det er avklart: Noen forslag til brukbare jakker fra de mer erfarne? Jeg har ikke noe ufravikelig budsjett, jeg skjønner at gode jakker ikke er gratis, men som student sparer jeg selvsagt gjerne de kronene jeg kan.

På forhånd takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i min Bergans Microlight. Vindtett, syltynn og hittil helt uten synlig slitasje nå etter to års bruk. Siden den er så tynn, så er det lett å justere varmen med å legge til/trekke fra plagg under, og jeg bruker den året rundt. Den er ikke klam i det hele tatt. Den er billig og lett nok til at du fint kan ha en slik jakke og en litt dyrere jakke for regnværsdager i sekken. Jakken er ikke spesielt regntett, men tørker svært fort.

 

Nå skal det sies at jeg bor på østlandet. Hvis du bor på vestlandet eller andre regnfulle steder, så kan det være den er mindre nyttig, men på østlandet så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe en jakken - eller en tilsvarende.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=637556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha mest mulig komfort ville jeg gått for to jakker.

 

Ville brukt den vanntette jakka du allerede har, samt en helt enkel vindtett jakke.

Selv bruker jeg en Norrøna Bitihorn Aero100 som vindjakke. Den er ikke lenger i produksjon, sikkert på grunn av lav slitestyrke. Men de har en lignende modell som heter Aero60, som er litt tyngre bare.

 

Men jeg ville ikke bitt meg på et spesielt merke her. Så og si alle produsenter har slike vindjakker i kolleksjonen sin, og hvis jeg var deg, så ville jeg prøvd å finne en Outlet sjappe i nærheten som selger sportstøy. De har garantert en kurant jakke til en rimelig penge.

 

Noen brukbare alternativer:

Norrøna Bitihorn Aero60

Bergans Microlight

Klättermusen Sejd

Arcteryx Squamish

Haglöfs Shield

 

Felles for alle disse er at de er veldig lette og dermed ikke så slitesterke som softshell. Så du får selv finne ut hva du prioriterer.

Jeg er veldig fornøyd med min. Den er godt brukt i et år nå, og den holder fortsatt stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for innspillene. Ser at anbefalingene deres går i samme retning. Jeg skal se på de jakkene som er nevnt: Bergans-jakken ser jeg at er billigst på G-Sport (i medium, som er det jeg normalt bruker), og der får jeg også en ytterligere liten rabatt. Bor forøvrig i Oslo, siden Blackbrrd nevnte det, så værmessig slipper jeg forholdsvis billig unna til daglig.

Kan også ta meg en tur på outlet, jeg vet at det er både Norrøna, Bergans, Haglöfs og en del annet å velge i på den på Vinterbro. Ikke noe problem å beholde den vanntette jakken jeg allerede har enn så lenge, men den er såpass tung og klumpete å ha i sekken at jeg tror den også er moden for utskiftning hvis prisen er grei. Hva må man normalt regne med å betale for en forholdsvis pakkvennlig, vanntett turjakke (skalljakke)? Noen tips i jakten på en slik jakke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.