Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur nær Alta i oktober


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Telttur utenfor Alta i oktober

 
Hei,
 
Har tenkt meg opp til Alta i oktober, og i den forbindelse ønsker jeg å ta 4-5dager med telt ikke så langt fra Alta. Jeg kommer til å ta taxi evt. buss og derfor må det ikke være så ekstremt langt :D
 
Men da blir spørsmålet, er det fine plasser man kan dra til rett utenfor Alta?
 
Mine ønsker:
1. Rundt 1-3 timers gåtur med sekk til et vann (helst et sted hvor det ikke kjøres ATV). 
2. Vann med ok muligheter for å få fisk (vet ikke om det er lov å fiske i vanna rundt Alta nå, men kunne ikke finne noen restriksjoner for Finnmark). 
3. Det hadde vært fint om det var trær der, for da kan jeg eventuelt bruke hammock, men dette er mer ønsketenkning, ikke et krav. 
 
Og så været: Dette er vel kanskje ikke den tiden på året hvor man kan forvente best vær, så regner med at det blir litt småsurt. Bør man bruke 3-sesong sovepose eller vintersovepose? 
 
Drikkevann: Kan man drikke vannet i Finnmark nå eller bør man ta forhåndsregler ifm. lemmen?
 
Hvordan er mobildekningen der?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Siden du ikke har fått svar, skal jeg prøve meg på noen svar. Jeg bor langt sør for Alta, men har flere ganger vært på sommertur i Stabbursdalen.

På sommerturer pleier vi ofte å ta taxi innover Stilladalen. Derfra kan du i noen timer komme deg til Tvillingvannene og flere andre. Vi har på sommerstid hatt god erfaring med å få haik tilbake fra Stilladalen. Et annet sted å starte fra er Skaidi. Dette ligger lange E6 østover og der går en bussrute. Da kan du komme deg inn nordfra retning Stabbursdalen. Men her er det mer elv enn vann.

Å finne et sted der det ikke kjøres ATV er dessverre en utfordring. Det er veldig mange ATV spor overalt. Eneste steder der de ikke er, er der det er for bratt eller for mye stein, der de ikke kan kjøre.

Det et vel noen trær når du kommer ved Stabburselva, men jeg anbefaler telt, siden tregrensen i Finnmark ligger relativt lav og mye av terrenget er åpent fjellterreng. Da har du større fleksibilitet.

Mobildekningen er ikke så verst, men det hender at du må finne deg en topp i nærheten for å få deking.

Vi har som regel drukket vann der uten problemer. Men akkurat i år har jeg hørt om en person som fikk skikkelig feber og magesjau pga forurenset vann i Finnmark. Så kanskje er filter eller klortabletter å anbefale akkurat i år.

Jeg kan ikke svare på vær i oktober.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er jo et ganske begrenset område jeg spør om og de færreste bor jo i det området. 

 
Jeg tror jeg bare finner meg noen vann som ikke ligger så langt fra Alta, og satser på at jeg får det fint der :)
 
Når det gjelder bolig blir det telt. Tror det er det mest sikre nå når været /vinden blir usikker. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen gode forslag - mye å velge i så du får bare velge ett vann og gå for det.

 

Når det gjelder drikkevann så er det ikke ofte noe problem. Vi drikker bestandig vann når vi er på tur og har aldri blitt dårlig. At en person en eller annen plass i Finnmark har blitt dårlig av å drikke en plass vil ikke si at alt vann ikke bør drikkes i hele Finnmark. Det er vel oftest på forsommeren det er mye lemen at man ikke bør drikke i småbekker, og om man merker at vannet smaker rart en plass så drikker man ikke der.

 

Har bare hørt om en hendelse hvor det skjedde at personen ble forgiftet - heldigvis bare mageknipe men likevel. Da lå det muligens et kadaver i elva/bekken og vannet smakte jernaktig. Men sånna ting merker man jo.

 

Har ikke vært på tur rundt Alta på flere år så ikke sikker på hvordan ATV aktiviteten er - men at det går atv-veier på kryss og tvers ser du jo bare ved å ta en titt på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør litt vanskelig - har mer enn nok problemer med å finne ut hvor jeg selv vil på tur hver gang jeg skal ut. Men atv spor vil jeg ikke bekymre meg for - selv om det er mange spor, er det generelt lite folk - med mindre du havner midt i reinflyttinga - og da er det greit å flytte seg litt unna uansett. Men det er mange syklister på atv-veiene.

 

har aldri hørt om noen som blir syke av vannet, så det er bare å drikke. lite lemen i år, desto mer mus.

 

hvis du vil bruke hengekøye tror jeg du bør holde deg i furuskogen rundt alta - du skal ikke langt oppå fjellet før det blir mangel på trær. Selv henger jeg mye på kvenvikmoen, ca en mil utenfor alta. Her er det mye trafikk - både biler og, folk, men du trenger ikke gå så veldig langt fra veien før du er nesten alene. Her er det fisk i alle vannene - men jeg har ikke fått noe på kroken i år, selv om det hopper og spretter hele tiden...

 

med telt har du uante muligheter - kjøp deg et kart over alta, finn et vann i passe avstand fra veien, og gå... hvis du ikke får fisk der, er det aldri langt til neste vann. Området mellom stilla og stabbursdalen er min vinterfavoritt, men har aldri fisket der på sommeren. Tutteberget, parkeringsplassen nærmest joatka fjellstue, er et veldig bra utgangspunkt uansett hvilken vei du velger å gå. Hit går det ikke buss, dessverre.

 

mobildekning er sjelden et problem i områdene rundt alta - det kan være litt dårlig med mobilnett, men det er ofte bare å flytte se noen hundre meter. 

 

Været er uforutsigbart - forrige helg hadde vi opp mot 20 varmegrader på dagen, og nesten frost på natta. i september i fjor fikk vi 10 minus på natta. I oktober kan det blir hva som helst. jeg pleier å ta med en tynn liten sommerpose i tillegg til tre-sesongsposen, da vinterposen min er for varm (og tar for stor plass i sekken) til alt varmere enn 20 minus.

 

vet ikke om det var noe hjelp i dette, men bare spør mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.