Gå til innhold
  • Bli medlem

Er nærområdet ett ukjent terreng?


nesning

Anbefalte innlegg

For noen år siden flyttet jeg med familien min til Hallingdal. Her ble vi fort glad i naturen og er mye på tur i område.

Men det er et merkelig fenomen: Prater man med Hallingdølene om turene, spesiell med folk som også er veldig mye på tur, så får man ofte som svar at nei, der har jeg faktisk aldri vært...

Er det slik at de fleste heller reise andre steder, fordi man venter mer spenning der enn hjemme?

Er det annerledes med fjellforumsfolket, har dere utforsket nærområdet før dere har lagt ut på fjernere mål?  

Hvor godt er dere kjent med hjemmestrøket deres (hvis det ikke er akkurat byen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte friluftslivet mitt i nærmarka der jeg bor og utvidet gradvis radiusen, men fortsatt er nærområdet mitt det viktigste. Vil påstå at jeg er ekstremt godt kjent i markaområdene rundt Trondheim og relativt godt kjent i store deler av fjellområdene i Midt-Norge. Hvorfor bruke mange timer i bil for å komme meg til Jotunheimen eller Rondane når vi har så mye fine (og ofte folketomme) turområder nær heimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp ved og bor inntil Østmarka i Lørenskog og der er jeg veldig, veldig godt kjent. Har farta der inne siden jeg var liten og det er der de aller, aller fleste turer legges. Nordmarka i Oslo, som jo er rett ved, kjenner jeg nesten ikke til, turer der kan telles på en hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst ved og bor like ved Sognsvann i Nordmarka (Oslo). Barndommens turterreng er Nordmarka syd og nord, og er fortsatt der jeg ferdes mest. Er dog langt fra utlært, oppdager stadig nye ting i min egen bakgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke godt kjent i nærområdet mitt, det er definitivt mange turer å gå hvis jeg først har lyst. Sist sommer gikk jeg noen turer på Beveråsen (som huset mitt strengt tatt ligger i skråningen til), men jeg er fortsatt ikke ferdig med utforskningen, har tenkt å ta meg en tur til Skjenåsnatten seinere i våres/sommer. Har knapt gått turer rundt Jonsknuten. Hvis jeg hadde gått 4 timer tur hver dag, så kunne jeg nok gått et nytt sted i mange uker innen 15 minutter kjøretid...

 

Litt av greia er at jeg ikke er så glad i å gå i skog, og rundt Kongsberg, så er det nesten bare skog. Liker meg bedre på snaufjellet, så har gjerne kjørt 1-2 timer for å komme meg til Blefjell eller Lifjell. Begynner vel å bli ok kjent på begge de to fjellene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok godt kjent i nærområdet og i 2-3 andre områder som var en del av oppveksten, og det er nå helst dit jeg har dratt og.. Ringsakerfjellet/hedmarksvidda er nok det mest brukte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten teori om at for mange så er det slik at man ofte tenker at det ligger jo der, og går ikke sin vei, så da kan jeg jo se det når som helst.

Og så blir enden på visa at man omtrent aldri går dit.

 

Selv så bruker jeg omtrent så mye tid som jeg kan i mitt eget nærområde, som jo er Nordmarka, hvor jeg føler meg veldig kjent med området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.