Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd 2015


Tor Magnus

Hva blir basisvekten din på treffet?  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye har du med deg (alt uten mat og det du har på deg)

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1 - 25kg)
    • Lett (4.5 - 9.1kg)
    • Ultralett (2.3 - 4.5kg)
    • Superlett (1.4 - 2.3kg)
    • Ekstremlett (<1.4g)
      0


Anbefalte innlegg

Annonse

Tør jeg si at jeg skal under 10kg denne gangen? Vanskelig å si.

Go for it! Jag hjälper dig gärna med förslag, ting som kan lämnas hemma och även förslag på nyköp om det är aktuellt.

Ofta går det dock att finna lösningar med saker man redan har hemma.

Om @Tor Magnus visar på lättvikts komfort ska jag allvarligt fundera på att töja strikken max, kanske det blir en SUL-tur! :-)

Edit: Eller helt i närheten av SUL. Under 3 kg i basvikt borde gå helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes, men forskjellen er kanskje at de som ikke bryr seg om vekten heller ikke fører lister?

 ..........

Denne turen kan også regnes som en mulighet til å finne ens egne grenser i en ganske trygg setting. Med andre erfarne turfolk rundt så er det trygt å krysse den grensa også. På turen er det ingen skam å få hjelp når noe ikke fungerer og vi har oss alle imellom nok utstyr til å hjelpe til.

Här är ju ett gyllene tillfälle för den som nyss upptäckt lättpackning att få en brant lärningskurva.

Kan passa att jag blir nybörjare på SUL här? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....Det er 18 stk som har lagt inn hvor tung sekk de vil ha på treffet.....høres ut som om det blir ny rekord deltakere.....høres også ut som om jeg skal ta med hengekøye så jeg har et sted å sove, for plass på bakken blir en utfordring :frantics:    :hyper:     :hug:   :heart:     :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....Det er 18 stk som har lagt inn hvor tung sekk de vil ha på treffet.....høres ut som om det blir ny rekord deltakere.....høres også ut som om jeg skal ta med hengekøye så jeg har et sted å sove, for plass på bakken blir en utfordring :frantics:    :hyper:     :hug:   :heart:     :D

Jeg mistenker vel at (likt forrige treffs' listetråd) at folk bare liker å svare på polls. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grimner

Du har helt säkert gått många rundor med din packning, och redan tagit ställning till detta, men mina tankar blir:

Liggunderlag: Trengs både Klymit och Multimat på sommaren? Min preferens blir också med tanke på vikten ett Neoair Xlite Large eller nya Exped Hyperlite LW som är stora och bekväma att ligga på. Omtrent samma vikt.

Trengs både kniv och multiverktyg? Lommelykt på sommaren? Vad är det för fløyte som väger 103 g?

Maten, är det 600 g för två dagar? Mycket imponerande i så fall, jag ligger på det per dag. :-)

 

 

Dessverre, ja: bare skumgummi blir for hardt og bare Klymit blir for kaldt. Noe frossen av meg på natta. Ikke utenkelig at Klymiten holder for Oslomarka i starten av juli, men en god natts søvn er vel verdt 190 gr.

 

Skarpe metallgjenstander er en av mine gjenværende fobier fra tungvektsdagene. Blitt bedre med årene - leter ikke etter motvekt til kniven lenger :)

 

Maten er omtrentlige tall, men for to dager på sommeren blir det ikke så mye. Frysetørret og sjokolade - hvor tungt kan det bli? Men kanskje det blir noe eksperimentering i matveien - kommer tilbake med oppdaterte tall når juli nærmer seg.

 

Fløyte på 103 gr... ja, til fløyte å være er det en lettvekter, men kanskje like greit at den blir hjemme av hensyn til nærmiljøet. Fjernet fra lista.

 

 

 

Hoppas det kommer lite listor med stor basvikt som inte bara blir pirking på, det är en glädje om man kan hjälpa någon att få ner säckvikten med några kilo!

Vi får ge ett hedersomnämnande till den som kan få packvikten mest ned fra första packlistan till turen.

 

Tiltredes . mye morsommere å bli kvitt kilo enn å pine vekk et halvt gram på tannbørsten :)

 

Apropos kilo @LightDan jeg ser en kilo du kan helle ut nederst på lista di - eller en halvkilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes, men forskjellen er kanskje at de som ikke bryr seg om vekten heller ikke fører lister?

 

Men dersom noen ønsker å få hjelp til å lette på sekken så oppfordrer vi definitivt til å lage en liste. Dersom noen trenger hjelp til å få igang en liste så hjelper vi gjerne med det også.

 

Denne turen kan også regnes som en mulighet til å finne ens egne grenser i en ganske trygg setting. Med andre erfarne turfolk rundt så er det trygt å krysse den grensa også. På turen er det ingen skam å få hjelp når noe ikke fungerer og vi har oss alle imellom nok utstyr til å hjelpe til.

 

Jeg skal helt klart benytte meg av muligheten til å legge ut en liste etter hvert....

Men må jo ha tid til å veie alt først + sette opp en liste....  Og hvordan får man satt opp en liste jeg får delt sånn som dere ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal helt klart benytte meg av muligheten til å legge ut en liste etter hvert....

Men må jo ha tid til å veie alt først + sette opp en liste.... Og hvordan får man satt opp en liste jeg får delt sånn som dere ?

Jeg kommer nok med ei liste som kan slankes. :)

Spännande med fler listor, gläder mig!

Jag har lagat min lista på lighterpack.com, det är gratis att registrera sig där och enkelt att bruka och dela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, ja: bare skumgummi blir for hardt og bare Klymit blir for kaldt. Noe frossen av meg på natta. Ikke utenkelig at Klymiten holder for Oslomarka i starten av juli, men en god natts søvn er vel verdt 190 gr.

 

Skarpe metallgjenstander er en av mine gjenværende fobier fra tungvektsdagene. Blitt bedre med årene - leter ikke etter motvekt til kniven lenger :)

 

Maten er omtrentlige tall, men for to dager på sommeren blir det ikke så mye. Frysetørret og sjokolade - hvor tungt kan det bli? Men kanskje det blir noe eksperimentering i matveien - kommer tilbake med oppdaterte tall når juli nærmer seg.

 

Fløyte på 103 gr... ja, til fløyte å være er det en lettvekter, men kanskje like greit at den blir hjemme av hensyn til nærmiljøet. Fjernet fra lista.

 

 

Tiltredes . mye morsommere å bli kvitt kilo enn å pine vekk et halvt gram på tannbørsten :)

 

Apropos kilo @LightDan jeg ser en kilo du kan helle ut nederst på lista di - eller en halvkilo.

Det är viktigt att sova gott, gram är inte allt. :-)

Fortsatt imponerad över maten, jag kommer nog en bit under 1,5 kg, men kommer helt säkert att ha mer än 1,0 kg.

Teoretiskt klarar man sig ju utan mat i två dagar. Vi får se om någon nollar maten. :-P

Fløyte var musikinstrumentet alltså? Jag fick för mig att det var för nödsignal typ, tänkte det borde varit 5 g eller så. :-D

Vatten är ju consumables, den vikten teller väl inte? ! ;-)

Jag får se om det blir något mindre där.

Nu har jag kollat över repkit och tandkräm, börjat spara in några gram där, det blir många rundor till innan juli. Listan kommer vara i förändring hela tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kler på seg en jakke på starten av turen og pakker den ned i sekken etter man har startet, teller det som basevekt?

 

Det normale der er vel å regne det som er normalt å gå med i henhold til sted og årstid som påkledning. I juli blir det for min del kun t-skjorte, man håper jo på fint vær ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Vrimmel Jag tror inte det finns några officiella "regler" för detta. Det naturliga är väl att det som du planlägger att bruka under hela turen är, eller har i lommene hela turen räknas till "brukes på kroppen", regnkläder, isolerande lager och liknande blir då basvikt.

Det kommer ingen lättviktspoliti och tar dig om du stoppar jackan i säcken en stund. :ike:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kler på seg en jakke på starten av turen og pakker den ned i sekken etter man har startet, teller det som basevekt?

Det normale der er vel å regne det som er normalt å gå med i henhold til sted og årstid som påkledning. I juli blir det for min del kun t-skjorte, man håper jo på fint vær ;)

@ Vrimmel Jag tror inte det finns några officiella "regler" för detta. Det naturliga är väl att det som du planlägger att bruka under hela turen är, eller har i lommene hela turen räknas till "brukes på kroppen", regnkläder, isolerande lager och liknande blir då basvikt.

Det kommer ingen lättviktspoliti och tar dig om du stoppar jackan i säcken en stund. :ike:

 

Som @LightDan sier så er det ingen harde regler for dette. Personlig så tenker jeg at det jeg starter med av klær på kroppen teller jeg ikke i sekken. Men har jeg noe i lommene så teller jeg det i sekken. På en måte så tenker jeg at hvis det ikke er i "konstant aktivt brukt" (mao. klær), så er det sekkevekt. Jeg synes det er den greieste måten å ikke lure meg selv (eller andre) på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it! Jag hjälper dig gärna med förslag, ting som kan lämnas hemma och även förslag på nyköp om det är aktuellt.

Ofta går det dock att finna lösningar med saker man redan har hemma.

Hehe, vi får nå se :) Jeg er enda ikke sikker på om det blir telt eller hengekøye. Det må uansett bil noe med myggnetting. Hadde det vært vår eller høst hadde det blitt langt lettere, og da skulle jeg klart meg ned på rundt 8kg.

Har vel mer eller mindre lista klar. Skal få modifisert og lagt den ut i løpet av uka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Fløyte på 103 gr... ja, til fløyte å være er det en lettvekter,

&nbsp;

Instrumentet mitt er håndsmidd munnharpe frå Setesdal. 60g inkludert vakkert treskrin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min foreløpige liste, http://lighterpack.com/r/8wvvqg

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

Ser fint ut!

Först några gratis gram, alkoholbränsle väger ca 80 g/dl, så dina 125 ml bränsle väger endast ca 100 g!

Lite förslag: Jackan 770 g. Kanske det inte behövs så grov, bara en tunn regnjacka, ca 250 g, evt sammen med en tunn fleece, ca 225 g. Då får du också flera funktioner till lägre vikt. Sparar ca 300 g inkl fleece, ca 525 om du klarar dig utan fleece.

Håndkle 160 g. Här finns stor potential att spara vikt, microfiberklut från närmaste butik ca 20-30 kr och 20 g. Sparar försiktigt räknat 125 g.

Hodelykte 74 g. Trenger vi ha den med mitt i sommaren? Evt spara nästan 75 g.

Totalt sparat 525/750g beroende på fleece.

Detta med ting som många har hemma, så det blir få kr.

Om du (eller andra som lägger ut listor) anger om och i så fall hur mycket man är beredd att betala för att kutta vikt i packningen går det att spara så mycket mera. :-)

Lycka till och hoppas vi ses på träffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fint ut!

Först några gratis gram, alkoholbränsle väger ca 80 g/dl, så dina 125 ml bränsle väger endast ca 100 g!

Lite förslag: Jackan 770 g. Kanske det inte behövs så grov, bara en tunn regnjacka, ca 250 g, evt sammen med en tunn fleece, ca 225 g. Då får du också flera funktioner till lägre vikt. Sparar ca 300 g inkl fleece, ca 525 om du klarar dig utan fleece.

Håndkle 160 g. Här finns stor potential att spara vikt, microfiberklut från närmaste butik ca 20-30 kr och 20 g. Sparar försiktigt räknat 125 g.

Hodelykte 74 g. Trenger vi ha den med mitt i sommaren? Evt spara nästan 75 g.

Totalt sparat 525/750g beroende på fleece.

Detta med ting som många har hemma, så det blir få kr.

Om du (eller andra som lägger ut listor) anger om och i så fall hur mycket man är beredd att betala för att kutta vikt i packningen går det att spara så mycket mera. :-)

Lycka till och hoppas vi ses på träffen.

 

Takk for tilbakemeldinger. 

Artig det der med alkohol og vekt, det hadde jeg ikke tenkt på!  :logik:  :logik: 

Ser også at det er en del og spare på klærne, må ta noen grep der, men ville ikke lage en liste med ting jeg enda ikke eier. 

Håndkle var mest for komfortens skyld, deilig med et bad på sommeren, men er det varmt i vannet så kan man nesten luft tørke. 

 

Vi snakkes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. 

Artig det der med alkohol og vekt, det hadde jeg ikke tenkt på!  :logik:  :logik: 

Ser også at det er en del og spare på klærne, må ta noen grep der, men ville ikke lage en liste med ting jeg enda ikke eier. 

Håndkle var mest for komfortens skyld, deilig med et bad på sommeren, men er det varmt i vannet så kan man nesten luft tørke. 

 

Vi snakkes

Vad har du tänkt för ändringar på kläder och vad får det kosta? Här går det spara en del, men vill inte ge råd som innefattar dyra nyköp eller att avskaffa favoritting, det finns vissa saker man inte vill skifta ut oavsett viktvinst.

 

Stort håndkle är klart skönt, men torr blir man selv med en liten klut som vattnet vrids ur ett par gånger. Jag brukar nu dessa. http://www.clasohlson.com/no/Allroundklut-/34-2591

Då har jag klippt av en remsa som blir diskhåndkle och resten för kroppen, sammanlagt vikt 10 g och kostnad per klut under 1,50 kronor. Lättpackning behöver inte vara dyrt. :-)

 

Bara hyggligt att kunna hjälpa til.

Vi snakkes och hoppas vi ses på träffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.