Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til skigåing


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Forslag anyone? Var innom en sportsbutikk i dag og ble anbefalt en Silva modell til 2900,- Sa det var mer enn jeg ønsket å bruke på en "skarve" hodelykt, men selgeren virket standhaftig på at denne var den eneste som dugde.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Treng ikkje å bruke ei heil formue på hovudlykt. Får kjøpt brukbare diodelykter til rundt 100-lappen på dei fleste bensinstasjonar. Ikkje så stor risiko å prøve for å sjå om det er noko som funkar for ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag anyone? Var innom en sportsbutikk i dag og ble anbefalt en Silva modell til 2900,- Sa det var mer enn jeg ønsket å bruke på en "skarve" hodelykt, men selgeren virket standhaftig på at denne var den eneste som dugde.

Julie

Hvis du ikke har et svært behov for å se langt fremmover under forflyttning men derimot klarer deg med å se hva som befinner seg 8-10 meter fremfor deg så glemmer du kjapt Silva lykta, og går for noe rimeligere.

Som sagt over her, så får du rimelige diode lykter helt ned til ca. 100,-

Disse lyktene gir som regel et helt OK lys ut til ca 10 meter, litt avhengig av hvor mange dioder lykta består av.

Personlig har jeg gått for en mellomting av diodelykt og vanlig lykt, og kjøpte for noen år siden

Petzl Myo, som består av 3 eller 5 dioder (husker ikke helt) og en vanlig lommelyktpære (halogen).

Her kan du velge om du vil benytte halogenpra eller diodene.

Halogenpæra gir lys ut til 30-40 meter (Petzl oppgir at lykta lyser 100 meter, men det er vel litt optimistisk).

Denne lykta har holdt i lange baner både på utallige turer både sommer og ikke minst vinter.

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe silva lykten, med mindre du skal bedrive ski-orientering osv.

Mvh Olsen

PS! mener at jeg så på et TV program for ikke lenge siden, at selveste Børge Ousland skal på en ny ekspedisjon der han vil benytte diode lykt som lyskilde under forflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det ble en Petzl Myo 3. Skal teste den ut i morgen :wink:

Julie

Du bestemmer deg jammen fort !

Det jeg ville sagt var at du trenger en lykt med stor batterikapasitet og 10-20 W lysstyrke som koster 1500-3000 kroner hvis du går langrenn i oppkjørte spor i mørke skogen. Med en diodelykt er jeg redd for at du får dårlig balanse og risikerer å tryne skikkelig i hundedritt, kongler eller rett og slett suse ut i periferien i en sving. Går du lange turer må du ha stor batterikapasitet og må nok bruke minst 2000 kr.

Hvis du bare stabber avgårde på fjellet eller i skogen er det ikke så mye som skal til. Til sånt bruk har jeg en Petzl hodlykt. Diodelykter er sikkert et enda bedre alternativ til slikt bruk.

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp, er utålmodig :wink:

Som student lå smertegrensa mi på rundt 5-800 kr, så en lykt til 1500-2000 var nok utelukket. Men takk for råd. Er ikke snakk om å gå lange turer i mørket, men relativt korte turer for å trene bikkja (og eieren). Tryner jeg så tryner jeg.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Niterider som kostet omtrent det samme som Silvaen, og er kjempefornøyd. Ønsket meg en lykt som kan være både hodelykt og festes på sykkel, og det fantes/finnes? nesten ingen slike (2-3 år siden).

Og da snakker jeg om sykling på veier helt uten lys, f.eks øvre del av turveien langs Akerselva i Oslo. I vanlige, opplyste bygater holder det med en blinkende diodesak til hundre kroner for å bli sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julie

Jeg har gått med en billig hodelykt fra Biltema (ca 50kr) med vanlig lyspære (ikke lysdiode, de gir ikke helt det samme type lys i mørket som glødepære). Det ligger også med en ekstra lyspære inne lampa. Denne gir helt greit lys for meg som går i trikkespor i Oslomarka på kveldstid der det ikke er lys. Jeg er glad i å gå på ski og tar meg gjerne en tur på kvelden selv om det er mørkt. Jeg har også vurdert det samme som deg. Alle selgere vil gjerne overbevise deg om at du MÅ ha ditten og datten, noen ganger har de rett men slettes ikke alltid. I dette tilfellet vil jeg anbefale deg å kjøpe en billig lykt og se om det duger. Billige bra batteri får du på Ikea. Jeg har alltid ett ekstra sett med batteri i lomma når jeg går på ski. Det er lett å skifte batteriene på min lykt, det er viktig i mørket. Husk å skifte batteriet når du merker at det begynner å bli dårligere lys.

MEN det er klart at har du kontoen full av grunker kan du gjerne kjøpe inn flombelysningen du ble anbefalt, sikkert kjekt å imponere andre med :)

Dersom du har noen venner som har noe lignende så vær litt frempå og spør om deres erfaring og spør om du kan få låne/teste det selv en kveld.

PS! Bare slik at ikke noen misforstår, jeg skjønner at noen få som jager på ski nesten hver dag bruker noen flere kroner mere på slikt utstyr, DA er det verdt det. Men det er altså ikke alle som har like store behov.

20/1-05:

Denne lykta som jeg bruker heter 'Sport Man' og sluker ikke mye batteri. Jeg går ca. 1,5 timer på ski hver tur og bruker lykta kanskje 45 minutter. Husker ikke nøyaktig hvor mange turer det går før jeg må skifte batteriet, men det er helt akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må bare dele min erfaring runt disse billige LED-lyktene. Jeg har en lykt fra clasholson og en petzl lykt. Billiglyta sluker jo strøm! Bare i vinter har jeg byttet batterier 3 ganger på billiglykta. Riktignok har den 1 LED mere, men den lyser egentlig ikke noe bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

DIsse billig lyktene som er nevnt her har jo ikke akkurat allverden av kvalitet da, tror ikke jeg ville brukt de til stort mer enn å hente ved i boden på hytta, har erfaring med ettpar av de og har opplevd ved litt hard bruk, dvs transport i sekk at plastkassen/lykten åpner seg/slik at knappen falt av og 1diode ble mørkved en annen anledning. De bruker også en helt annen kvalitet på diodene enn det de seriøse produsentene bruker. I det siste har det kommet endel lykter med power dioder, 1 slik diode lyser omtrent 25 ganger sterkere enn 1 vanlig. Disse lyktene som har det bla. petzl myoXP , silva L3 og led lenser powerchip kan for de fleste skigåere være mer enn nok de lyser ca 25-30 meter framfor deg og viktigst av alt bateriene varer minimum 50 timer avhengig av modell. Disse lyktene ligger fra 450 og opp til 1000 kroner, det billigste stedet jeg har sett er hodelykt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun prøvd billig ledlykt fra Torshov Bilrekvisita. Der virka det som om hele partiet de hadde var feilprodusert. Lykta kosta 49kr.

Mulig andre billiglykter fungerer bedre, uten at jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.