Jump to content

3 sesongs pose

Recommended Posts

Annonse

Jeg har ikke prøvd Mammut kompakt selv, men har registrert at noen synes den er litt vel "kompakt", i den forstand at den er trang og smal. Det kan gå ut over komforten, men det er vel individuelt hvordan man reagerer på det. Derimot synes jeg den var tung til å være en 3-sesongs pose.

Dunposer er mye lettere i forhold til isoleringsevne, men også dyrere. Hvis du har et lavt budsjett er nok fiberpose det eneste alternativet.

Du kan jo også vurdere Helsport Alta:

http://www.helsport.no/alta 

eller smelle til med Helsport Sveabreen som er på tilbud til 1695 i Helsport sin outlet:

http://www.helsport.no/sveabreen

Fordelen med disse er jo da vekt, du sparer i følge Helsport 400 g på Alta og 1,1 kg på Sveabreen. Minuset blir jo at de ikke er like varme. Mens Trollheimen har T-lim på -8, har Alta -5 og Sveabreen 0. I tillegg har Trollheimen vanntett fotende. Dette kan absolutt være en fordel om du ligger under duk/åpen himmel eller i et telt som er litt kort, men jeg har aldri hatt noen problemer med dette i Altaposen med mine 190 cm i sokkelesten og skrått, halvslapt innertelt med 220-lengde rundt 0 grader. Stoffet er etter min erfaring mer enn vannavvisende nok.

Guest Turlyst

Dersom primært bruk er sommer på fjellet bør det holde med Compact 3-sesong. Et godt underlag av typen Exped vil minske varmetapet. Temperaturer rett under 0 forekommer også sommerstid. Til høstbruk kan den bli kald. Jeg har brukt Ajungilak versjonen av kompakt i mange år.

Helsport modellen kan bli varm på de varmeste sommerdagene, men da kan du bruke den som dyne.

Jeg har en lett dunpose til sommebruk og en noe varmere dunpose til høstbruk.