Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om nytt kokesett


Bjørja

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har brukt en MSR Dragonfly med tilhørende MSR kjeler i over ti år nå. Opprinnelig ble brenneren kjøpt for fotturer med overnatting. Bortsett fra lydnivået har jeg vært godt fornøyd med Dragonfly. Dog selv med vindskjermen er den litt følsom for vind, og større kjeler balanseres noe ustødig på den. 

 

Imidlertid har det blitt mer kano, og mindre fotturer den siste tiden. Det gjør at vekt er mindre viktig. Dermed vurderer jeg å finne en annen løsning enn Dragonfly. Bruksområdet er kanotur med overnatting, vår-høst. 

 

Gass seiler opp som en praktisk løsning. Virker det fornuftig å gå for det gamle trangiasettet med gass? Husk at vekt er ikke essensielt. Hvilke andre løsninger bør jeg vurdere?`Koker stort sett for 2-3 personer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trangia med gass er grei med tanke på selve brenneren, men kjelene som følger med er veldig dårlige (teflon belegget tåler 0 varme). Primus sitt LiteTech kjelesett er veldig mye bedre.

 

Ville sett på Primus sitt eta power sett, da har du også mulighet for multifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gas kan fungera dåligt på kalla vår och höstdagar. Det finns kök där man kan vända gasbehållaren upp och ned. Jag har kört sådant i miusgrader och det gick bra, med ny burk. Med en burk som det kanske var 1/4 gas kvar i, så fungerade det inte alls i 5-6 plusgrader. Visst, gasen brann, men varmt blev det fan inte.

 

Gas ser jag som ett alternaiv för specialfall. När man vet, garanterat, att det är rejält varmt.

 

Jag skulle rekomenera trangia, och om du tycker att du har brottom - komplettera med en multifuelbrännare. Finns att köpa som tillbehör för montering i trangiaköket.

Mycket praktiskt. Fungerar i alla väder (med multifuel-tillsasten även i det bittraste vinterväder med massor av minusgrader. -30 skall inte vara några problem).

 

Edit: OBS! Tänk på att trangiaköken finns i olika versioner. Med belaggda kokärl, obelaggda (rekomenderas), lättvikt. Lösa kokkärl finns i rostfrtt också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner at store kjelar balanserer litt ustødig på dragonfly'en, er ikkje Trangia løysinga. Einaste måten å ha større kjelar (og den medfølgande steikepanna) på Trangia, er å ha dette over vindskjermen. Då misstar vindskjermen funksjonen sin, i tillegg til at kjelen kjem veldig langt frå brennaren, slik at effekten vert dårleg.

Trangia fungerer godt dersom du greier deg med kjelestorleikane som følger med, og så fungerer det tilsvarande dårleg for alle andre storleikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner at store kjelar balanserer litt ustødig på dragonfly'en, er ikkje Trangia løysinga. Einaste måten å ha større kjelar (og den medfølgande steikepanna) på Trangia, er å ha dette over vindskjermen. Då misstar vindskjermen funksjonen sin, i tillegg til at kjelen kjem veldig langt frå brennaren, slik at effekten vert dårleg.

Trangia fungerer godt dersom du greier deg med kjelestorleikane som følger med, og så fungerer det tilsvarande dårleg for alle andre storleikar.

 

Tror du Optimus 111 vil være et bedre alternativ i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begrenset plass på 111 også på grunn av lokket.    Jeg vil først spørre om hva du bruker kjelene/ pannene til.  

Stort sett så blir det fisk, diverse frysetørket, ris, grøt, potetmos etc supper o.l.

 

Spørs om ikke Trangiasettet kan gjøre jobben. Det er nok ikke det at jeg ønsker større kjeler, bare det at jeg vil at de skal stå litt stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært fornøyd med mitt Trangia i 27-serien (Beregnet for 1-2 pers). Bruker gassbrenner sommerstid og har også en multifuel x2 som kan alternere mellom gass og "renset bensin" på kaldere deler av sesongen. Man bytter lett mellom bensin og gass uten å bytte dyse eller mekke på noe annet vis enn å skru av bensinflaska og skru på en gassboks i stedet. Multifuelbrenneren støyer imidlertid en del mer så jeg foretrekker gassbrenneren på sommerturer der bensin uansett ikke er et alternativ for meg. 
Selve kjøkkenet står støtt som fjell noe jeg setter pris på i relativt trange fortelt. Det hele pakkes ned til en kompakt enhet som ikke tar all verden av plass i sekken. I motsetning til en del andre har jeg ikke merket noen spesiell svakhet i teflonbelegget. Nå har jeg teflon bare i stekepanna som ligger en del høyere flammen enn kjelene. Jeg steker nå både bacon, pannekaker og fisk og rister iblandt brødskiver uten at stekepanna ser ut til å la seg affisere i nevneverdig grad.
Jeg kan ikke se noe fristende alternativ til kjøkkensettet mitt pr i dag med mindre jeg skulle få et innfall om å legge ut på turer som stiller helt andre krav til vektreduksjon enn de 1-2 ukers rusleturene jeg maksimalt drar ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for luksusen sin del og om plass og vekt ikke er noe hindring så kunne man kikket på noe med denne formfaktoren.  Stødig,,,, skjekk.... Vindbeskyttett,,,, Skjekk.....  Plass til store kjeler,,,,skjekk...     Til og med med grillplate på noen av dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er velprøvd og funker fint til de vanlige kjelestørrelsene i settet. Jeg har brukt gass på Trangiaen ned i noen grader minus, også med relativt tomme gassbokser. Senest på jakta i september. Blir det for ille, får man varme boksen litt innenfor jakka. Hvis det er under null setter jeg heller boksen i sekken over natta, enn å la den stå på bakken i teltet. Den blir ikke fullt så kald da. Har ikke den samme erfaringen som Johan2000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror du Optimus 111 vil være et bedre alternativ i så måte?

 

I forhold til Dragonfly: Eg har ingen erfaring med Dragonfly, så det kan eg ikkje svare på.

I forhold til Trangia: I Trangia, står kjelene utruleg stødig fordi Trangiaen står stødig, og kjelene har ingen sjanse til å gli, men dette gjeld bare kjelene som passar. Det gjeld definitivt ikkje Optimus 111. 111 er i seg sjølv stødig, men kjelestøttene er utruleg glatte. Men det er særleg små kjelar som skapar problem på 111, mindre kjelar enn det er mogleg å plassere i Trangia 25. 4,5 liters snøsmeltekjelen min trivst i alle fall godt på 111.

Når det gjeld 111, har eg ingen tru på at den er noko mindre vindfølsom enn Dragonfly. Så dersom du har eit reelt behov for noko som taklar vind betre enn Dragonfly, får du bare leite vidare. Men dersom du bare har lyst på noko anna, er 111 med bråkebrennar ein god kandidat. Men stillebrennar kan du bare gløyme så lenge vindfølsomheit er eit tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er velprøvd og funker fint til de vanlige kjelestørrelsene i settet. Jeg har brukt gass på Trangiaen ned i noen grader minus, også med relativt tomme gassbokser. Senest på jakta i september. Blir det for ille, får man varme boksen litt innenfor jakka. Hvis det er under null setter jeg heller boksen i sekken over natta, enn å la den stå på bakken i teltet. Den blir ikke fullt så kald da. Har ikke den samme erfaringen som Johan2000. 

Det stemmer egentlig bra med mine egne erfaringer. En ting er nå temperaturen ute men trykkfallet i gassboksen gjør at den kjøler seg ned. Spesielt små bokser der man gir full pinne på kokeapparatet kan sjokknedkjøles til isklump selv i ganske mildt vær.

Jo langsommere trykkfall jo mindre påvirkes temperaturen i boksen av trykkfallet da omgivelsene (luft, underlag etc) vil motvirke i større grad. Er det noen minus kan det være en ide å ikke gi full spiker men heller ta seg tid til å varme opp i et mer bedagelig tempo så får man utnyttet gass også om det er småkjølig. Jeg har opplevd nesten full driftsstans og gassboks som en isklump i noen få plussgrader men har også greid å unngå dette ved å skru ned effekten noen i minusgrader. Tar man høyde for at raskt trykkfall gir rask og kraftig avkjøling av gassboksen så kan man tøye grensene en del. Stor gassboks hjelper også på siden trykket endres saktere ved bruk.

Jeg bruker også ei gassdrevet lampe på en del turer. Der er gassforbruket veldig lavt. Denne klarer seg fint i temperaturer langt under der kokeapparatet begynner å slite.

Så bruk stor gassboks og ikke gi full pinne på kokeapparatet så klarer du å få det til å fungere i noen minusgrader også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.