Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose til Barn


Phaser

Anbefalte innlegg

Lurer på om det skal investeres i Vintersoveposer her.  Har to barn på 3 og 6 år.  Hadde vært fint med noe som var greit å sove i ned mot 15 minus.  Kommer nok ikke til å satse på noe kaldere enn 10 minus men er greit å ha litt å gå på.   Isbjørn Jan mayen kommer på ca 1500kr stk  for  150cm og 170cm pluss en til 2000 for meg.  Er det egentlig noen alternativer der ute?   Knyte igjen bunnen på en Tyin Vinter?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan i alle fall si at vi har vært fornøyd med barneposer fra Isbjørn. Litt kortere utgave og tykkelse som Bjørnøyamodellen. I barnehagen sist vinter tok minstemann luren sin i vogna ute hele vinteren, var ikke ekstremkulde, men godt under -15. De andre barna med "vanlige" vognposer tok barnehagepersonalet inn på det kaldeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det skal investeres i Vintersoveposer her.  Har to barn på 3 og 6 år.  Hadde vært fint med noe som var greit å sove i ned mot 15 minus.  Kommer nok ikke til å satse på noe kaldere enn 10 minus men er greit å ha litt å gå på.   Isbjørn Jan mayen kommer på ca 1500kr stk  for  150cm og 170cm pluss en til 2000 for meg.  Er det egentlig noen alternativer der ute?   Knyte igjen bunnen på en Tyin Vinter?  

 

Det jeg har gjort er å kjøpe en lett 3 sesong dunpose (xero550) som 11-åringen nå har brukt i kanskje 5 år. Den er såpass "high-end" at den vil holde som 3-sesongpose hele veien oppover for de vektbevisste, men er ikke blant de aller dyreste (når den er på tilbud på Oslo Sportslager). Xero 550 har et innvendig strikksystem som gjør at posen klemmer seg litt rundt små kropper. Om vinteren supplerer vi xeroen med en "gammel" syntet 3-sesongpose utenpå. På den måten blir det (forhåpentlig) bare en investering i dyr sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har holdt på med doble poser, En barnepose inni en voksenpose, ev med teppe oppå osv.  Men blir veldig mye å dra med seg. Nå er vell ikke isbjørn posene så små uansett men noen high end poser til 4000kr stykket blir ikke aktuelt for soving under åpen himmel ved siden av ett bål.  Særlig ikke med små barn som søler kakao og makrell i tomat.  Selv har jeg brukt forsvarets ("moderne" med glidlås og bare ett lag), men disse veldig tunge, lite varme, men solide.  Så ønsket er noe som ikke er tyngre men gjerne en del varmere enn forsvarsposen :)   Jeg er allerede overbevist om at Isbjørnposene er noe for meg, så spørsmålet er vell egentlig om det finnes noe billigere der ute som gjør samme nytten.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Eg har drive med to posar nettopp pga det du seier om volum i isbjørnpose, pluss meir fleksibelt.

Men no når eldstetausa begyndte å nærme seg mi høgd, og vonaleg ikkje veks så mykje meir, kjøpte eg vinterpose (mammut ajungilak kompakt winter) og sommarpose til henne. Så brukar lillemann hennar sommarpose utanpå sin tresesongs (mammut kompakt 3 sesongs) når det er kaldt. Er det kaldare enn 10 minus breier eg kanskje over ein fora jervenduk over dei som ekstra dyne, dersom me ligg ute hvertfall.

Mammut ajungilak sin kompaktserie har mange ulike lengder, gutungen har 165 cm. Så om du synes vinterutgåva av den er varm nok kan den være eit alternativ? Gav 1000 kr for den på tilbud. Jentungen har brukt den under open himmel i minusgrader og hatt det topp. Ho er ein frossenpinn. Då vil eg tru den held til langt nedpå gradestokken i telt. Sjølvsagt avhengig av kor varme ungane dine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette med komfort temperatur og hvor kaldt den egentlig kan brukes.  Særlig med barn.  Kompakt winter er jo ikke spesielt varm etter spesifikasjonene, men du bruker den ganske kaldt, hvor kaldt? 

 

Noen som har vært borti snugpack Atartica.  Selges på CDON av alle steder.  Komfort -20 til 1500kroner.    

Ser også at Mammut denali ligger til under 2000kr nå. hos OutNorth.  Den er jo skikkelig svær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er desse posane nokså nye for oss, barneposane var bytt ut forrige vinter, men ho frostpinnen låg ute under open himmel på vintertur i skogen i fjor med den, omlag 5 minus. Har brukt den i telt kaldare, kanskje 8-10 minus, utan ytterligere forsterkning. Ute brukte ho eit tynt lag ull og balaclava. Skal seiast at ho ligg på isolert oppblåsbart underlag

Eg har sjølv lånt den når min eigen dunpose låg annan stad i landet. Låg ute med den i omlag 10 minus. Men eg er Ikkje spesielt frossen av meg. Når alt kjem til alt er det vel totaloppsett som avgjer....personen i posen, underlag, telt eller openhimmel, kle osv....så vanskeleg å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.