Gå til innhold
  • Bli medlem

De mest estetiske tindene


Tom

Anbefalte innlegg

Noen ganger er det ekstra deilig å nå en varde. Av og til sier jeg til meg selv "dette er en kremtopp", og da er det herlig å gi toppvarden et aldri så lite kyss. En kremtopp er i mine øyne en topp som ser vakker ut. Det er en topp som kanskje ser litt vanskelig ut, slik at jenter sier "Å, har du vært der?! Du må være gæren ass". Hva som er en kremtopp har altså med estetikk å gjøre. Jeg vil her presentere hvilke topper jeg i farten mener er de ti flotteste i Jotunheimen, noe jeg regner med vil medføre heftig og følelsesladet debatt :cry: Håper andre også har meninger om dette. Rekkefølgen er tilfeldig.

Mjølkedalstind, sett fra nord

Skardstind, sett fra Galdhøpiggen

Store Skagastølstind

Store Knusholstind

Visbretid sett fra Visdalen

Uranostind sett fra Tyin

Falketind sett fra Koldedalen

Storebjørn sett fra Leirdalen

Surtningssui (!) sett fra Valdresflya

Styggehøi sett fra Spiterstulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha fartet i fjellheimen en del år, er det klart det er enkelte topper som skiller seg ut som skikkelige kremtopper og som blir en favoritt. Blant de jeg selv har vært på og som umiddelbart dukker opp som de mest estetiske toppene, er:

* Store Austanbotntind

* Store Knutsholstind

* Urdanostind (sett fra sør)

* Store Heillstugutind

* Store Ringstind

* Falketind

* Store Skagastølstind

Disse toppene var det for meg ekstra stort å nå og de kommer jeg helt sikkert til å besøke flere ganger. Jeg kjenner igjen følelsen du beskriver Tom om hvordan det er å nå kremtoppene. Den er herlig! :cry:

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vakreste toppene, ja. En kjent fjellklatrer nevnte en gang at den av Jotunheimens topper som hadde sjel, var Store Austabottind. Dette er jeg ganske enig i. Den tar seg jo veldig flott ut fra f eks Gravdalskar og Vikingskar. Men rent estetisk sett må en nok utenfor Jotunheimens grenser for å finne de vakreste. Hva med Kolåstinden sett nedenfra Follestaddalen. Slogen sett fra Gullmorbreen eller Store Smørskredtind sett fra Norangsdalen. Men av de toppene jeg har sett, er det to som har fått ordene til å sette seg fast i halsen: Stetind og Matterhorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Austabotntind er med på en slik liste er en selvfølge! Uranostind og falketind er og gode kandidater.

Prøver meg på en liste (I tilfeldig rekkefølge).

Austabottind

Uranostind

Skjorta i Breim (fra nord)

Slogen

Piggtind

Beerenberg

Bleia i Lærdal (fra nord)

Romsdalshorn (fra Åndalsnes)

Gaustatoppen

Stetind

Hver sin sjarm, og mektige fjell alle sammen!

Min personlige favoritt blir nok Skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes disse toppene utmerker seg hva estetisk utseende angår:

Stølsnostind - En fantastisk, fullkomment utseende tind. Den har ingen stygge sider og er rank og selvstendig. Den har breer på alle kanter og er en perle av en fjelltopp - fast fjell. Dette er etter min mening den vakreste topp i Jotunheimen

Mjølkedalstind - en deilig topp, særlig fra sør og vest synes jeg. Ikke like fin fra nord, derfra ser den mer anonym ut

Store Heillstugutind - tar seg svært godt ut fra alle kanter

Store Skagastølstind - ikke nødvendig å kommentere

Gjertvasstind - Den hjemlige toppen i Hurrungane - meget

karakteristisk og har en spesiell plass i mitt hjerte - selv om jeg ikke har vært der, kanskje nettopp derfor!

Urdanostind - Vakker fra syd og øst

Falketind - vakker fra syd og øst.

Knutsholstind - vakker fra alle kanter

Ellers: Austabottind, Store Ringstind, Storebjørn, Store Smørstabbtind, Mesmogtind, Kvitskardstind, Østre Leirungstind.

Etter min mening er de fleste vakre toppene syd i Jotunheimen. Dette fordi de er selvstendige og står relativt fritt i forhold til toppene rund Galdhøpiggen for eksempel, eller Memuruområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder Stetind må jeg nesten si som Slingsby: "The ugliest mountain I ever saw". Jeg synes toppen virker veldig mektig, men den er altfor glatt, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørskredtind sett både fra Norangsdalen og fra Slogen kommer høyt på listen over estetiske fjell i Norge etter mitt syn.

Gaustatoppen er også et estetisk flott fjell, men kanskje ikke en tind ?

Mitt favorittfjell i Norge er likevel Jønshorn i Sunnmørsalpene, sikkert påvirket av at jeg i noen år har hatt utsikt til nordsiden av dette fjellet med breer, tinder og pinakler, blant annet Bladet, og på sørsiden av fjellet finnes klatreområdet Molladalen. Det blir et slags Chamonix i miniatyr. Men om Jønshorn passer inn under betegnelsen "estetisk tind" betviles, da er kanskje Slogen med sin mer renskårne profil en bedre kandidat.

Ellers er det en mengde estetisk flotte tinder i Nord-Norge som jeg synes er mer staselige enn Stetind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Estetisk er subjektivt og må ikke være spiss. Hårteigen er et utrolig karakteristisk fjell, med omtrent like form fra alle kanter. Mange fjell er estetiske fra ei side for så å være null og ingenting fra en annen...

Jeg synes nå Lodalskåpa er et flott fjell og jeg da fra øst med steinomolitten som reiser seg fra den hvite breflata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.