Gå til innhold
  • Bli medlem

Krampe i bena


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

dere må se forskjellen på å tøye rett etter trening, og å ikkje tøye i det hele tatt,,, å tøye utsetter musklene for endel påkjenninger, og når man er ferdig å trene er de på sitt svakeste,,,

tipper mange av de store har egne økter med tøying, med rolig oppvarming gjennom tøying, for så å tøye skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjeld ueinige forskarar skuldast dette ofte ulik innfallsvinkel og fokus på kva som gjer handlinga (her: tøying) nyttig: I denne artikkelen går det fram at:

"Det er en myte at uttøyning hindrer støle muskler eller gangsperre dagen etter..."

"Han avviser dessuten at personer som tøyer ut, blir raskere restituert enn andre".

"...uttøyning ikke minsker risikoen for muskelskader."

Eit anna poeng er at musklatur som har vorte utsatt for nedbryting (fysisk aktivitet) ikkje bør utsettast for hard uttøying, då dette vil bryte musklaturen ned ytterlegare og medføre auka skaderisiko.

Kva som til ei kvar tid er gjengs avhengar av tida og samtidas augo. Livreddingsteknikken min far lærte på skulen er idag sett på som livsfarleg. Før skulle mødrer ligge i ro etter fødsel, idag vert dette sett på som farleg då det aukar faren for blodpropp. God arkeologisk forsking for 150 år sidan er i dag sett på som brot på kulturminnelova. Før var det ikkje farleg å røyke... osv.

Folk flest er stokk konservative og likar ikkje å høyre at dei har teke feil heile livet, difor vil nok skulen lære ungane uttøying i åra framover også. Det same vil nok mosjonistar halda fram med. Her bør ein sjå kva toppidrettsutøvarar flest driv med, tøyer ein ut eller ikkje? Så følg dette eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På 1950-60 tallet var uttøying (før konkurranse/trening) antatt å være skadeforebyggende. Dette er nå tilbakevist gjennom flere vitenskapelige forsøk, gevinsten er marginal. Det som imidlertid ikke er bestridt, er viktigheten av beveglighetstrening for å oppnå større arbeidsområde for sene/muskel, slik at en ved normal utøvelse av en bevegelse vil være mindre utsatt for skade. For mange er dette to sider av samme sak. En bieffekt av aktiv tøying etter trening gir samme effekt som massasje o.l, dvs økt blodtilførsel som fjerner slaggstoffer og gir raskere restitusjon, men en utrent muskel vil være like støl dagen etter, uansett uttøying, beveglighetstrening.

For å unngå krampe er det flere ting som kan gjøres :

1) Unngå vanndrivende stoffer (mye kaffe, alkohol) -> mineralene fjernes også.

2) Drikker du for mye, vil kroppen også tappes for mange mineraler gjennom urin.

2) Ved langvarige aktiviteter (spesielt i varme->mye svette) innta mat/drikke som erstatter tapte mineraler (kalsium, kalium, magnesium, sink).

3) Forbered musklene på aktivitet -> tren spesifikt, og tilnærm deg med samme intensitet, ellers vil alltid utrente muskler tappes, slites og etterhvert gi ukontrollert muskelrefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg hadde personlig problemer med krampe for 2-3 år tilbake. Jeg kunne ligge i seng etter en økt og plutselig begynte det å rive i låret i flere minutter mens jeg lå der helt paralysert.

Etter det har jeg aldri hatt det! Det var landslagslegen i fotball Tryggve Kaase som sa at det ikke skulle være mulig å få krampe dersom man drakk saltvannsoppløsning før kamp.

Mitt råd er at dersom du får krampe ta noen t-skjeer salt opp i en kopp eller flaske med vann og krampen vil gi seg! Drikk rent vann i tillegg.

Selv drikker jeg sportsdrikk mens jeg trener fordi disse drikkene inneholder salt og sukker. Sukkret er viktig for å holde høyt nivå av blodsukker og når det ligger på 4-8 % som i sportsdrikker viser forskning at kroppen tar opp væsken mer effektivt enn om du bare drikker vann.

Coca-cola anbefales derimot ikke fordi sukkerprosenten er på 12 %.

Kroppen restituerer seg mer effektivt dersom du drikker sportsdrikk etter eller under en hard treningøkt.

Men som sagt min erfaring er at krampe skyldes væske/saltmangel. Tøyning er bare en lite effektiv symptom-behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også føye til at man i dag vet mere om prossesene i kroppen etter trening. Man anbefaler å spise et ordentlig måltid innen en time etter en hard trenigsøkt. Fotballspillere i engelske topplag har ikke tid til å kjøre rett hjem etter trening men må spisse middag ved treningsfeltet.

Dette fordi musklene som er nedbrutt trenger byggestoffer umiddelbart.

For fjellvandrere er jo ikke dette alltid praktisk mulig, men det er et godt tips å starte middagslagingen straks teltet er slått opp. Gevinsten kjenner du de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trener mye både sommer og vinter. Går Birken på ski, sykkel og løp. Strekker stort sett aldri ut. Har ikke merket noen forskjell på det. Har syklet Birken 10 ganger og har hatt antydning til krampe i nedoverbakkene fra Sjusjøen kun to ganger,-ellers har jeg aldri opplevd krampe under trening. Derimot enkelte ganger når skal legge meg og snur meg i senga DA kan jeg få krampe!!! Ikke pga sengegynastikk altså!! :shock: Dette har imidlertid ikke sammenheng mellom tøying eller ikke.

Krampe er sikkert veldig individuelt! Sykkelkompisen min er derimot plaget av det og skulle gjerne vært det foruten!! Blir jo helt satt ut av det!!! Har kanskje tro på at det er litt tyngre personer som er mest plaget ! Hva mener dere? Kanskje jeg ikke har tatt i nok...Sørg iallefall for å få i deg nok væske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort ifra at kroppsbygning har noe med saken å gjøre...

Jeg er forholdsvis tett og er har i perioder mye krampe, særlig når jeg ligger/sitter i uvanlige stillinger i teltet etter en fysisk tung dag. Jeg er kraftigere bygget enn de fleste jeg er på tur med, og har også mer krampe enn de fleste :shock:

Noe jeg har oppdaget er at jeg hadde mer krampe den tida jeg var best trent. En jeg var på tur med kommenterte dette og fortalte at toppidrettsutøvere visstnok har mer krampe enn andre (uten at jeg på noen som helst måte skal sammenlikne meg med noen toppidrettsutøver). Dette gjaldt visst selv om intensiteten for de forskjellige er nogenlunde lik, han mente at grunnen ikke var at toppidrettsutøveren presser seg mer.

Det er litt plagsomt det her, men det beste er vel å sitte/ligge i ordentlige stillinger og bite tenna sammen og tøye ut krampen hvis den skulle komme. Apropos tøye; fysioterapeutene lærer at det bare skader muskulaturen å strekke ut etter harde fysiske påkjenninger, fordi grunnen til at en blir støl er at en har fått små "brist" i muskulaturen. Når en tøyer ut strekker en de skadde musklene enda mer, og gjør skaden værre. Derfor er det visst bedre å vente med å tøye ut til den verste stivheten har gitt seg (dvs at "bristene" i musklene har grodd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot enkelte ganger når skal legge meg og snur meg i senga DA kan jeg få krampe!!! Ikke pga sengegynastikk altså!! :oops: Dette har imidlertid ikke sammenheng mellom tøying eller ikke.

Dette har jeg også noen ganger, like etter at jeg våkner. Jeg rekker ut hele kroppen i sengen og da får jeg en voldsom krampe i leggen.

Kjell Iver, du kan ta med en boks med salt og tilsette en god klype i middagsgryten og spise salte nøtter som kveldsmat. Og på spesielt lange dager og mye svetting kan det hjelpe med sportsdrikk som andre også nevner. Det inneholder mye salt og mineraler.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.