Gå til innhold
  • Bli medlem

Krampe i bena


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Søkte på "krampe" og "mineraler":

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/2576633.html

http://www.agrivit.no/plmineraler.htm

Magnesium, natrium og vitamin E ser ut til å være gode tips.

Krampe er like aktuelt for godt trente Tom. Hvis man fryser eller er kald, er det også kort vei til krampe. Fordi kappillærene krymper og reduserer blodtilførselen til musklene. En bekjent av meg badet i Molladalsvatnet før topptur, det endte med krampe før toppen ble nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Svein. Jeg så et program på TV for en tid siden med en professor som mente det var feil å tøye ut etter tur/trening, og jeg har derfor sluttet med det. Tøyer-strekker dere ut etter tur?

Kosttilskudd er jeg ikke tilhenger av, men det må kanskje til her da.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri opplevet å få krampe i bena, hverken under trening eller på fjell- /toppturer, men derimot under dykking!

Det var rett og slett ubehagelig, fordi jeg måtte "strekke ut" på 25 meters dyp! I tillegg hadde jeg et fryktelig styr med en 12 kg`s steinbit, som nettopp var fanget med harpun .....

____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Svein. Jeg så et program på TV for en tid siden med en professor som mente det var feil å tøye ut etter tur/trening, og jeg har derfor sluttet med det. Tøyer-strekker dere ut etter tur?

Kosttilskudd er jeg ikke tilhenger av, men det må kanskje til her da.

Kjell Iver

Uttøying har en viktig funksjon, nemlig å holde musklene lange og smidige. En smidig muskel gir bedre bevegelighet, den blir dynamisk/eksplosivt sterkere (større "slaglengde") og bindevevet tåler mer før det revner (strekk). Når jeg var aktiv idrettsutøver tøyde jeg mye, gjennomsnittlig minst en halv time pr dag, noen restitusjonsøkter kunne inneholde over 1 time med tøying. Når tid man tøyer er ikke like viktig syns jeg, bare det skjer regelmessig og på oppvarmet musklatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått med meg at tøying ikke har på langt nær så mye å si for å forebygge skader som man før trodde. Men jeg tøyer primært for å øke bevegeligheten og fordi det er behagelig for stiv muskulatur, så det fortsetter jeg med. Tøyer endel ifm. trening, men på tur er jeg på tur, og dropper gjerne å tøye... og lider for det etter et par dager med noen innkorta klumper til legger...

Er det ikke bananer som inneholder potassium (heter sikkert noen annet på norsk) og motvirker krampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder å tøye, så tror eg at denne forskeren har presisert at det gjelder like etter trening,,, musklene trekker seg sammen etter trening nemlig, når man blir kald,,, de er, såvidt eg har skjønt, allerede utstrekte når økta er ferdig,,,

vi pleide å varme opp, og så tøye ganske mye før vi løp maks,,, er jo da det er viktigst at musklene er klare,,,

når det gjelder krampe på tur, så er kanskje det en litt annen sak?? kanskje du har kjøpt nye støvler? eller har en liten skade som du underbevisst prøver å motvirke ved å gå på en måte du ikkje er vant til?? hadde eg vondt kne da eg gikk 7-fjellsturen i vår, og knøt meg nok litt,,, da fikk eg en slags krampesituasjon i en muskel mot slutten, og de neste dagene,,,

kramper er jo overbelasta muskler,,, som gjerne får for lite oksygen,,, men endrer du ganglaget ditt som følge av en skade, øker nok sjansen for kramper i muskler du ikkje har brukt så mye før...

og forøvrig, du e vel hard!!?!?!?!? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to gangene jeg nå har fått krampe har jeg hatt lite pauser og gått mange høydemetre nedover. Det er ikke mangel på trening og heller ikke mangel på muskler. Men det med kulde og mangel på salt kan kanskje stemme... Skal begynne å tøye ut etter turer som jeg gjorde før...Om jeg ikke må rekke en eller annen ferje, som i går.. Kjørte bil med krampe i begge bena. Rakk ferja med ett minutt...

Får det altså etter turen..Ikke på turen..

Det han sa han professoren var at uttøyning var direkte skadelig for musklene og at man ikke ble mindre støl om man ikke tøyde ut...Musklene er helt utslitt om man har brukt dem mye, og det de trenger er hvile..Og proteiner... Om man ikke skal tøye ut rett etter en tur.. når skal man da tøye ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to gangene jeg nå har fått krampe har jeg hatt lite pauser og gått mange høydemetre nedover. Det er ikke mangel på trening og heller ikke mangel på muskler. Men det med kulde og mangel på salt kan kanskje stemme... Skal begynne å tøye ut etter turer som jeg gjorde før...Om jeg ikke må rekke en eller annen ferje, som i går.. Kjørte bil med krampe i begge bena. Rakk ferja med ett minutt...

Får det altså etter turen..Ikke på turen..

For min del har det vært motsatt (altså kramper på turen, ikke etter :wink: ). Har ved noen lange turer med mange høydemeter hatt kramper i lårene når turens siste oppoverbakker skal gåes. Musklene knyter seg sammen når de belastes og er tydelig slitne. Disse krampene har selvsagt kommet når jeg har vært slapp med væskepåfyll og inntak av næring, så årsaken har vært ganske klar. Derfor unngår jeg denne typen kramper bare jeg tar nok pauser og drikker nok.

Tøye ut gjorde jeg alltid før, men de siste årene har jeg "glemt" det mange ganger. Ble litt slappere med uttøying etter at jeg også hørte det at uttøying ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, hvorfra har du hørt at uttøyning ikke er nødvendig, og hva bruker vedkommende kilde som begrunnelse?

Jeg hørte en "ekspert" uttale seg på radioen for et par år tilbake. Iflg artikkelen kjiver henviser til i Aftenposten, ser det ut til at flere har kommet til samme konklusjon. :)

Forøvrig merker jeg ingen forskjell på graden av stølhet de påfølgende dagene om jeg tøyer ut eller ikke. Om det er riktig eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i den artikkelen, at det er vitenskapelig bevist at uttøyning ikke har noen effekt ..... bare at det er "høyst trolig" bortkastet tid !!! Det er stor forskjell på å anta og vite .....

Slike forskningsrapporter kan det være lurt å ta med en klype salt, for den ene dagen står det én ting, og den neste, noe annet ..... Forskere er ofte uenige om så mangt, inntil det motsatte er bevist!

Hvis man tror slik uttøyning har noen effekt, er det jo bare å fortsette med det, og hvis ikke, kan man jo bare droppe det! Selv har jeg ikke tøyet ut på flere år etter en treningsøkt, og har enda ikke tatt noen skade av det, såvidt jeg vet! :)

_____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nada krampe, så jeg må nok skuffe deg, krampepingla.

Et tappert forsøk på å øke temperaturen Tommeliten. Må nok skuffe deg 8)

Bevegeligheten og smidigheten man oppnår ved å tøye muskler, kan jeg ikke se annet enn positive sider ved. Klatring og klyving i fjellet er et godt eksempel, har vel stått nær spagaten :) mer enn en gang... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike forskningsrapporter kan det være lurt å ta med en klype salt, for den ene dagen står det én ting, og den neste, noe annet ..... Forskere er ofte uenige om så mangt, inntil det motsatte er bevist!

Sant det Rune. Sånn er det med meste virker det som. Og noen ganger har jeg følelsen av at selv om noe blir bevist, er det alltids noen som beviser det motsatte. :)

Nei, en får spise gulrøtter. Eller, det er kanskje ikke sunt lenger? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.