Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett dunjakke som ekstra-/mellomplagg


Thomas E

Anbefalte innlegg

Har vært på utkikk noen uker nå etter en liten, lett og billig dunjakke som jeg kan ha liggende i sekken på tur. Ettersom jeg prøver å pakke lettere og mer komprimert så er det på tide å bytte ut den store, tykke og tunge ulvang-ullgenseren. Hvor kan jeg få tak i en dunjakke som jeg lett kan pakke ned liten og smidig i sekken, men som samtidig ikke koster skjorta?

(For å spesifisere litt da, jeg synes faktisk 1000 kroner er litt mye ettersom f.eks. coop obs selger noen til 400 som dessverre har elendig passform til meg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å bytte ut dunjakka med ullgensern på årets sommertur. Livredd for å få våt dunjakke.

 

På vinteren bruker jeg ei dunjakke fra Bergans. Men den koster mer enn 1000kr.

Trolig betalte jeg en pen slump for nettopp merket, men den er blitt fast inventar. 

 

Dersom prisen er viktigst anbefaler jeg deg å sjekke dunkvaliteten før du løper og kjøper en rimeligere utgave. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett jakke med fiberfyll kan anbefales om en redd for svett/fukt men alikevel vil holde seg varm. Jakker enten fylt med Primaloft som kommer i flere "tykkelser", ( og det en mange klesmerker som bruker Primaloft) eller Coreloft. Det er absolutt min favoritt som ekstra tynn varm vindtett jakke i sekken, og jeg varierer litt på hvilken jakke/vest jeg pakker med meg avhengig av terreng, turens varighet og vær. Og de fleste av jakkene lar seg pakke i sin egen lomme. Merker jeg sjøl bruker er : Montane, Patagonia, Arcteryx, Loki og Haglöfs og de er stort sett kjøpt på salg -30 % til 50%, så de ligger på under tusen per plagg. Ellers er jakker med Primaloftfyll lette å slenge på vask og holder seg godt etter år med bruk. 

 

Har et par ultratynne dunjakker men de brukest mest vinterstid som pauseplagg.

 

 

Håper du finner noe som passer deg, og ja ... det er nok av SALG på "vinterjakker" nå sommerstid så med litt tålmodighet finner du sikkert jakka du er på jakt etter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en dunvest isteden?

Jeg har en Helsport vest jeg er fantastisk fornøyd med. Kan pakkes til en liten firkant og veier svært lite. Var ikke rasende billig, men er gull på tur , sommer som vinter.

Jeg har tenkt tanken selv, men:

1. De er dyre(re) sammenlignet med billige dunjakker.

2. De er ikke så ekstremt mye lettere/mindre enn jakker.

3. Det kan bli for lite på armene om vinteren hvis jeg kjører ullundertøy + dunvest + skalljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat no sit eg på verandaen i t-skjorte med ein kopp kaffi, men utanom det har vel Primaloft-jakka knapt vore av etter ho kom i hus i haust. Elles støttar eg dunvest - veldig hendig plagg.

Hvor liten blir den sammenlignet med en dunjakke, eller eventuelt sammenlignet med ulljakke?

 

Jeg er skeptisk til syntetfiberfyll av den enkle grunn at mine krav er at den skal være liten og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimrad, kjøpt en komprimeringspose om du er bekymra for at evt varmt plagg skal ta plass. Og når det gjelder dun/fiber i det tynne sjiktet så tar de omtrent like mye plass i sekken ... Jeg vil ihvertfall ikke tenke så mye på plassbesparelse når det kommer til slikt et viktig plagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner den med vinter og armer.
Det du må huske er at billige dunjakker ofte har dårligere kvalitet på dunfjærene.. Investerer du i en dyrere med bedre kvalitet - holder du deg varmere og har jakka i mange år. Noen ganger følges pris og kvalitet :)
Jeg hadde ikke villet bruke ei jakke som mellomplagg. Hvis du sjekker litt tester på nettet ser du hvorfor. Jeg bruker vesten min utenpå skalljakke hvis jeg fryser ille, og når jeg tar pauser . Sammenpakket er den ei god hodepute :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.