Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindsekk eller fjellduk?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Tabbet meg ut under påsketuren og hadde sikret vindsekken min for dårlig og plutselig fikk vinden tak og dro den til fjells.

 

Trenger derfor en ny vindsekk og er litt i tvil om hvilken jeg skal gå for.

 

Den jeg hadde var Life System sin 2 manns. Veide 450 gram og fungerte ok som vindsekk. Litt dårlig med luftemuligheter og man kunne ikke ha hodet fritt. Var lang nok til å kunne dekke arcticbeddingen som ekstra regnskydd og dette ser jeg som et stort pluss.

 

Har sett litt på å bruke en fjellduk istedenfor. Ganske sikker på at jeg kommer til å gå for en Fjellduken Ekstrem eller Helsport Fjellduk xtrem til vinterbruk da disse gir litt større sikkerhet i og med at de også kan erstatte en våt dunsovepose. Men disse blir overkill til sommerbruk så da må jeg ha en lettere en i tillegg.

 

Kravet er at den må være lang nok til å kunne brukes som underlag om jeg sover ute i tarp, den må ikke veie for mye og ikke ta for mye plass i sekken, i tillegg til å fungere som vindsekk om en må søke ly for været selvsagt.

 

Helsport Fjellduk Pro er et av alternativene. Minus for høy vekt i forhold til en ren vindsekk, men den gir flere bruksområder.

 

Helsport sin vindsekk er også et alternativ, god lengde, men ikke åpning for hodet.

 

Helsport Ly vindsekk er noe kortere så tror ikke denne vil fungere som underlag.

 

Sea To Summit har kommet med en ny lettvektsponcho som vil dekke kravet til å kunne brukes som underlag også, men har ikke sett denne i norske butikker enda.

http://www.seatosummit.com/products/display/6

 

Fjellduken original blir litt for kort til å brukes som underlag, og den nye eksklusive synes jeg blir litt for dyr.

 

Noen som har prøvd litt forskjellig og har noen formeninger om hva som fungerer best til sommer og høst bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er stinn i gryn kan du jo kjøpe Fjellduken Exclusive, som har avtakbar vattering. De må også kjøpes separat, og kommer i to tykkelser.

http://www.jerven.no/fjellduken/fjellduken-exclusive

Da har du en sekk som veier 750g sommerstid, 100g mer en Fjellduken original.

 

Som sagt synes jeg den blir litt for dyr. 750 gram er også mye sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Helsports Fjellduk Pro. Brukes til alt mulig bl.a. som trekk til liggeunderlaget når jeg er på høyfjellet. Jeg har ikke med meg de tilhørende armer og hette sommerstid. Vekta på duken da, er 567g på min digitale kjøkkenvekt. PS. Jeg har en binding til Helsport, så det er sagt.

 

DSC02616.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Bjarne. Brukt sammen med oppblåstbart liggeunderlag var det eneste jeg brukte den gamle vindsekken til sommerstid i fjor da det aldri ble ille nok vær til at jeg brukte den som vindsekk. Den lette duken til sea to summit er nok litt for skjør til dette bruket. 

 

Vanskelig å finne noe som er perfekt til alt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjarne H.S. har du testet Helsport Fjellduk som tarp? Blir den stor nok til å gi beskyttelse mot regn under matlaging og slikt?

 

Nei, har ikke forsøkt det enda. Det går nok, men jeg vil ikke basere meg på overnatting under den. Litt snaut med plass synes jeg med ca. 160 x 230cm strekt ut (målt på stuegulvet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke forsøkt det enda. Det går nok, men jeg vil ikke basere meg på overnatting under den. Litt snaut med plass synes jeg med ca. 160 x 230cm strekt ut (målt på stuegulvet).

 

Bruker oftest tarp i sammenheng med telt og tarpen som fellesutstyr hvor vi lager mat og slikt. Har Helsport tarpen, men denne veier jo drøyt kiloen uten stenger og det trekker jo endel opp i pakklisten. Tenkte om det kanskje kunne vært stort nok med duken til slikt bruk. Enig i at det er i minste laget for overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.