Jump to content
IGNORED

Hvor skal jeg dra? Trenger turtips.

Abnorm
 Share

Recommended Posts

Ønsker meg en 2-3dagers tur denne uken, men blir aldri helt enig meg meg selv. Trenger derfor noen turtips fra dere!

Ser for meg Jotunheimen eller Rondane. Pakker Pulk, truger og ikke minst snowboarde mitt, håper på en nedkjøring fra en 2000 meters topp.

Snøforholdene er nok bedre sør for Otta. Har kjørt over dovrefjell en del i det siste, og det er litt sånn avskrapet delvis. Men lenger sørover er det bra!

Sjekk gjerne fjellområdene fra Otta og sørover i gudbrandsdalen. F.eks. mysuseter(otta), ringebu, øyer, lillehammer. Eller på andre siden av dalen, Huldreheimen/over mot beitostølen. Der gikk jeg forrige helg! Kjempeforhold!

http://www.fjellforum.no/topic/30645-sn%C3%B8-og-l%C3%B8yper-i-gausdal-vestfjelllangsuahuldreheimen/

Om jeg f.eks ønsker å besøke Rondslottet, hvor finner jeg det beste utgangspunte?

Fint sted å parkere bilen og spenne på seg trugene og begynne å gå.

Straumbu er vel det nærmeste om du vil bestige Rondsslottet vinterstid og stå ned igjen. Nordøstsiden har en helling på 25-30 grader og det er en renne der som gir ganske sikre snøforhold (jeg kunne stått på ski fra toppen og ned til 1600 moh når jeg var der i begynnelsen av oktober). Men det er ikke bratt nok til å gi det virkelig kicket om du søker bratt kjøring. Da kan kanskje nordvestsida være bedre, men usikker på snøforhold der, mulig mer avblåst?

Hvis du kjører til Mysuseter så har du kortere kjøretid enn Straumbu hvis du kjører fra Oslo, parkering, oppkjørte spor og enkel innmarsj. Jeg ville nå vurdert å legge trugene i pulken og bruke ski inn til Rondvassbu-området.   

Jeg vet det er en del som kjører med randonne o.l. på Veslesmeden (2015 o.h.).  Jeg tror det pleier å være mindre avblåst der enn Storronden og Rondeslottet, uten at jeg vet hvorfor. 

VIdeo fra Veslesmeden her: