Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø og løyper i Gausdal Vestfjell/Langsua/Huldreheimen


virrma

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan status er på skiforholdene i Gausdal Vestfjell? Jeg ser på senorge.no at det skal være mye og tørr snø. Er det kjørte løyper i området og/eller greit å gå utenomløypene? Vi har tenkt oss en langhelg fra fredag og med pulk og 7-åring er det litt begrenset hvor mye det er stas å base i snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør være mer enn nok snø der nå, nede i dalene har det kommet betydelig og det er meldt bra med nedbør og rundt ti minus de neste dagene. Løypenettet rundt Gålå og Vinstravannene er ihvertfall oppkjørt, men hvordan det er lengre inn og i sør-øst er jeg usikker på. Snøen vil nok bli hard og skardete da det har vært rundt null noen dager, og nå er meldt rundt ti minus og fortsatt mye vind. Håpet er kanskje at det kommer såpass mye nedbør at denne vil legge seg oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Espedalen er det maskinoppkøyrde løyper som går eit stykke innover fjellet. Det er flott både ved Dalseter (her kan ein gå heilt til Skeikampen eller Kvitfjell, om ein vil) og Strand. I fylgje DNT, vert det oppkøyrd og kvista noko i helga (15. feb.) : Oskampen - Finnbøle - Storhølisæter - Skriurusten. I tillegg: Roasætra - Storkvelvbu - Synstegardsætra. Begge desse løypene kan jo ha utgangspunkt i Espedalen; eg veit ikkje kor de har tenkt dykk? 

Eg skal sjølv heim på vinterferie i Espedalen til helga. Har difor sendt melding til bestemor mi (som bur der) for å høyre kor mykje snø det er, kor mykje det eigentleg har blese og korleis ho trur det er inne på fjellet. Ventar på svar, men eg kan seie frå når eg høyrer frå ho, viss du vil?



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore i samtale med bestemor mi, ei kjelde til lokal snørapport. I Espedalen (740 moh) i Gausdal er det 1,40 m med snø. Det har lengje vore berre puddersnø. Men i det siste har det vore rundt 0 og opp til 2-3 gradar. Difor er snøen noko fastare. Likevel, det har ikkje vore vind, så han har halde seg på plass. Bestemor har ikkje vore inne på snaufjellet, men hadde sett det om det hadde blese der.  

Ser imidlertid at det er spådd vind og nedbør i form av snø i morgon og på fredag. Til helga skal det liggje rundt null i fjellet. Yr kan seie kva som helst, men opplevinga kan like gjerne vere ei anna når ein faktisk er der. 

Trur det er særs gode skitilhøve. Gler meg stort til vinterferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Jeg har finstudert kvistekartet til DNT, og det ser ut som nesten alle løypene i området skal være kvistet fra lørdag. Jeg går ut fra at det i alle fall går greit å ta seg fram langs dem, og så får det være bonus hvis vi kan rusle fritt i terrenget. Ruta blir med andre ord enda mindre planlagt enn vanlig, og det er helt greit.

 

Jeg gleder meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen var fin. Vi kjørte til Finnbøle. Senere avreise enn planlagt, kø ut av Oslo og alt det der resulterte i at vi var klare til avmarsj 2315. Noe i seneste laget for en sju-åring... Vi fulgte scootersporet 500m i retning Storhøliseter før vi satt opp teltet. Løs snø og veldig tungt for bikkja utenfor spor. 

 

Lørdag sov vi lenge og siden det snødde tett og var meldt mye vind på fjellet tok vi en veldig rolig morgen. Vi spilte sjakk og surret rundt og var klare til avmarsj nærmere tre. Det var helt greit, for når vi nærmet oss snaufjellet var blåste det såpass at snuppa ikke ville gå lenger. Fortsatt tungt for bikkja utenfor sporet, men litt bedre. 

 

I løpet av natta ble det mildere og søndag var det nok + grader. Det klabbet heftig under fellene, så jeg fikk meg en drøy økt med pulken. På snaufjellet var det fint å gå hvor som helst. Vi dro litt oppover i høyden, fikk fin utsikt og mer lek. Allle snuppas klær ble gjennomvåte. Det klarnet og ble noen -grader på kvelden, og dermed hadde hun selvstående bukse og litt til. 

 

I dag suste vi ned igjen. Brukte vel to timer helt til bilen. Alt i alt gikk vi ikke 20km en gang. Men alle var enige om at det var en fin tur.  :D

 

Løypa til Storhøliseter ble kjørt med scooter daglig. Det så også ut til at det var kjørt videre mot Skiruisten og Oskampen. Hvordan det var videre vet jeg ikke, men det var fint å gå i terrenget i høyden. I skogen bør man nok fortsatt holde seg til løyper. Det var lite folk i fjellet. Vi traff to personer på dagstur fra hytte og det så ut til å være noen på Storhøliseter. Vi møtte også et engelsktalende følge rett ved parkeringa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.