Bjørn J Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Astronomene var fra seg av begeistring. Knut Jørgen Røed Ødegaard gikk opp i spektakulær og fantastisk fistel. Det skulle bli tidenes nordlysnatt - Norge skulle drukne i nordlys i alle regnbuens farger. Men naturen lar seg ikke kontrollere helt. Jeg dro ut på nordlysjakt tidlig på kvelden. En times kjøring til Sommarøy, inkludert passering av flere flokker av nordlysjegere på Kattfjordeidet, med fotostativene plantet midt på veien. Jeg hadde kaffe, mye sjokolade, og tre brødskiver med kvitost og salami. Og bilen full av fotoutstyr, votter, pelsluer og dunjakke. Det var 15 minusgrader i Nordfjorden. På Sommarøya fant jeg tidenes fotosted - svaberg og stille hav i forgrunnen, Håja midt i mot, vakkert opplyst av månen. Opp med stativer, montering av kameraer, sjekk av fokus og eksponering. Jeg var klar. Men frøken Aurora ville ikke. Ikke et svakt lite grønnskjær i det fjerne ville hun by på. Kun blåsvart himmel. Det gikk en time. Jeg satt der og drakk kaffe og spiste den første brødskiva. Jeg gikk en tur i fjæra, så på havet og Håja. Og kastet konstante blikk opp i alle himmelens retninger. Ingenting annet enn stjerner. Enda en time gikk. Sjokoladen og de siste brødskivene var spist. Kaffen var blitt lunken. Ikke gi opp - hold ut. Det store spektakulære fantastiske nordlysutbruddet kommer. Garantert - det sto i VG. Sent på natt, etter mange timer innså jeg at hun hadde vunnet. Frøken Aurora orket ikke i natt. Kanskje hun hadde hodepine. 7 Siter
Vandrefalk Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Jaja, ble da et artig bilde ut av det lell.. Siter
Blackbrrd Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Jeg likte bildet veldig godt. Hvem bryr seg om nordlys? Siter
+Walle Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Må bare berømme bildet ditt, jeg syntes det var virkelig flott og vel komposert ! Siter
Timmey78 Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Vel Bjørn.. Send inn bildet til årets kalender så får du nok noe i retur. Likte bildet kjempegodt:) Sent from my RM-821_eu_euro1_247 using Tapatalk Siter
Bjørn J Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Skrevet 11. januar 2014 Må bare berømme bildet ditt, jeg syntes det var virkelig flott og vel komposert ! Takk skal dere ha! Noe måtte jeg jo finne på mens jeg ventet på nordlyset som aldri kom Uten nordlys får man mer tid til å forholde seg til omgivelsene og landskapet, mer ro og fred på et vis. Og en stjerneklar himmel med månelys på landskapet er da utrolig flott! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.