Populært innlegg Markus S Skrevet 4. januar 2014 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2014 Hei Sist sommer gikk jeg å faren min fra demningen på Glomfjordfjellet å var inne på fjellet i 5 netter. Fantastisk byggverk, denne er 860 meter over på toppen. Vi overnattet i telt, å hadde ingen planer for hvor vi skulle. Når vi startet turen var sekkene ca 25kg, det er for mye vekt for en sommertur på fjelle merket jeg. Hadde masse med meg ned igjen som ikke hadde vorre i bruk. 1. dag Denne dagen var det et fantastisk vær, så vi startet fra bilen på ettermiddagen i bare shorts, vi gikk ca 4 timer. Da kom vi til Øvre Naver, dette er et vann som det er en del hytter å bebyggelse rundt. Der overnattet vi første natten. 2. dag Våknet til bra vær, men så kom tåken å regnet inn over fjellet. Vi fikk pakket teltet akkurat før regnet satte inn, å så begynte vi å gå videre. Det var ganske kaldt, så vi måtte gå hele tiden for å holde oss varm. Vi gikk til Konradvann, da satt vi opp teltet. 3. dag Det var veldig bra vær, så vi bestemte oss for at vi ville se mere av området rundt oss, så vi pakket hver vår dagstursekk, så gikk vi opp på en av toppene der, og kom ned igjen nesten tilbake med Øvre Naver. Vi brukte mye tid på området mellom Øvre Naver å Konradvann, for dette er et veldig fint område. Vi overnattet en natt til med Konradvann. 4. dag Vi gikk videre fra Konradvann til Segelvann å Saravann, vi overnattet med Saravann. Området mellom Saravann å Fiskvann må bare oppleves, dette er fult av fantastiske fjellformasjoner å områder hvor vannet har laget grotter å tuneller. 5. dag Vi brukte masse tid mellom Saravann å Fiskvann før vi pakket telte å gikk videre til Sandvann, dette er nesten tilbake med demningen der vi startet turen. 6. dag Da pakket vi teltet, å gikk siste stykke til bilen. Det er masse fine fjellformasjoner og grotter i dette området, så annbefaler å ha med hodelykt å gjerne en hjelm. Dette er en tur jeg kan annbefale til alle, og jeg skal tilbake dit. Fantastisk fjell å gå på, men man kan ikke regne med å ha bra vær bestandig. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 10
Kjell Iver Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Takk for turrapport fra et svært spennende område. Jeg la det inn på turkartet vårt også. Du nevner ikke fisket - men ble det noen fangst ut av det?
Markus S Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Skrevet 4. januar 2014 Ble lite fisk denne turen, men er vel ikke annet å vente når jeg nesten ikke prøvde å fiske. Men har fisket på dette fjellet før, å vet at der finnes fisk i mange av vannene der.
Martin HJ Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Så ut som en flott tur, spennende omgivelser og herlig natur, synd fisken uteble. Bra rapport Takk for titten!
Bjørn J Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Glomfjordfjellet står høyt på ønskelisten min. Jeg er ofte i Meløy, og har vært på demningene flere ganger, men aldri gått innover fjellet. Jeg håper det blir en tur der til sommeren.
Dag G - Evje Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Flotte grottebilder. Har vært i området på vintertur. En sommertur til Glomfjordfjellet hadde avgjort gjort seg, til tross for reguleringer. (Bildet oppe til høyre ?)
Markus S Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Skrevet 5. januar 2014 Ja både store Glomvann å Holmvann er regulert. Men er mange vann inn i fjellet der som ikke er regulert.
Vandrefalk Skrevet 5. januar 2014 Skrevet 5. januar 2014 Reguleringene er i utkanten av området, og letter tilkomsten betraktelig. Det sentrale Glomfjellområdet, Lahku nasjonalpark, er fri for reguleringer, men det er spredt hyttebebyggelse i nesten hele området. Fisket kan være eksepsjonelt bra i noen av vannene..
Willy Skrevet 5. januar 2014 Skrevet 5. januar 2014 Var der på en 5 dagers tur i august. Fantastisk område med grotter og formasjoner, og Corbels Canyon er bare noe man MÅ få med seg! Man blir så fasinert at man nesten glemmer å ta fram fiskestanga, men fisket var ikke all verden da vi var der heller! Vår tur gikk fra Sundsfjorden, opp anleggsveien til parkeringen ved Langvatnet. Derfra gikk vi inn til Fellvasstua hvor vi overnattet og brukte som utgangspunkt og avslutning. Fra Fellvatnet gikk turen til Forsvatnet, Sundvatnet, Lagovatnet, Rundvatnet, Segelvatnet, Fiskvatnet, Saravatnet, Corbels Canyon, Lille og store Svalvatnet, Sandvatnet, over til Stendalen, Kråvatnet, Konradvatnet og tilbake til Fellvasstua. Noe fisk fikk vi med en avstikker opp til småvannene i Lahko området. Ellers hadde vi noen kraftige tilslag, men det ble med det. Ved Sundvatnet traff vi på noen patriotiske dugnadskarer fra Gildeskål Jeger og Fisk som var litt sure for at hele fjellområdet ble kalt "Glomfjellet" i det tv programmet som ble sendt, da de mente at mesteparten som ble vist tilhører Gildeskål kommune. Området kan uansett anbefales på det sterkeste, og fisket varierer vel der som i andre fjellområder. Skulle gjerne hatt en "binders" tilgjengelig slik at man kan laste opp bilder direkte fra pc'en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå