Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera til å erstatte Nikon D80 for nattbilder?


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et Nikon D80 og funderer på å kjøpe et nytt kamera til å ta nattbilder i lite lys. Har en del ekstra deler og ting som passer til det kameraet jeg har nå, og ønsker derfor å kjøpe et nytt Nikon som kan overta utstyret.

 

Kan noen som har erfaring med Nikon komme med forslag til hvilken modell jeg bør satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D90, D7000 og nå D7100 er etterfølgerne til D80, så om du liker størrelsen og formatet vil du nok bli fornøyd med en av disse, alt etter hvor mye penger du vil legge i. Nå begynner D90 å bli rimelig utdatert, og D7000, som du vil merke som en solid oppgradering, kan fås for en veldig fin penge for tiden (5500 nytt ca). D7100 (litt over 8000 nytt) har 24 megapixler, og gir bildefiler som begynner å kreve sitt av datamaskinen som skal behandle bildene.

 

Hvilke nattbilder er det du har tenkt å ta? Og hvilket objektiv ønsker du å bruke? Ofte kan en oppgradering til et mer lyssterkt objektiv være vel så fornuftig. Kjøper du et brukt D7000 har du kanskje råd til et objektiv i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tenkt å ta bilder type stjernehimmel, nordlys og aktivitet i mørket kanskje med månelys eller bare lyskilde.

 

Er faktisk usikker på hva slags objektiv jeg skal bruke, kan finne ut av hva slags jeg har når jeg kommer hjem. Har du noen oppdatert info om hva slags objektiv som er lyssterkt? Kan spørre min lokale Japan Photo også.

 

Å kjøpe brukt fra finn virker som om det ikke er særlig å tjene på. Uten å være spesialist på det så ser det ut som om de selger for ca 1000,- NOK mindre enn det man betaler fra forhandler.

 

Tror jeg velger D7100 siden det er 3k forskjell på pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktprisene på Finn.no er ofte urimelig høye. Folk tar ikke høyde for det raske prisfallet på elektronisk utstyr, så her bør du kunne prute en del. Bruktmarkedet på www.foto.no er etter min erfaring det beste stedet for brukt fotoutstyr. Stort sett seriøse selgere med mye mer fornuftige priser enn Finn.no, men litt pruting er nok vanlig også her. Husk at kamerahus utdateres mye raskere enn objektiver, så du får mye mer igjen for å legge pengene i optikk. Objektiver kan du ha i årtier, kamerahus blir helt utdatert etter 4-5 år.

 

Til den bruken vil nok et lyssterkt vidvinkelobjektiv være det gunstigste. Tokina 11-16mm f/2.8 er nok det beste alternativet for denne bruken til DX-formatet. Sigma 10-20mm f/3.5 har et større zoom-område, men er litt mindre lyssterkt. Prisen er ca det samme (4500-5000). En eldre variant av Sigma 10-20mm har f/4-f/5.6 og koster mindre, men slipper kun inn halvparten av lysmengden som tokina 11-16mm ved 10mm. Hvis du ikke får råd til et nytt objektiv ved å kjøpe D7100 vil jeg nesten bastant påstå at du vil bli mer fornøyd med et rimeligere D7000 + objektiv. (Dette med forutsetning at du ikke allerede eier et dedikert vidvinkelobjektiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nordlys er jeg enig i at Tokina 11-16mm/2,8 nok er det beste valget til DX-format kamera. For å ta gode nordlysbilder er det viktig med så kort lukkertid som mulig for å fryse bevegelsene og dermed bevare strukturen i nordlyset. Og da betyr det mye om du bruker blender 2,8 eller 4. Eksponeringen blir da henholdsvis for eksempel 10 eller 20 sekunder, og det kan utgjøre stor forskjell på hvor bra nordlyset ser ut.

Jeg har ikke prøvd det objektivet selv, men har sett nordlysbilder tatt med det, og de ser meget bra ut. Selv bruker jeg Nikkor 14-24mm/2,8 på FX-format kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette bildet har eg brukt ISO 6400, 17mm (DX), f/2.8 og 1/2s eksponeringstid (eg var på båt i fart, så stativ ville vera ubrukeleg). Med stativ på fast underlag ville eg redusert ISO-verdien nokre hakk og brukt litt lenger lukkertid.

 

post-2690-0-14127700-1384437535_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse. Har så langt bare styrt lukketiden på det kameraet jeg har. Men tror at det brukes høyere iso jo mindre lys kanskje

 

Fant denne tråden her http://www.fjellforum.no/topic/12562-bilder-i-m%C3%B8rke/?hl=nattbilder#entry99899 . Se spesielt bildene til jhs som ble veldig bra.

 

Også hvis man søker på "hvordan ta bra nattbilder" på google ol så finner man en del tips http://www.teknofil.no/artikler/slik_tar_du_bedre_nattbilder/84554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette bildet har eg brukt ISO 6400, 17mm (DX), f/2.8 og 1/2s eksponeringstid (eg var på båt i fart, så stativ ville vera ubrukeleg). Med stativ på fast underlag ville eg redusert ISO-verdien nokre hakk og brukt litt lenger lukkertid.

 

attachicon.gifIttoqqortoormiit.jpg

 

Ikke verst til å være tatt uten stativ :smile:

Hvis man har stativ og er på landjorda, er det greit å prøve å holde seg under 15 sek lukkertid. Men hvis nordlyset beveger seg hurtig på himmelen bør man komme seg ned til ca 5 sek. for å fryse bevegelsene så bra som mulig. Så lyssterkt objektiv som mulig på full åpning, ISO mellom 800 og 3200, og selvsagt opptak i råformat.

Dette er tatt med 5 sekunders lukkertid, og nordlyset beveget seg nokså hurtig her, men jeg har sett det mye raskere.

 

post-8333-0-54705700-1384440521_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst til å være tatt uten stativ :smile:

Hvis man har stativ og er på landjorda, er det greit å prøve å holde seg under 15 sek lukkertid. Men hvis nordlyset beveger seg hurtig på himmelen bør man komme seg ned til ca 5 sek. for å fryse bevegelsene så bra som mulig. Så lyssterkt objektiv som mulig på full åpning, ISO mellom 800 og 3200, og selvsagt opptak i råformat.

Dette er tatt med 5 sekunders lukkertid, og nordlyset beveget seg nokså hurtig her, men jeg har sett det mye raskere.

 

attachicon.gifs_1201_4987_fjellforurm.jpg

Hei Bjørn J.  Alvorlig flott bilde!  Hadde det ikke vært for "vannmerket" måtte jeg ha kløpet meg selv i armen  :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.