Gå til innhold
  • Bli medlem

Smale fjellski - erfaringer?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Jeg takker for alle tilbakemeldingene som har kommet! Mye erfaring her :) Det endte med et par Fischer E99, mye fordi de var priset veldig hyggelig (1400 kroner), og også etter en liten prat med kompetent personale på Oslo Sportslager. Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd! Det kommer til å bli flere turer på dem nå til vinteren. Så ender det nok med et par Fischer BC Country (uten stålkanter) om det kommer en hund i huset i fremtiden. De har jeg jo ofte sett til litt over tusenlappen med binding utenom sesong.

Det der blir bra! Madshus lager en kortfell hvor hårene bare sitter på midten, altså midt under skia. Den er veldig smart.

http://www.oslosportslager.no/produkt/intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der blir bra! Madshus lager en kortfell hvor hårene bare sitter på midten, altså midt under skia. Den er veldig smart.

http://www.oslosportslager.no/produkt/intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

Disse er sikkert å foretrekker over de opprinnelige kortfeller (fra Montana?) som har en metal bøyle som skal festes med reim foran smøresonen. Slike har jeg hatt før og de fungerer ikke godt. Jeg har nå integrerte kortfeller som jeg er veldig glad i, men denne Madshus-varianten ser også brukbar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg har planer om å teste ut disse Intelligrip fellene fra Madshus til vinteren... Kan komme med noen tilbakemeldinger litt ut i sesongen på hvordan de fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fungerer heilt greit. I motsetning til Åsnes sine kortfeller, passar dei på alle ski. Men ettersom dei er festa til tuppen, er det ulike feller for ulike skilengder (for at fellen skal skal vera på riktig plass i forhold til festesona). No leverer Åsnes korte mohairfeller. Då eg kjøpte mine Åsnes-kotfeller, var desse bare å få i nylon, og det er ikkje eit godt utgangspunkt for gli. Eg hadde like god gli på dei lange mohairfellene mine, som på dei korte Åsnes-nylonfellene. Madshusfellene har langt betre gli enn alle andre eg har prøvd. Eg har alltid meint at fellene bør vera smalast mogleg for å øydelegge minst mogleg gli, ettersom feste er godt nok for bratte bakkar uansett. Madshusfellene er derimot bare å få i ei breidde (såvidt eg veit). I bratte bakkar, hardt underlag og litt stive ski, kan desse verte i snauaste laget med tanke på feste. Så desse kunne med fordel vore litt breiare. På klissvått vårføre i småkupert terreng, er desse korte mohairfellene suverene. Til slikt føre er fellene breie nok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.