Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Dovrefjell


Stein

Anbefalte innlegg

Har lørdag til disposisjon og i den anledning kunne jeg tenkt meg en topp eller to i ett fjellområde jeg aldri før har besøkt.

Jeg samler litt på 2000 meters topper og kunne tenkt meg en litt grei topp for å få oversikt over området. Har noen turforslag tar jeg gjerne i mot disse.

Som sagt har jeg bare en dag ledig i denne omgang.

En annen ting jeg lurer litt på er veien inn til Snøheim. Er den fortsatt der ?(har lest ett sted at den skal fjernes) Og i såfall er det fortsatt forsvarsvirksomhet der oppe slik at en må ha en form for kjøretillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En annen ting jeg lurer litt på er veien inn til Snøheim. Er den fortsatt der ?(har lest ett sted at den skal fjernes) Og i såfall er det fortsatt forsvarsvirksomhet der oppe slik at en må ha en form for kjøretillatelse?

Jeg har ikke hørt noe om at den er borte enda. Du får kjørt inn til Snøheim, men det er bom ute ved Hjerkinn. Kort til bommen får du kjøpt oppe på militærleiren på Hjerkinn. Der er det ei lita like hvor det sitter en og bl.a. selger kort. Det var iallfall slik sist jeg var der.

Ring og hør på Hjerkinn skytefelt tlf. 61 24 25 00. De kan sikkert svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til Snøheim var der 2. juli i år ihvertfall. Det er imidlertid slutt på å hente kort hos vakta der. Nå er det en bom hvor du putter på 30 kroner, og så er det bare å kjøre innover.

Jeg vil også foreslå vesttoppen på Snøhetta som beste oversiktstopp. Den er enkel å bestige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til Snøheim var der 2. juli i år ihvertfall. Det er imidlertid slutt på å hente kort hos vakta der. Nå er det en bom hvor du putter på 30 kroner, og så er det bare å kjøre innover.

Okey, takk for rettelse :?

Enig i at vesttoppen er en bra topp. har bare vært på hovedtoppen selv, men alle sier at Vesttoppen er finere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på Vesttoppen selv, men den står på programmet.

Var 2 ganger på hovedtoppen i fjor og her er noen bilder fra en tur på midttoppen og hovedtoppen rundt om nordsiden 17.07.2004: http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_1.html

Det er mye enklere å gå til hovedtoppen direkte fra Snøheim og så ta en tur over på midttoppen enn den veien jeg gikk. Er været fint er dette en kjempeflott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til Snøhetta er toppen med det vakre navnet Storstygge Svanåtind. Snøhetta har jo "alle" vært på, så hvorfor ikke gå på et uvanlig fjell ? En grei tur er det, men regn med 6-7 timer på turen, mot 4 timer på Snøhetta. Jeg var der 5. august i år, og kjørte forbi 30-kronersbommen. Intet tegn på snarlig stenging da. Noen kilometer før Snøheim parkerte jeg bilen og syklet låst vei 7- 8 kilometer innover Svanådalen og litt forbi Maribu. Noe lenger vandring er det fra Snøheim, men Snøheim er likevel raskeste adkomst om du ikke har med sykkel. Muligens kan man få lånt nøkkel til veien innover Svanådalen hos forsvaret på Hjerkinn, jeg så flere biler innover som så ut som turistbiler. Storstygge Svanåtinden er nesthøyeste fjell på Dovre etter Snøhetta, men er langt mindre besøkt. Den er kommunetopp i Lesja kommune. En noe bratt egg må forseres det siste stykket, men den er overkommelig for vanlige fjellfolk, selv om det ikke ser slik ut på avstand. Det er hverken klatring eller utsatte partier, men hendene må tas i bruk et par steder.

Det ligger flere turrapporter inne på www.wwv.no , gå inn på kommunetopper Oppland og se hva du finner på Lesja kommune. Snøhetta ligger det også masse rapporter på der, men opp dit er det jo bare å følge køen.

post-480-133474397393_thumb.jpg

post-480-133474397415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det masse flotte forslag. Tror nok valget står mellom Snøhetta (stortoppen) med en avstikker bortom Midtre eller Vesttoppen. Har lang kjørevei og med dama på slep tror jeg det må bli en kortere variant.

Hva med tidsbruk tur/retur Vesttoppen kontra stortoppen? Det virker jo ut i fra beliggenhet og hva som skrives, som om Vesttoppen er en flottere tur og en finere topp og orientere seg fra.

Uansett gleder jeg meg til helga. Måtte det bare bli oppholdsvær :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gjøre som jeg gjorde, etter hoved- og midttoppen + Hettpiggen gikk jeg ned igjen og avsluttet med vesttoppen :D Jeg tok meg god tid, spesielt på Hettpiggen, og brukte litt over 10 timer til-fra parkering 1km nedenfor Snøheim.

Hvor utsikten er bedre, kan diskuteres. Vesttoppen er i alle fall fri for inngrep + det går langt færre på tur dit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikring jeg... På en diskusjon i fjor var ble ei litt utsatt klyverute diskutert. På Bergtatt har jeg lest Kims turbeskrivelse en gang, der han også skriver om denne klyveruta. Men en bør være godt fjellvant ja, jeg stusset på den (om jeg var på rett plass) og tok heller klatreruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikring jeg... På en diskusjon i fjor var ble ei litt utsatt klyverute diskutert. På Bergtatt har jeg lest Kims turbeskrivelse en gang, der han også skriver om denne klyveruta. Men en bør være godt fjellvant ja, jeg stusset på den (om jeg var på rett plass) og tok heller klatreruta.

Denne utsatte klyveruta ble diskutert her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2114

Og bildet ditt Svein med inntegning av ruta finnes i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Snøhetta sist fredag. Husk 30 kroner til Bommen. Vi hadde også planer Midttoppen men minusgrader, kuling, sludd og skodde gjorde at vi snudde på Stortoppen. Se under "Siste 10" på www.rogafjell.net. En erfaring rikere ble vi også, batteriet til det digitale fotoapparatet ble tømt etter 6-7 bilder p.g.a. kulden. Neste gang har vi apparatet på innsiden av jakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også planer Midttoppen men minusgrader, kuling, sludd og skodde gjorde at vi snudde på Stortoppen. Se under "Siste 10" på www.rogafjell.net. En erfaring rikere ble vi også, batteriet til det digitale fotoapparatet ble tømt etter 6-7 bilder p.g.a. kulden. Neste gang har vi apparatet på innsiden av jakken!

Ja, er det ikke deilig med skikkelig norsk sommer Sola!? :)

Og dagen før satt kanskje folk der oppe i shorts... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hørt at det pga reinsdyrjaktstart lørdag er begrensninger på kjøring inn til Snøheim fra lørdag.

Kjenner ikke detaljene, men tror at innkjøring må skje før 8:00 på morgenen, og utkjøring mellom 16:00 og et elle annet tidspunkt.

Forøvrig har Oppdal Fjellturgruppe tur til Store Svånåtind på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I forbindelse med reinsdyrjakta (20/8 til 10/9) er veien til Snøheim åpen for ferdsel i tiden 1900-0800 og 1500-1600 (Forbehold om endringer). Utenom disse tidene er all motorisert ferdsel forbudt.

MVH

Rune

Reinsdyrjeger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte stortoppen på en fantastisk godværsdag søndag. Siden jeg ikke har vært på vesttoppen skal jeg ikke uttale meg om sikten fra den.

Imidlertid stakk jeg en tur bortom midttoppen (dette var jo den morsomste delen av turen). Herfra var utsikten meget god bort til de fleste andre Dovre toppene.

Hadde fryktelig lyst til å gå videre bort til neste topp, V-1. Etter å ha lest litt her og der om traversen bort til denne, lot jeg det være. Nå har jeg ikke noe klatreerfaring, men dette så da temmelig greit ut under gode, tørre forhold. Hvis ryggen rett i mot er den enkleste ruta, så var det kanskje ett lite punkt litt over halvveis som så litt dristig ut. Men det så ut til at dette kunne omgås ut til venstre. Noen som har erfaring med denne uten sikringsutstyr?

Kom også i prat med en kar fra Dombårs oppe på stortoppen som mente å ha informasjon om at veien inn til Snøheim skulle oprettholdes men at det var veien inn til Svånådalen som skulle "fjernes". Noen som har hørt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fryktelig lyst til å gå videre bort til neste topp, V-1. Etter å ha lest litt her og der om traversen bort til denne, lot jeg det være. Nå har jeg ikke noe klatreerfaring, men dette så da temmelig greit ut under gode, tørre forhold. Hvis ryggen rett i mot er den enkleste ruta, så var det kanskje ett lite punkt litt over halvveis som så litt dristig ut. Men det så ut til at dette kunne omgås ut til venstre. Noen som har erfaring med denne uten sikringsutstyr?

Hvis du syns det var morsomt å gå fra stortoppen til midtre, så burde du ikke prøve Hettpiggen :? Ellers er jeg enig i at Snøheim-Stortoppen ikke har så mange morsomme elementer....

Fra spøk til halvar: Ved et hjørne rett i mot går ei lita renne med gode tak. Renna er enklest å komme opp til om du holder lavt nede et stykke mot høyre, og klyver direkte opp på fast underlag. Fra toppen av renna etter som jeg har forstått er det et par utsatte tak før det igjen er enklere opp til toppen, jeg snudde på toppen av renna fordi jeg ikke så hva som var videre (utsatt). Andre ruter er vanskeligere, og ja, svaene der er fine å gå på når det er tørt og skosålene friske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns det var morsomt å gå fra stortoppen til midtre, så burde du ikke prøve Hettpiggen :?: Ellers er jeg enig i at Snøheim-Stortoppen ikke har så mange morsomme elementer....

Fra spøk til halvar: Ved et hjørne rett i mot går ei lita renne med gode tak. Renna er enklest å komme opp til om du holder lavt nede et stykke mot høyre, og klyver direkte opp på fast underlag. Fra toppen av renna etter som jeg har forstått er det et par utsatte tak før det igjen er enklere opp til toppen, jeg snudde på toppen av renna fordi jeg ikke så hva som var videre (utsatt). Andre ruter er vanskeligere, og ja, svaene der er fine å gå på når det er tørt og skosålene friske :D

Med morsomt mente jeg ikke akkurat spennende da :)

Det var bare det at etter den relativt monotone normalruta til stortoppen så var det litt forfriskende å gå "veien" bort til Midttoppen. :D

Ellers tilsier ikke din beskrivelse at min klatreerfaring er god nok akkurat. Så jeg gjorde nok ett riktig valg da kona mi befalte meg å snu :-) Det var bare det at det så forbanne greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Finnes det rapellfester på aktuelle steder langs snøhettatraversen. I såfall, er de trygge? Jeg går oftest alene. Bør man heller ta sikte på å "improvisere" rapellfester med lange slynger rundt steinblokker etc. (Blir fort dyrt hvis man ikke går tilbake samme vei og må sette dem igjen!).

Hvor mye tau og annet sikringsutstyr bør man ta med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom også i prat med en kar fra Dombårs oppe på stortoppen som mente å ha informasjon om at veien inn til Snøheim skulle opprettholdes men at det var veien inn til Svånådalen som skulle "fjernes". Noen som har hørt det samme?

Veien inn Svånådalen - og videre rundt - Ringveien, blir nok fjernet i løpet av noen år (tips: 5) med dagens politiske klima (som med unntak av FRP og en del lokale politikere er rel. tverrpolitisk). Veien til Snøheim er nok av de siste inngrepene i Hjerkinnn skytefelt som blir tilbakeført, den trengs ifbm. opprydding og blindgjengerleting. MD, både Brende og Hareide, har presisert at den skal vekk. Heller ikke DNT ønsker den fram til Snøheim om de tar over den. Men dette er lant fram - rundt 20 år tipper jeg.

Målet er som kjent å tilbakeføre skytefeltet til uberørt natur - også uten veier.

(Skal ta deg i trillebår innover når du blir gammel, Erland... :D Nå ja - da er jeg 70 , da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.