Gå til innhold
  • Bli medlem

En "flått" søndagstur - en liten rapport om en storveies dag!


Kjellis

Anbefalte innlegg

Sist søndag klarte jeg å lure med min bedre halvdel til fjells. Det var et vann jeg ikke hadde fisket i på noen år som fristet.

Dagen kom med skikkelig knallvær og sommerlige temperaturer! Etter knapt et par timers gange kom vi opp til vannet og slo oss til ved det lille naustet til grunneierlaget.

 

På turen opp til skoggrensa oppdaget vi til sammen 22 flått som vandret på oss, skuffende mye... Totalt oppdaget vi 25 stk på turen!

 

Etter å ha spist lunsj var det tid for å fiske, min bedre halvdel ville fiske fra land, mens jeg sjøsatte båten i naustet og dorget en runde rundt vannet. Ved østenden av vannet fikk jeg to fine ørreter på 4-500 gram.

 

Neste dorgerunde tok vi sammen, jeg fikk to fisker til av samme kaliber og hun mistet to, den ene like ved båten.

 

post-3450-1378919727,5921_thumb.jpgVi er oppe ved vannet.

post-3450-1378919764,6753_thumb.jpg Lunsj, storfegryte fra Real turmat

post-3450-1378919806,2384_thumb.jpgDet fiskes.

post-3450-1378919833,4825_thumb.jpgStille vann. Jeg er klar for å dorge rundt vannet.

post-3450-1378919872,0826_thumb.jpgFørste fisken om bord

post-3450-1378919907,2664_thumb.jpgJeg konstaterer at fisken er førsteklasses :)

 

Til tross for mye flått ble det en kjempefin tur i knallvær med trivsel, godt selskap og fine fisker. En dag som vil bli husket lenge! :) Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forbudt å spørre om hvilket fjell(område) vi er i, Kjellis? Så ut som en flott dag til tross for all flåtten (usj!!)

Det er slettes ikke forbudt :) Turen var i min hjemkommune Aure på Nordmøre. De fleste av mine turer er i dette området som ligger i grensetraktene mellom Nordmøre og sør-Trøndelag. Lite lysten til å oppgi navn på vannet, det har vært en ukultur med at enkelte ødelegger gode vann med garn....

 

Flåttbestanden har eksplodert det siste tiåret her omkring. Jeg har kommet frem til at flåtten ikke skal påvirke utfoldelsen av mitt friluftsliv, men jeg tar forholdsregler. Det er sjelden jeg finner flått som har bitt seg fast, oftes oppdager jeg dem vandrende på mine klær.

Det er steder i kommunen jeg ikke tar med barn på tur....

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresild anbefales, kobber med rød rygg er best synes jeg, størrelse 10-12 gram.

 

Leker litt med tanken på å prøve større sildesluk, kanskje opp mot 18 gram til fisk i halvkilos størrelse, er det kanskje noen som har erfaring med bruk av større sluker?

 

Jeg har en 24 grams sluk med noen røde streker og en lang svart stripe på ryggen. Det står Salamander på baksiden, men er ikke dette en møresild ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 24 grams sluk med noen røde streker og en lang svart stripe på ryggen. Det står Salamander på baksiden, men er ikke dette en møresild ?

Har ikke prøvd salamandersluker da de ikke selges i mitt nærområde, så jeg googlet de og de så slettes ikke dum ut :) Mener jeg har hørt om de før... Hva er din erfaring med disse?

Her er i allefall link til møresilda: http://www.elbe.no/fisk/produkter/sluker/ferskvannsfiske/15923/no

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd salamandersluker da de ikke selges i mitt nærområde, så jeg googlet de og de så slettes ikke dum ut :) Mener jeg har hørt om de før... Hva er din erfaring med disse?

Her er i allefall link til møresilda: http://www.elbe.no/fisk/produkter/sluker/ferskvannsfiske/15923/no

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Ja den møresilda var noe helt annet enn den jeg har. Skal prøves :) Den salamandersluken jeg har vet jeg ikke om finnes lenger ? Jeg arvet en ubrukt fra en bestefar, den må ha vært 30 år gammel når jeg fikk den. Skal prøve den til uka, så biter det skal jeg si ifra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den møresilda var noe helt annet enn den jeg har. Skal prøves :) Den salamandersluken jeg har vet jeg ikke om finnes lenger ? Jeg arvet en ubrukt fra en bestefar, den må ha vært 30 år gammel når jeg fikk den. Skal prøve den til uka, så biter det skal jeg si ifra !

Mener jeg har hørt godt om Salsmanderen, så den kan nok bli en positiv overraskelse :)

Morsomt å prøve å fiske med noe nytt også, det var slik jeg kom til å bruke møresilda i ferskvann første gangen også for mange år siden. Husker at folk ikke trodde den var bra, den var jo en laks-/dorgesluk for sjø og elv :)

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.