Gå til innhold
  • Bli medlem

Snelle til ferskvannfiske


stian med sekken

Anbefalte innlegg

Etter 20 år uten fiske har jeg igjen fått tilbake lysten til å fiske litt. Særlig etter en uforglemmelig tur i Femundsmarka ble jeg ikke mindre lysten på å fisketilværelsen. Nå har jeg gått til innkjøp av fiskeutstyr. Kjøpte ikke noe dyrt da dette blir litt lære å fiske.  Etter å ha lest en del om fiske og type stang og snelle er jeg veldig i tvil om jeg har kjøpt for stor snelle. 

 

Jeg har kjøpt en Berkley Phazer stang 1242093  7'-3/15 gram gr.L I snelle har jeg kjøp Shimano Alivio 2500RC med Fireline snøre 0,12 mm. 

 

Nå er spørsmålet: Er snella for stor? Burde jeg hatt en snelle på 1000 istedet? Er dette en snelle som brukers til sjøfiske? Ser her inne at de fleste går for 1000 snelle i fjellvann.

 

Jeg har tenkt å fiske i Nordmarka, fjellvann som Femundsmarka, ørretfiske etc? Dette er ikke noe stort problem da jeg fikk snetta for under 200 lappen. 400 spenn i avslag. Men nå er jeg laget slik at jeg blir fort blir opptatt av det "riktige"

 

Blir takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette burde jo de som jobber i sportsbutikker vite. Fikk hjelp i butikken til å velge alt utstyr etter å ha fortalt jeg tenker å fiske i type Nordmarka og fjellvann. Faktisk så burde jeg lest litt i dette forumet før innkjøp. Føler ofte at folk her inne har mere peiling enn mange butikkansatte. 

 

Ser ut som jeg må gå til innkjøp av enda en snelle. grrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser ut som jeg må gå til innkjøp av enda en snelle. grrrr

 

Om du har gjort et feilkjøp av slike dimensjoner er det nok ikke annet å gjøre enn legge den blant det andre utstyret og kalle den reservesnelle :-)

Må tillate meg å si at til den prisen duger den neppe i lengden i alle fall.

 

Om du bruker stanga i den tyngre enden av skalaen er snella av helt grei størrelse.

Kom deg ut og prøv utstyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen av dere dyktige med peiling kan forklare helt enkelt for oss nybegynnere om hvordan dette med snellestørrelser egentlig henger sammen?

 

Jeg har kjøpt en 1000-snelle, men aner strengt tatt ikke noe mer enn at størrelsen påvirker senekapasiteten til snellen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gjort et feilkjøp av slike dimensjoner er det nok ikke annet å gjøre enn legge den blant det andre utstyret og kalle den reservesnelle :smile:

Må tillate meg å si at til den prisen duger den neppe i lengden i alle fall.

 

Om du bruker stanga i den tyngre enden av skalaen er snella av helt grei størrelse.

Kom deg ut og prøv utstyret!

Er en snelle for 600 dårlig? Hvor mye må man gi for å få en god snelle? Jeg kjøpte bevisst ingen dyr snelle da jeg vil prøve å se om fiske er noe for meg. Dumt å bruke tusenlapper på en snelle om den blir liggende i skapet. Men nå håper jeg jo jeg vil bli bitt av fiskelivet, og vil helt sikkert gå til innkjøp av noe bedre utstyr. Jeg er i grunnet litt utstyrsfreak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at disse serienummerene følger noen fastsatt skala, men de fleste produsentene har lave nummer på de små og stigende med høyre tall.

1000-1500 sneller passer til lett/ultralett, tynne snører og lave kastevekter.

2000-3000 fungerer best til middels innlandsfiske og lett sjøfiske, typisk monofilament 0,20-0,30.

4000 og større brukes til tyngre innlandsfiske og sjøfiske.

Kjøp noen sportsfiskeblader og snakk med folk som fisker i  ditt område.

Selv om det ikke alltid virker slik er de fleste sportsfiskere både snakkesalige og hjelpsomme om du nærmer deg på riktig måte :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 2500 snella på stanga di, men ei 1000 snelle vil gi mye bedre balanse og fungere bedre til ditt fiske. Alivio er ei helt ok snelle, men går du opp ett hakk til snelle med ordinærpris på drøye 1000-lappen har du ei god snelle. Mye tilbud for tida så for 5-600 bør du få ei bra snelle som varer i mange år. Det er ellers en gylden regel at om du skal opp i prisklasse på enten snelle eller stang, så bør du velge dyrere snelle. Pass også på at du får fylt opp spolen på snella skikkelig. Er ikke spolen full, blir kasta korte. Med multisnøre lønner det seg da å fylle på mono eller rett og slett teip innerst ettersom det koster en formue å fylle hele spolen med tynn multi.

Fikk du 2500 snella anbefalt til den stanga i sportsbutikk? I så fall; klag! Du bør få bytta i så fall. Ansatte bør ha bedre kunnskap enn dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 2500 snella på stanga di, men ei 1000 snelle vil gi mye bedre balanse og fungere bedre til ditt fiske. Alivio er ei helt ok snelle, men går du opp ett hakk til snelle med ordinærpris på drøye 1000-lappen har du ei god snelle. Mye tilbud for tida så for 5-600 bør du få ei bra snelle som varer i mange år. Det er ellers en gylden regel at om du skal opp i prisklasse på enten snelle eller stang, så bør du velge dyrere snelle. Pass også på at du får fylt opp spolen på snella skikkelig. Er ikke spolen full, blir kasta korte. Med multisnøre lønner det seg da å fylle på mono eller rett og slett teip innerst ettersom det koster en formue å fylle hele spolen med tynn multi.

Fikk du 2500 snella anbefalt til den stanga i sportsbutikk? I så fall; klag! Du bør få bytta i så fall. Ansatte bør ha bedre kunnskap enn dette!

Tusen takk for svar, info og forslag. Som jeg har sagt før har folk her inne ofte mere kunnskap og erfaringer enn ansatte i butikker.  :-P Er stanga i seg selv grei til den slags fiske. Tror jeg betalte ca 700 for den. Har du forslag på en god snelle til mitt bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga bør fungere helt fint.

Aktuell snelle kan være shimano exage som du får for 499 hos skittfiske. Kjøpte en slik selv til guttungen nylig og det er mye snelle for pengene. Legger du på noen hundrelapper får du frontbremsmodellen som skal ha litt bedre brems. Jeg ville også gått litt ned i snøretykkelse. 0,10 fireline holder i massevis og gir merkbart lengre kast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga bør fungere helt fint.

Aktuell snelle kan være shimano exage som du får for 499 hos skittfiske. Kjøpte en slik selv til guttungen nylig og det er mye snelle for pengene. Legger du på noen hundrelapper får du frontbremsmodellen som skal ha litt bedre brems. Jeg ville også gått litt ned i snøretykkelse. 0,10 fireline holder i massevis og gir merkbart lengre kast.

  Tenker du på denne? Shimano Exage 1000 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Svaret er enkelt, Shimano ;) Dette er dog min personlige mening etter å ha prøvd mye forskjellig. Velger og slenge meg på Shimano Exage 1000. Her får du perfekt forhold med tanke på pris/ytelse. Selv bruker jeg Shimano Aspire 1500RA som er den råeste snella med bakbrems jeg har prøvd(fikk den til gi bort pris) Selv har jeg aldri likt 1000 sneller, men til din stang vil det være det "mest rette" Og vi er alle forskjellige. Du får kanskje ikke mer fisk med dyrere utstyr, men det blir desto artigere å fiske. Pluss at den dagen det smeller vil du ikke ha en lugge brems fra hel...e! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.