Gå til innhold
  • Bli medlem

Surtningsue-travers 04.08.2005 - Fra himmel til helvete


eaa

Anbefalte innlegg

For meg ser det overkommelig ut å gå i bratt ur fra Blackwellbue opp til botnen sør for ryggen og derfra komme seg opp på ryggen litt vest for Austre. Men bilder kan som kjent lyve. Hvordan så det ut fra ryggen og ned til botnen?

Til din info Alek, her kommer ytterligere noen bilder, av sørflanken på Austre. Et tatt over botnen du nevner mot Austre, et som viser snørenna mot sør som Morten og Nils nevner, og et tatt ned fra Austryggen fra mellom PF12 og Austre. Håper bildene ikke ljuger for mye da! De er en smule større enn vanlig, for litt nærmere betrakting.

post-51-133474397365_thumb.jpg

post-51-133474397376_thumb.jpg

post-51-133474397438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:) Jeg og en arbeidskollega hadde også en topptur opp på denne flotte surtnigshui 2368m.Her et flott bilde tatt 2003,vi skippa middag pga av flott vær oppover, det var egentlig spådd røskevær.Vi fikk noen kraftige regnskyll,men måtte bare opp :roll: Og det var turen værdt det er helt klart.

post-212-133474397571_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Rister liv i denne igjen. Imponerende runde!

Vurderer å gå fra Russvassbue og nærme meg Surtningsbreen og det "bakre Surtningsuene" neste helg. Har jeg fortsatt det riktig at dere gikk

topp 2222- hump 2122- topp 2091- topp 2035 uten å sikre på breen? Tror dere det er behov for å sikre eggen ut fra topp 2091 til topp 2078 på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg fortsatt det riktig at dere gikk

topp 2222- hump 2122- topp 2091- topp 2035 uten å sikre på breen? Tror dere det er behov for å sikre eggen ut fra topp 2091 til topp 2078 på denne tiden av året?

Kan bekrefte det Mayhassen skriver her Busken. Vi har også tuslet opp til 2222 fra 2091 og 2122 på sommerstid uten å frykte sprekker på det strekket. Den breen er en toppbre for å regne, og ligger temmelig i ro akkurat der oppe. Så noen stor risiko for å falle ned i en dyp og sulten sprekk løper du ikke der Busken.

Eggen ut til 2078 bør du greie uten sikring. Fryktelig skarp er ikke den eggen, men morsom er den, og omgåelse i sørsiden er mulig det også. Er noen herrens år siden jeg gikk der, så noen detaljer kan jeg ha lagt til side… 8)

Kim har en turrapport liggende på sin hjemmeside fra en skitur til disse toppene:

http://www.bergtatt.net/turer/omr2/20000429_surtningssuer/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg fortsatt det riktig at dere gikk

topp 2222- hump 2122- topp 2091- topp 2035 uten å sikre på breen? Tror dere det er behov for å sikre eggen ut fra topp 2091 til topp 2078 på denne tiden av året?

Vi gikk i taulag ned bratteste delen av breen (de første 400 m) ned fra nordryggen på Store/2368 i retning 2222.

Og vi gikk i taulag over breen fra nordryggen på Nestaustre/2035 tilbake mot Mitdre/2251.

Thats it.

Hadde nok greit klart oss uten også, for sprekkene var temmelig synlige da.

Men nå om dagen er jo breen mere snødekt, så evt. sprekker synes jo mindre.

Til gjengjeld er snølaget/bruene mye sterkere, så unngår man åpenbare mistenkeligheter, tør det vel gå greit uten tau også på disse strekningene.

Resten er uansett safe, og med ski er det plankekjøring (ihvertfall m/ treski!).

Ryggen fra 2091 ut til PF12/2070 og Austre/2078 er som Mayhassen og Nils sier kvass på nordsida, men man kan greit vike ned i sør om nødvendig.

Luftigste punkt er opp vestsida på PF12/2070, men hvis ikke totalt nediset og glatt, bør også denne være grei selv nå.

Tau trenger dere ikke ut dit noe sted.

God tur!

Vis ser fram til rapporten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.