Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø på toppene


Torgeir

Anbefalte innlegg

Espen, jeg var i Trondheim i går. Skulle tatt en kaffe vøtt :)

eaa:

Poenget mitt er altså at årstidenes lengde, ikke deres eksistens som sådanne. Jeg misliker sterkt når månden august leker vintermåned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ingen nysnø å sjå på Falketind og Urdanostind i går, 9. august. Den har i såfall tint bort frå vestsida iallfall. Ikkje rart med varmen som var i går, då eg hadde meg ein tur frå Vik, over Seimsfjellet og gjennom Vangsnesmarki til Vangsnes, meir skogstur enn fjelltur. Utsynet mot Jotunheimen kom fram frå høgda vest for stølen Kallbakk som høyrer til Vangsnes. Derifrå var det óg flott utsyn mot Balestrandsfjelli, Jostefonni, Melsnipi, Staven og Myrdalsbreen (Leikanger). Frå Vangsnesmarki heva Rambera seg (1623 m.o.h.) seg stor og stolt. Der plar den første snøen visa seg før slutten av august, men i går var det berre gammal snø der, og små brefenn. I går var det nok minst +25°C i Vangsnesmarki og svetten sila. Ingen fare for snø i fjellet der då, men den kjem tidsnok. Eg hugsar ein gong eg var i Innerdalen på Nordmøre for 10 år sidan, og det var august. Skinande og vakker nysnø låg som eit flott dryss på Innerdalstårnet, Skardfjell, Trolla, og andre storheiter der inne i norges vakraste dal.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Jeg har fått en jobb hvor det blir en del reiser rundt i Norge. Skriver artikler, så det var det jeg drev med. Men jeg hadde relativt god tid før flyet tilbake gikk.

PS: Nå drar jeg på fjellet for første gang siden påske. Halleluja!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til minst 1 topptur i Jotunheimen hver måneden. Med disse snøvarsler frister det derimot med minst 1 skibestigning hver måned. Siste 2000m pr. ski (d.v.s. på snø og ikke breer) var Langskavlstind 8. juli.

Det er ikke akkurat meldt varmt og nedbørsfattig vær fremover. Er det noen som har forslag til hvilke(n) 2000m som kan besøkes med ski denne måneden? Jeg har nok av gamle ski som kan herpes :shock:

Forresten, Kjeldhøi er for enkelt og breer teller uansett ikke. Det må være på snø eller snøfonner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen,

Jeg har fått en jobb hvor det blir en del reiser rundt i Norge. Skriver artikler, så det var det jeg drev med. Men jeg hadde relativt god tid før flyet tilbake gikk.

PS: Nå drar jeg på fjellet for første gang siden påske. Halleluja!!!

Det blir sikkert digg. Blir ikke fjellet på meg før neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til minst 1 topptur i Jotunheimen hver måneden. Med disse snøvarsler frister det derimot med minst 1 skibestigning hver måned. Siste 2000m pr. ski (d.v.s. på snø og ikke breer) var Langskavlstind 8. juli.

Det er ikke akkurat meldt varmt og nedbørsfattig vær fremover. Er det noen som har forslag til hvilke(n) 2000m som kan besøkes med ski denne måneden? Jeg har nok av gamle ski som kan herpes :roll:

Forresten, Kjeldhøi er for enkelt og breer teller uansett ikke. Det må være på snø eller snøfonner.

Kommer ikke på noen 2000 meter i farten, men her er noen forslag til augustskiturer:

1) Breidkvamnosi (1822) v/ Tyin. (Noe bæring)

2) Alnestinden (1665) v/ Trollstigen (Minimalt m/ bæring)

Se forøvrig https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3428

3) Mardalsbotn/Sandgrovbotn mellom Romsdalen og Eikesdalen. Anleggsvei fra Brude rett vest for Bjorli. (Noe bæring, Midthøin er antagelig beste alternativ)

Se forøvrig https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1863

Litt lang kjøring fra Oslo kanskje, men 2) og 3) kan jo kombineres. Dessuten er det masse flotte toppturer ellers i området.

Hvorfor teller ikke breer ? Snøfonner kombinert m/ breer må da være en ypperlig destinasjon for skiturer :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel naturens gang slik at med mindre det er snakk om et "uår", vil vel de stedene med sammenhengende skiføre over større strekk i august pr. definisjon være bre, eller i alle fall evig sne. Om man kaller det en snøbre er så sin sak, men det vil vel være steder som aldri er snøfrie?

Breidkvamnose er deifinitivt mye bæring. De preppa løypene på Sognefjellet har nok sagt takk for seg, så hvis man vil gå på ski i augusut er det tre muligheter slik som jeg ser det:

1. Det eneste vettuge: Gå helt eller delvis på en bre.

2. Gå i sirkel på et snøfelt.

3. Bære ski fra snøfelt til snøfelt. :shock:

I begynnelsen av august var Smørstabbreen delvis ypperlig egnet for skiturer, men det tærer vel fort. Fanaråken beholdt også snøkappen sin lenge i år.

23.07 var øvre del av Styggebreen fra Juvass isfri.

Men som sagt: Det er bre alt samma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har siklet på Brekvamsnosi før i sommer men jeg regner med at det er for sent nå.

Breer blir for enkelt, dessuten har jeg sett for mange sprekker på for mange breer til å ville gutse over en tilfeldig bre uten å være i tau eller ha lokalkunnskap. Småbreer/brefonner er altid greit.

Jeg håper egentlig på et skikkelig snøfall i løpet av måneden slik at det blir verdt å bære skiene noen hundre høydemeter opp. Kanskje Loftet kunne være et alternativ etter et snøfall? Burde fortsatt være noen fonner ovenfor vesle Loftet.

Må vel bli en tur til Sunnmøre snart. Jeg har inntrykk av av værvinduene er kortere der enn på Østlandet, så vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Langeskavlen, der du var Erik, må vel være et av de bedre stedene for trygg sommerskiløping. Supert å ha med langrennskiene opp der det meste av sommerhalvåret :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utnyttet også godværet på tirsdag!

tok sjansen på å stole på værvarselet, og installerte meg i en "basecamp" i lundedalen, omtrent midt på stien mellom skjåk og trulsbu (vi er altså i breheimen")

mandag kveld,,,

kl 11 tirsdag var eg på vei ned igjen fra nysnøen på store hestbrepiggen, min første over 2000 på norsk jord/stein/ur! var hgeldig med åpninga i skydekket ja,,,

for øvrig en helt grei topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem Middyr på Haukeli nå, dere Jotunofile! Søre Tinden i Røldal byr og på over 500 høydemeter nydelig skikjøring enda. Anmarsj på sistnevnte er tilnærmet lik null. Og Morten, kall det gjerne uår, men du mener vel "Gull-år"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig årviss, men absolutt best på lenge i år. Forrige gang den var like bra var 2000, da hadde vi kongetur 26 august, 100 m å gå til snø fra dammen på Nedre Sandvatn. Så Søre Tinden fra Svånuten i Bykle forrige uke, ser fantastisk ut der nå. Stavsnuten er nok fortsatt ok, selv om det begynner å bli langt til snøen fra Middyr. Skal opp og se på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.