Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av tarp


ost

Anbefalte innlegg

Jeg har en tarp fra Helsport på 3X4 meter (http://www.helsport.no/no/produkter/FJELLUTSTYR/Fjellutstyr_produkter/Tarp).

 

Den har vært en tur hos Helsport for påsying av flere bardunfester, slik at det nå er 16 hull for barduner jevnt rundt hele, mot 8 originalt. Dumme meg likevel, som ikke fikk lagt på to forsterkninger langs etter midtsømmen i tillegg, så dette ønsker jeg å prøve å gjøre selv. Tanken er å ha bardunfester ved meter 1 og 3 midt etter tarpen. Dette for å bruke tarpen som en form for lavvo, eller etter denne modellen: http://www.youtube.com/watch?v=yMAtpWQdVbY

 

Jeg ser for meg at 10x10 cm med forsterkning på innsiden og et bardunfeste/løkke på utsiden må fungere.

 

Er det noens om vet hvor man får tak i teltduk i metervare? En ny tarp koster ikke mer enn 600,-, så jeg er ikke villig til å betale alt for mye for stoffet. I tillegg er jeg nysjerrig på hva slags tråd som benyttes på teltduk, hvis noen  kjenner til dette.

 

I tillegg brukte jeg tarpen som presenning for ett tilhengerlass, og fikk et par flenger på 10 cm + i samme slengen. Når jeg søker på nett etter reparasjonssett til Helpsort får jeg bare henvisning til innsending til Helsport, ikke noe sted jeg kan kjøpe teltduk løst. Er det noen som vet hvor man kan få tak i reparasjonssett løst og ikke sammen med et nytt telt?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Litt usikker på om jeg svarer på det du spørr om, men uansett: Jeg fikser både telt, fjellduk, tarp, gore tex, kiter, dunbekledning og soveposer med samme produkt. Spinnakertape. Rip-stop nylon, med lim på den ene siden. Brukes originalt til å fikse seil på seilebåter, men fungerer utmerket til andre ting. Fåes i samme bredde som vanlig duck-tape (2,5 cm?) og på en rull er det 4-5 meter. Koster ca 90 kr pr rull på båtforetninger. Den kan festes rett på stoffet, men jeg pleier å ta varmt vann på en flaske og rulle flasken over reperasjonen for å få den til å sitte ekstra godt.   http://www.seilspesialisten.no/products/spinnakertape-hvit Jeg har selv brukt det til å lage forsterkninger i festepunkter på en tarp, samt på meterlange flenger på kiter. Kan være lurt å lime spinnakertape på begge sider av skaden. 

 

 

Mvh

Trygve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke dum. Hvordan er holdbarheten på en slik tape mot f.eks. gaffa eller duct tape? Er det samme type?. Nevnte tapeprodukter hadde jeg ikke tenkt å bruke da de er forholdsvis stive og jeg er på jakt etter noe som fortsatt vil la seg forme som en teltduk. Hvordan er spinnakertapen på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tapen først hefter bra mot underlaget og du har klippet alle hjørner runde, sitter den tilnærmet ubegrenset. Har tapet kiter og klær der den har sittet på i årevis, uten å vise tegn til at den skal løsne, altså den sitter på den dag i dag. MEN, på enkelte silikoniserte superglatte stoff, sliter den  med å feste seg. Så den kan gå begge veier. Har hatt problemer med det på telt bla. Så det kan være en ide å sy rundt kanten viss den brukes på kritiske ting. Om du bruker sytråd som utvider seg når den blir våt, blir det tettere. Spinnakertapen er litt mykere enn ducktape, men gjerne ørlite tykkere enn teltduk, sikkert pga limflaten. Du kan jo alltids kjøpe en rull å teste litt ut, om den ikke funker til det du hadde tenkt til, er det alltid greit å ha liggende til å lappe på andre ting :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den ide'en med å bruke Tarpen slik. Eneste minuset slik jeg ser det er å finne et sted i fjellet/skogen osv som er slett nok. Er også veldig avhengig av å få ned alle pluggene godt osv.

Skal ta å lage en slik patent på min helsporttarp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forresten kjøpt Jerven-stoff som metervare, dyrt til tarp, men du kan lage en egen super-Fjellduk av det :-) Eller verdens tøffeste bord-duk, til hytta. I Norsk stein-kamuflasje naturligvis. Med en slik duk bør en sikkert helst servere selvskutt/plukket mat :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den ide'en med å bruke Tarpen slik. Eneste minuset slik jeg ser det er å finne et sted i fjellet/skogen osv som er slett nok. Er også veldig avhengig av å få ned alle pluggene godt osv.

Skal ta å lage en slik patent på min helsporttarp også. 

 

Friluftsguruen Ray Jardine (ikke la deg lure av en rotete hjemmeside, denne karen har noen netter ute), har påpekt at en stor fordel med presenning/tarp er at du ikke er avhengig av en slett plass for å sette det opp, slik som med et telt. Når målet er en plass å ligge på og tak over hodet, er det ikke nødvendigvis så farlig om du ha med en busk under tarpen.

 

Dette er jo litt varierende med hvor mange personer som skal få plass på en gang, flere personer krever mere plant underlag.

 

Et alternativt oppsett er (etter inspirasjon fra MLD Trailstar og lignende produkter) å feste en kort bardun (5-30 cm kanskje) i hvert barduneringspunkt lags kanten. Dette medfører at du kan løfte nederste del av tarpen opp fra bakken og på den måten skape nok gjennomtrekk til å motvirke mye av kondensproblematikken som ellers ofte oppstår ved endukere. Da kan du også få løftet kanten opp slik at du ikke er avhengig av et plant underlag for å beskytte duken.

 

Jeg skal se etter spinnakertape, alternativt selvklebende nylonlapper.

 

Hvis spinnakertapen er sterk nok ser jeg for meg at jeg kan benytte denne for å lage et barduneringspunkt oppe på flaten også. Et stoffbånd eller bred tråd som sys fast med en liten løkke på, og så tape på tvers av båndlenden for å sikre det. Mest som en H der midtstreken er barduneringspuntket og "stolpene" er tape. Ikke så lett å forklare, men jeg skal se på det og komme med bilder når jeg har en løsning klar. Vil ta tid, men må vel klare å gjøre noe slik i løpet av høsten... :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget fester på denne måten. Du ser det ikke på bildet, men spinnakerbiten er dobbelt så stor som du ser, den har et snitt på midten der stroppen kommer ut. Så det er like mye tape på baksiden. Da ligger stroppen utenpå tarpduken, med spinnakertape utenpå på begge sider. Det er nok en sterkere løsning enn å bruke to biter.   :smile:

 

hmm. prøvde å legge ved et bilde her, men gikk dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg gjort del 1 av modifiseringen, dvs jeg har lappet et hull, forsterket duk for plassering av stokk/stav fra undersiden og prøvd å sette på et bardunfeste på duken. Alt er versjon 1.0, godt hjulpet av flinke barnehender.

 

Jeg fikk ikke tak i spinnakerteip, men da det ble sagt at det ble brukt på kiter, tok jeg en tur på nærmeste kitebutikk og kjøpte denne tapen.

 

post-8364-0-50434500-1376685749_thumb.jp

 

Tanken var at jeg langsetter ryggen på tarpen (som er 3x4 meter, så ryggen er langsetter 4-meteren, midt på 3-meteren, går en søm der også) skulle forsterke duken en meter inn fra den ene enden, og lage et bardunfeste en meter inn fra den andre siden.

 

Forsterkningen gjorde jeg som et 20x20 cm kryss på begge sider. Villige barnehender skulle holde duken stram for meg:

 

post-8364-0-75555300-1376685946_thumb.jp

 

Var litt for sent å reagere etter at lappene var klistret på, så noe krøller ble det.

 

post-8364-0-82241100-1376686016_thumb.jp

 

For nytt bardunfeste tok jeg enden av en bardun og lagde to like lange stumper. Så klippet jeg hull midt på en teipbit.

 

post-8364-0-02430800-1376686134_thumb.jp

 

Tredde trådene igjennom

 

post-8364-0-31482300-1376686176_thumb.jp

 

og klistret i vei

 

post-8364-0-06051900-1376686209_thumb.jp

 

Satte på ekstra med teip for å forsterke festet:

 

post-8364-0-95957400-1376686254_thumb.jp

 

og satte på bardunen

 

post-8364-0-56658600-1376686288_thumb.jp

 

Ble det pent? Ikke særlig, om jeg må si det selv. Har heller ikke fått prøvd det ut, det kommer i del to ;)

 

Om dette er den mest fornuftige måten å sette på et nytt bardunfeste vet jeg ikke, men jeg prøver nå slik. Her har jeg bare teipet og ikke sydd noe i det hele tatt. Kanskje det ikke holder, men det gjenstår å se. Forsterkning av duken for å tåle mer bør i hvert fall duge. Del to blir først når jeg har prøvd det ut, så får vi se om det er mye breking og lite sau, eller om det duger i det virkelige livet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig spinnakertape du har fått tak i.

Denne holder veldig bra, men når du har satt det nye festet utenpå stoffet så er det bare det limet som har kontakt med stoffet i tarpen som holder. Uansett hvor mye tape du legget på så blir det ikke sterkere enn det svakeste punktet og her er nok det limet mot stoffet eller hvis løkka blir våt så kan fuktigheten trekke ned gjennom snora og du mister noe av heften mot tapen. Da kan det være fare for at du trekker ut løkka mens tapen sitter igjen.. 

Hvis du hadde laget et hull gjennom stoffet, stukket løkkene gjennom og tapet på begge sider så hadde du nok fått en litt sterkere løkke.

Det er også viktig å unngå rette hjørner på tapen. Disse har en lei tendens til å begynne å løsne. Runde fine avslutninger er best.

Men for all del, du får prøve å se. Under normale forhold så er det nok sterkt nok i masse vis.

 

Når du reparerer hull så kan det være lurt, spesielt i områder hvor du kan få ekstra belastning, å først legge en bit med tape over hullet. Så lager du en ny bit, samme formen, men ca. 10 mm større i alle retninger og legger denne rett over den første. Da får du dobbel tykkelse / styrke på tapen og enda større limflate mot stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs du har helt sikkert rett i at jeg skulle lagt løkka gjennom teltstoffet, alternativt skulle jeg har sydd snoren fast i teltduken. Nå er dette versjon 1.0, så får jeg heller gjøre det på en annen måte neste gang hvis dette skulle vise seg å ikke fungere. Du har jo noen vinternetter ute fra før av, så det kan være dine antagelser om vann i tråden vil slå til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Som trådstarter har jeg lite oppdateringer. Den gjeldende tarpen ligger i skuffen (jeg sliter med å kaste/gi bort ting), bardunfestene røk og spinnakertapen var ikke av beste sort. Har siden redusert størrelsen på tarpene jeg bruker, mest fordi jeg er alene på tur eller har gått over til andre tarpformer. Da særlig til hengekøyebruk der jeg bruker spesialsydde tarper til det formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.