Gå til innhold
  • Bli medlem

Wiglo LT4


Martin Langholmen

Anbefalte innlegg

Apropos ikke noe, men snublet over dette tilbudet på Sportshuset på Lørenskog idag...

 

Var innom Sporthuset og de har kun en 6-10 manns inne som tidligere nevnt.

 

Fikk bestilt en rød Wiglo fra Outnorth, regner med den er i hus om en ukes tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@GeezerB Om LT4 blir i minste laget kan du vurdere storebror. Den er fra 6-10 pers så bør være mer en god nok plass der. Listepris er ca 1000,- mer en LT4. Minuset er vekta som går fra ca 6kg. til ca 12kg! 

Om du går for denne løsningen så husk at for store Wiglo selges ytter-/inner-duk separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset om Wiglo. Kikket på denne i butikken, men bare størrelsen på bagen som teltet kom i var nok til å skremme meg fra et evt. kjøp :-) Sikkert kjempepraktisk telt dog, i hvert fall hvis man ikke har behov for å bære det med seg særlig langt.

 

Jeg skylder vel kanskje å opplyse om at jeg for en ukes tid siden gikk til innkjøp av Wiglo LT4. Med sine 6.1 kilo er jo også det tungt nok, men skal man ha plass til 5 stykker så tror jeg ikke ekstra vekt er noe man slipper unna (med mindre man puster penger). Så langt har teltet vært luftet ved et par anledninger; første gang forrige helg sammen med eldstesønnen på 13 og dattera på 11 på en liten dagstur i Bymarka. Dette var første gang vi satte det opp, men det gikk jo veldig greit i grunnen. Regnet, snødde(!) og blåste, så det gikk litt trått med kalde fingre, men teltet kom da opp ganske kjapt. Deretter var det koking av pølser og kaffe på nyinnkjøpt Primus OmniFuel.

 

Andre gangen var nå i natt. Eldstesønnen og jeg var nok en gang ute i Bymarka, gikk inn til Kvistingen (er det vel vannet heter) i går og lå over til i dag. 2 stykker i et slikt telt blir jo veldig luksus hva plass angår, så vi kunne jo hive rundt oss med sekker og innhold :-)

 

Har altså ikke fått testet teltet med alle 5 i enda, så vet enda ikke helt sikkert om dette går. De tankene jeg gjorde meg i går/dag er at det nok skal bli trangt, og at alt av bagasje må settes ut i fortelt (men akkurat det hadde jeg jo allerede forutsatt), og kanskje blir det såpass trangt at det i grunnen ikke går, men samtidig syntes jeg at innerteltet kanskje ikke var strekt ut i den grad det hadde potensiale for. En videre inspeksjon når vi tok ned teltet i morges avslørte at de hempene som vi hadde satt pluggene i da vi satte opp teltet kun var festet til ytterteltet: det var egne hemper til innerteltet (dette er jo i grunnen logisk, men jeg hadde rett og slett ikke tenkt over at det skulle brukes plugger på innerteltet i det hele tatt :-/)

 

Så ja: det er fortsatt håp :-) Vil tro at det innerteltet vil vokse litt når vi får spent det ut skikkelig. Så langt meget fornøyd med teltet for øvrig i hvert fall. Kan evt. komme tilbake med en liten rapport når vi omsider har fått med hele familien på tur, når nå det måtte bli :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vurderer veldig sterkt dette teltet, men har noen spørsmål siden vi i utgpkt hadde tenkt på Lavvo. Kan en fyre med varmer som settes på stanga i dette teltet som i en lavvo?

 

Vekt har gjort at Lavvo er litt ute igjen for oss, akkurat nå, ja har vurdert Helsport sin Lavvo light, ekstremt lett, men er skeptisk til hvordan den fungerer i litt vind og regn som det fort blir på høsten, det er primært da vi bruker telt. Så spm nr to er om Wigloen er brukande uten innertelt, mange lavvoer brukes uten... :) Vekten blir jo da rett så bra!

 

Siden vi trenger den aspa, er allerede på tur og ser at det er bedre å ligge i ett skikkslig telt enn elendige hytter langs veiene får vi bare tak i grønn, red det mer lys i den røde, på dagtid, andre forskejeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte bergans om dette. I lt4 kan det ikke fyres med ved. I Wiggo 6-10 kan det brukes en slik som settes på stanga.

wiglo kan utmerket brukes uten innertelt, og pga stormmattene så kan du få den rimelig tett mtp mygg og knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt i denne tråden har jeg drevet og fundert på hvorvidt vår familie på 5 vil få plass i Wiglo LT4, og i løpet av uka som gikk var vi omsider på telttur alle 5 samtidig :-)

 

Svaret er: ja, det *er* plass til 2 voksne og 3 barn i teltet. Som planlagt la vi 4 personer i lengderetning med føttene mot hovedåpningen i teltet, og en person på tvers foran inngangen (se vedlagte foto).

 

Som tilleggsinfo kan nevnes at vi er ca 180, 170, 157, 145 og 125 cm høye, og det var rimelig god plass til oss (bagasje/sekker lå i forteltet)

 

For øvrig blir vi bare mer og mer glad i dette teltet. Rimelig god plass, flott med myggnetting i alle åpninger og lett å sette opp. Hadde det vært mer kompakt og 2-3 kilo lettere så hadde det selvsagt vært kjempeflott, men man kan jo ikke få alt heller, i hvert fall ikke til den prisen:-)

post-14792-0-60712500-1406057818_thumb.j

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Wiglo vi også, litt irriterende at XXL

nå har satt opp prisen til 4.995,-! Men vi valgte dette likevel, ett flott telt, men litt irriterende at det var hull i innerteltet, vi får sikkert nytt, men det er jo litt styr.

Litt usikker på om dette er ett ekstremvær telt? Ikke mitt inntrykk, men jeg kan lite om telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan skrive under på at teltet takler sterk vind og regn. Enorme nedbørsmengder gjorde kun at det kom inn noen få dråper i hjørnene samt ved midtstanga. Det sviker vann ved alle strikkene man bruker for å knytte opp ytterteltet ved varmt vær, men alle disse strikkene er utenfor innerteltet så det ble ikke noe problem. Ved sterk vind og regn er det smart å slakke innerteltet litt i toppen slik at det ikke når borti ytterteltet....evnt bruk ekstrabardunene i tillegg som klessnor i innerteltet og heng opp noe for å øke avstanden til ytterteltet...men da blåser det skikkelig. Fikk prøvd alt dette i Børgefjell denne uka :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøpte Wiglo i dag, men ingen bruksanvisning fulgte med, altså hvordan sette det opp.  Skal det være med noe sånt?

 

Jeg har forsåvidt satt det opp ( i stua) :D  - og det var enkelt nok, men er usikker på hvordan toppstangen festes i taket?

Har ikke vært inni og lyst med lommelykt så jeg ser enda men...noen her vet det sikkert...

 

Innerteltet var ferdig klipset på, og det kommer vi ikke til å demontere ....mange mange klips..

 

Og skal definitivt ta frem neglelakk i høyst ulike farger og merke delene av toppstangen. Ser for meg at det kan være lite morsomt å fikle med de ulike delene i mørket eller når været er ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med midtstanga syns jeg da.

Den er det siste jeg setter på plass, samt det første jeg tar bort,

og dermed tørt og fint inne i teltet når jeg håndterer den.

Hodelykt/lykt eller mobilen som lyskilde hjelper på hvis det er mørkt.

Jeg vurderte også å farge delene, men fals mot slett (opp) og slett mot slett (ihop) funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodle - 

 

Ah, var sånn jeg gjorde det, men virket litt skjevt, mulig jeg bommet på noe. Men får det nok til når vi drar på tur snart.  Er det pga nedpakking du klipser det fra hverandre?  Jeg tenkte bare at det var veldig lettvint å sette det opp når det allerede er klipset sammen?

Vi har gjort det sånn på Helsportteltet vårt også, bare latt innerteltet henge fast når vi pakker det ned. Har vært veldig nøye med  å tørke det skikkelig når vi kommer hjem da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnjpedersen -

 

Joda, midtstanga settes enkelt sammen, når man har skjønt prinsippet. Men jeg er veldig glemsk av meg, og ser for at at når vi slitne og sultne kommer fram og skal sette opp  telt så er det enklest mulig som gjelder.

 

Ellers tror jeg det var litt ekstra utfordrende (og moro)  å sette opp teltet i stua, det var litt større enn jeg så for meg. Har ikke sett det oppslått. 

Men gleder meg veldig til å bruke det, luksus med all plassen, vi blir som oftest bare to i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Ser att denne tråden er startet for over ett år siden, så da er det kanskje noen som har prøvd å fyre primus eller lignende i denne wiglo lt4?

Holder den varmen godt? holder det med en vanlig primus i 20 blå??

Å til dere som kjøpt denne, sånn i ettertid ville dere ha kjøpt noe annet? tatt i betraktning pris i forhold til plass i forhold til vekt.

Jeg mener de att en lavvu blir for tung hvis man skal ha med innertelt og gulv duk. Å ett tunneltelt i all ære... men blir fort litt trangt å du mister gjerne muligheten å boltre seg i "rommet".

Er det noen flere forslag på lignende bolig til en pris som er omtrent den samme??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fyrt med primus inne i teltet, men da til matlaging, så varmeaspektet har jeg ingen info om, men følte meg vertfall mer komfortabel med å fyre primusen i Wigloen enn i tunnelteltet mitt, grunnet plass og takhøyde. Når det kommer til pris vs vekt, er det ingen tvil for mitt vedkommende, det får full score. Har hatt noen turer hvor vi er 3 personer, ekstremt god plass, og tar man og fordeler plugger og stenger er det ikke rare vekta på ryggen i forhold til hva man får igjen. Kan selvsagt også dele innertelt og yttertelt for å fordele enda mer vekt, men for de fleste normalt fysisk aktive vil ikke det være noe behov. Når man er 2 bader man jo i plass, har ikke testet med 4 personer, men plass vil det være. 

 

Jeg har også et Helsport Svea 3 camp, men jeg må innrømme noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle si, men jeg tror Wigloen dytter Svea ned fra tronen som mitt favoritt telt. 

 

Det eneste man må tenke på er at teltet krever litt plass å slå opp, er selvfølgelig ikke så farlig på vinteren når alt er flatt og hvitt, men om du skal slå det opp i skogen så trengs det betydelig mer plass en ett vanlig tunneltelt. 

 

Anbefales!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodle -

Ah, var sånn jeg gjorde det, men virket litt skjevt, mulig jeg bommet på noe. Men får det nok til når vi drar på tur snart. Er det pga nedpakking du klipser det fra hverandre? Jeg tenkte bare at det var veldig lettvint å sette det opp når det allerede er klipset sammen?

Vi har gjort det sånn på Helsportteltet vårt også, bare latt innerteltet henge fast når vi pakker det ned. Har vært veldig nøye med å tørke det skikkelig når vi kommer hjem da.

Gode spørsmål - jeg har egentlig bare for vane å klipse ut innerteltet. Sist tur jeg var på sammen med sønnen bar jeg hele teltet selv. Litt tungt alene, men det gikk bra. Da jeg pakket sammen var ytterteltet veldig vått - jeg unngikk at innerteltet ble like vått da jeg pakket de hver for seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i 20 blå enda, bare 3 blå.

Wigloen blir like varm som ett tunneltelt, men høyden gjør at varmen stiger over der man oppholder seg. Har lest blogg der man senker innnerteltet uten at jeg har prøvd.

Utgangspunktet mitt var plass til 4 (240cm bredde helst) og lavest mulig pris/vekt og god kvalitet.

Vurderte Helsport Svalbard 6 men ble for dyrt og Gimle for trangt.

Også flere utenlandske telt var med i vurderingen men falt gjennom enten på pris, bredde eller vekt.

MSR Papa Hubba er helt nytt, 2.96 kg og ikke så verst pris 5.500 kr.

Mulig jeg hadde gått for dette i dag, men hadde nok savnet 3 innganger og ståhøyde til barna.

Alltids kompromiss på ett eller annet......

http://bakkeas.mamutweb.com/Shop/Product/MSR-Papa-Hubba-NX-(4)/100039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål - jeg har egentlig bare for vane å klipse ut innerteltet. Sist tur jeg var på sammen med sønnen bar jeg hele teltet selv. Litt tungt alene, men det gikk bra. Da jeg pakket sammen var ytterteltet veldig vått - jeg unngikk at innerteltet ble like vått da jeg pakket de hver for seg :-)

ser absolutt poenget når ytterteltet er vått. Kommer nok til å gjøre det samme ved regn og nedpakking. Takk for tips! Utrolig hvor fort man glemmer sånne logiske saker :D

Vi skal på tur snart og sjansen er vel ganske bra for regn innimellom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet tar inn vann ved alle 'snorene' som brukes til å henge opp ytterteltet når man åpner det. Heldigvis er alle disse plassert slik at det drypper utenfor innerteltet. Hadde denne gangen også litt lekkasje i de innerste hjørnene, men ikke så mye at det rant igjennom innerteltet. Må nevnes at det regnet eeekstremt mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-åringen min er helt overlykkelig over å kunne løpe inne i teltet.  :heart: Vi testet med to voksne og ett barn, og hadde virkelig veldig god plass. Jeg er så kort at jeg nesten kan stå oppreist ved midtstanga selv, og det var veldig deilig.

 

Det regnet voldsomt den natta, og det dryppet vann inn i to hjørner, men vet ikke om det skyldes teltet eller at vi gjorde en dårlig jobb med å sette det opp. Det ble gjort midt på natta i mørket, uten at noen av oss hadde gjort det før. Mulig det ble for tett kontakt mellom inner- og yttertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.